Sas Amex sänker intjäning till Eurobonus på betalkorten

Undra när detta kommer släppas den officiella vägen. Blir alltid lite förvånad att det kommer ut på andra sätt först. Har man ingen plan för sin externa kommunikation?

palmen skrev:Undra när detta kommer släppas den officiella vägen. Blir alltid lite förvånad att det kommer ut på andra sätt först. Har man ingen plan för sin externa kommunikation?Klicka för att utvidga...
Kanske batchas ut i olika mailgrupper endast till innehavare av betalkorten. Därav kommer infon eventuellt med några dagars spridning. Antar att man inte vill kommunicera försämringen till fler än nödvändigt. Bara en gissning dock.

Påverkar inte detta 2-4-1 vouchern som nu t.ex är kopplad till mitt premiumkort. Byter jag kort så försvinner den innestående jag har?

mha321 skrev:Däremot ryker väl ni nuvarande spend? Så det finns en god poäng att timea ett byte runt årsskiftet..Klicka för att utvidga...
Med premissen att man vill byta så är bästa tillfälle att byta ur poängintjäningssynpunkt

a) om man kommer att nå spend i år = direkt när spend är uppnådd och voucher erhållen

b) om man inte kommer att nå spend i år = nu

Om man ska beställa ett Elite så kan man ju välja att laborera lite pga att man vill styra när i ens intjäningsperiod statuspoängen kommer, men annars finns det ingen poäng att vänta till någon godtycklig tid, ex årskiftet.

Brandforce skrev:Med premissen att manvillbyta så är bästa tillfälle att byta ur poängintjäningssynpunkta) om man kommer att nå spend i år = direkt när spend är uppnådd och voucher erhållenb) om man inte kommer att nå spend i år = nuOm man ska beställa ett Elite så kan man ju välja att laborera lite pga att man vill styra när i ens intjäningsperiod statuspoängen kommer, men annars finns det ingen poäng att vänta till någon godtycklig tid, ex årskiftet.Klicka för att utvidga...

Om man byter från betalelite till kreditelite och redan har kommit upp i årets vouchrar, kan man då få in två nya innan årsskiftet ?

fcx skrev:Om man byter från betalelite till kreditelite och redan har kommit upp i årets vouchrar, kan man då få in två nya innan årsskiftet ?Klicka för att utvidga...
Ja, det går alldeles utmärkt. Vouchrarna räknas per individuellt kort, inte per individuell person.

Nu fick jag mailet, med ämnesraden "Nu minskar vi din poängintjäning med 33 %". Ingen tvekan om att de verkligen vill att man ska "uppgradera" till kreditkortet.

"

Varför genomför vi en förändring av dina kortförmåner?

2017 lanserade vi SAS Amex Premium som kreditkort och slutade samtidigt sälja betalkortsprodukten. Portföljen av kreditkort är nu mångdubbelt större och vi har därför beslutat oss för att successivt fasa ut SAS Amex Premium betalkort. Detta för att vi ska kunna fokusera på att vidareutveckla de produkter som är mest efterfrågade.

Fr.o.m. den 1 januari 2019 sänker vi därför din intjäning från 15 till 10 SAS EuroBonus Extrapoäng per 100 kr

"

hallgren skrev:Nu fick jag mailet, med ämnesraden "Nu minskar vi din poängintjäning med 33 %". Ingen tvekan om att de verkligen vill att man ska "uppgradera" till kreditkortet.Klicka för att utvidga...

Ja, precis, det var ovanligt rakt på sak och ärligt i ämnesraden - inget "Nu förbättrar vi våra korterbjudanden ytterligare" eller något liknande.

Jag noterade dock ytterligare en sak längst ner i mailet:

Amex skrev:Vi vill också informera om att du kan ha upp till 2 kreditprodukter hos oss.Klicka för att utvidga...

Jag har just nu Amex Premium (betal), Elite (betal), och Platinum (kredit), men som jag tolkar ovanstående så skulle det alltså inte vara möjligt om jag "uppgraderar" mina SAS-kopplade kort till kreditkort. Känner inte riktigt att jag får nog värde från mitt Platinum, så hade troligtvis tänkt säga upp det ändå, men likafullt...

Thornado skrev:Jag har just nu Amex Premium (betal), Elite (betal), och Platinum (kredit), men som jag tolkar ovanstående så skulle det alltså inte vara möjligt om jag "uppgraderar" mina SAS-kopplade kort till kreditkort. Känner inte riktigt att jag får nog värde från mitt Platinum, så hade troligtvis tänkt säga upp det ändå, men likafullt...Klicka för att utvidga...
Bekräftar också vad @Berglund (om jag minns rätt) skrev om att man kan ha två Elite...

Riktigt trist. Blir det bara ”välkomstpoäng” om man uppgraderar från Premium till Elite? Dvs ingen välkomstbonus om man byter från Premium betal till Premium kredit? Annat än 3mån gratis då..

Betal- allt (totalt belopp) betalas samma månad. Samt ”upptjänad” kreditvärdighet, dvs inget uttalat belopp. Kort börjar på 3757

Buffy skrev:Vad är skillnaden mellan Betal och Kredit, jag har Premium betal och nådde vouchern i Juli.Klicka för att utvidga...

Kredit- möjlighet till uppskov av betalning mot (saftig) ränta. Kort börjar på 3793

Edit: se även @palmen inlägg 15 och @Grensen inlägg 16

squeezen skrev:Betal- allt (totalt belopp) betalas samma månad. Samt ”upptjänad” kreditvärdighet, dvs inget uttalat belopp. Kort börjar på 3757Kredit- möjlighet till uppskov av betalning mot (saftig) ränta. Kort börjar på 3793Klicka för att utvidga...
Så egentligen gör det ingen skillnad att byta till kredit.

Buffy skrev:Så egentligen gör det ingen skillnad att byta till kredit.Klicka för att utvidga...
Det beror på vem du frågar och finns nog dedikerade trådar men det har diskuterats kring allt från kreditupplysningar, utestående krediter, antal kreditkort man kan ha och hur det ev ser ut för diverse instanser.

En upplysning tas även på betalkort, så där är det samma.

Vad jag ser som en nackdel med kreditkortet är att förifyllt belopp på e-faktura är bara min belopp att betala. Ibland när jag betalar räkningar av bara farten slinker nästan min belopp med och ränta kickar in.

Ska ringa och se om de kan ändra till totalt belopp istället. Fick för mig läst att det kan gå.

Back