Senaste nytt

Kapstaden 10 dagar - dos and don'ts

Både bott och besökt regionen flera gånger, mitt solklara favoritresmål. Här är mina plus och minus för en debutant:

CT
+Table mountain är trevligt och kanonbra utsikt om det inte är molnligt, men tycker Lions head är mer utmaning om du vill hika.
+Cape Point kan du göra samtidigt som pingvinerna i Boulders beach
+Boende skulle jag rekommendera Gardens, Tamboerskloof eller Oranjezicht. Camps bay och Clifton är rätt pricey, både för boende och restauranger.
+Bo på Guesthouse! Finns många fina som har en personlighet istället för en trist hotellkedja.
+Foxcroft, Shortmarket club, Pot luck club brukar vara lättare att hitta bord på än La Colombe och TTK
+Matmarknaden i The Old Bisquit Mill (Woodstock) på lördagar är riktigt bra, men kom i tid då det brukar vara mycket folk
+Kloof Street har en del mer lokala butiker, caféer etc.
-Waterfront. Överskattat, dyrt och fullt med turister.
-Robben Island. Relativt tidskrävande och trist att dem inte gjort en bättre guidad tur.
-som ovan nämnt, Long St har ingen hög mysfaktor om kvällarna. Men generellt gäller att ta Uber eller köra själv på kvällen.

Stellenbosch
+Många bra restauranger, både i själva staden och på vingårdar runtomkring. Tokara, Terroir, Jordan, Big Easy för att nämna några.
+Picnic på vingård är grymt, t.ex. Hartenberg, Boschendal eller Warwick erbjuder det.
+Vinprovning är billigt och ibland t o m gratis. Skulle rekommendera att åka runt själva med bil eller hyra in nån som kan skjutsa er. Turistbussarna är bara för sorgliga. Tips: Rustenberg, Muratie, Kanonkop och Zorgvliet.
+Även här är det Guesthouse som gäller enligt mig. Bonne esperance är nog min favorit gällande läge och bra värde. Välj ett guesthouse med pool, riktigt skönt att koppla av efter en hård dag med vinprovning :)
+Säkerheten, staden är lugn men helt säker kan man aldrig vara.
-Spier är en riktigt kass vingård, tänk Ölands djurpark.

Finns det förresten någon mer vinort där man kan tillbringa några trevliga dagar förutom Stellenbosch och Franschhoek? Ska själv ner en sväng i december.

Finns det förresten någon mer vinort där man kan tillbringa några trevliga dagar förutom Stellenbosch och Franschhoek? Ska själv ner en sväng i december.
Tulbagh är vackert och väldigt lugnt, sen råkar det vara hem till en av mina favoriter, Rijks :) finns ett tiotal vingårdar men händer inte så värst mycket mer där, men letar du avkoppling är detta ett bra ställe

Tulbagh låter intressant, tack! Paarl har jag bara åkt förbi, är väl snarare störst av alla vinorter, men ska besöka den i alla fall! 2 nätter vardera bokade i Stellenbosch och Franschhoek men varit i båda flera gånger så tänkte prova nåt nytt ställe också. Sen blir det två veckor nationalparker uppe i norr :)

Både bott och besökt regionen flera gånger, mitt solklara favoritresmål. Här är mina plus och minus för en debutant:

CT
+Table mountain är trevligt och kanonbra utsikt om det inte är molnligt, men tycker Lions head är mer utmaning om du vill hika.
+Cape Point kan du göra samtidigt som pingvinerna i Boulders beach
+Boende skulle jag rekommendera Gardens, Tamboerskloof eller Oranjezicht. Camps bay och Clifton är rätt pricey, både för boende och restauranger.
+Bo på Guesthouse! Finns många fina som har en personlighet istället för en trist hotellkedja.
+Foxcroft, Shortmarket club, Pot luck club brukar vara lättare att hitta bord på än La Colombe och TTK
+Matmarknaden i The Old Bisquit Mill (Woodstock) på lördagar är riktigt bra, men kom i tid då det brukar vara mycket folk
+Kloof Street har en del mer lokala butiker, caféer etc.
-Waterfront. Överskattat, dyrt och fullt med turister.
-Robben Island. Relativt tidskrävande och trist att dem inte gjort en bättre guidad tur.
-som ovan nämnt, Long St har ingen hög mysfaktor om kvällarna. Men generellt gäller att ta Uber eller köra själv på kvällen.

Bokade AirBnb till slut i Bantry Bay. Var lite osäker på vart man spenderar mest tid, och kom fram till att sol- och solnedgångar vid stranden troligtvis är det vi är ute efter. Hade span på en mycket trevlig lägenhet i Gardens också, men okunskapen kring området är för stor. Lär ändå få uppleva centrala CT vi alla restaurangbesök etc.

Det blir även ett par nätter i Franschooek och lata dagar vid poolen samt vingårdsbesök.

Tusen tack för alla tips!

Det blir även ett par nätter i Franschooek och lata dagar vid poolen samt vingårdsbesök.
I Franschhoek får du inte missa Boekenhoutskloof som bl.a. är kända för "The chocolate block" men har flera premiumviner att smaka på. Öppet tisdag och torsdag och du måste boka ditt besök i förväg på info@boekenhoutskloof.co.za

De Villiers Chocolate Café är också värd ett besök om du gillar choklad. Egen tillverkning med bönor från Afrika om jag inte minns fel.

Fine dining finns mycket att välja på här: La Petit Colombe, Chefs Warehouse at Maison mfl.

Trevlig resa!

Från tidigare inlägg i denna tråd:

Det är kanske är utanför ämnet, men jag fascineras av hur märkestrogna de flesta Uberkunder verkar vara. Det verkar inte spela någon roll hur många incidenter som sker i deras bilar, vanlig taxi är skit och Uber är bäst.

Det är klart att Uber inte på något sätt är perfekt, men i Kapstaden är allt annat än Uber en risk utifrån din personliga säkerhet. Men det är ju givetvis upp till var och en att göra en riskbedömning. I Kapstaden skulle jag verkligen inte rekomendera "vanlig taxi".

Det är klart att Uber inte på något sätt är perfekt, men i Kapstaden är allt annat än Uber en risk utifrån din personliga säkerhet.
Inte för att vara sådan, men vad är det som gör att Uber skulle vara så mycket säkrare än andra transportmedel?

Toppen