Senaste nytt

SAS aktier

P/E-tal <6. Överväger att öka på denna till synes starka negativa reaktion, och baserat på min likvida position.
Tycker faktiskt inte det är en stark negativ reaktion om man beslutar att ge ut 100 milj i bonus till anställda men skippar en utdelning på ett par %. Det är riktigt dåligt om man nu gör en vinst på 3,54/aktie. Vi aktieägare äger den för att få en avkastning. Just nu känns det som att det finns bättre alternativ att investera i.

Snabbkommentar då jag är väldigt upptagen idag. Strålande rapport, t o m lite bättre än min optimistiska prognos. Aktien handlas dock ner och det finns skäl till det då vi varken fick en vinstprognos eller utdelning. Bonus till de anställda som genomgått stålbadet var en fin gest men vi aktieägare borde verkligen också fått iaf liten symbolisk summa för vår kapitalinsats. Jag hade velat se en bättre hedge av fuel också.

Långsiktigt är jag dock fortsatt optimist och det vi kan hoppas på närmaste tiden är en uppgradering av kreditbetyget. Hjälper till att sänka finansieringskostnaderna, vilket är särskilt aktuellt för det sista stora lånet på 1,6 miljarder sek från krisåren med nuvarande ränta 7,25%. Detta förfaller i Q2. Jag tror nu inte på något rally förrän tidigast tidig vår med en klarare bild av nästa räkenskapsår med reservation för bud från t ex Lufthansa.

Jag tror nu inte på något rally förrän tidigast tidig vår med en klarare bild av nästa räkenskapsår med reservation för bud från t ex Lufthansa.
Något bud kommer nog aldrig komma från Lufthansa, då danska staten och Kastrup aldrig kommer släppa sin del till att bli matarlinjer till Tyskland.

Lufthansa är enligt min uppfattning mer av en asätare som tar över krisande konkurrenter billigt. Till nuvarande kursnivåer har dock SAS fortsatt en krisvärdering. Danska staten har under 15% av rösterna och svenska staten vill sälja. Därför måste alltid möjligheten beaktas. Jag återkommer troligen med nytt inlägg efter min förväntade viktiga uppgradering av kreditbetyget inom kort.

Tack för de här åren med gratispengar från Preffarna. Ganska lägligt med en sättning i stamaktien nu när pengarna från tvångsinlösen kommer in på kontot.

SAS aktien tappade i går runt 12% under 2018 har den tappat ca 8%.
Undrar vad som händer med värdet på aktien när Rickard Gustafson lämnar företaget.
Han har varit VD sedan 2011, ”räddade” SAS i november 2012, han är 54 år och borde väl ha ambitionen att hitta nya utmaningar i arbetslivet.
Personligen tror jag att han lämnar SAS under detta finans år
Rickard Gustafson den VD efter legenden Jan Carlzon som varit VD i SAS längst, möjligen var Jan Stenberg VD 6 eller 7 år.

Last edited:
Toppen