Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Saknar verkligen glamortiden från när jag var liten. Bara konstatera att, ska försöka vårda etiketten här, SAS gör rätt i att köra en tortyrprodukt, till en potentiell lightmarknad. Kanske t o m köra egen hemsida för produkten. Dessa kunder snackar bara pris och vissa verkar t o m trivas att bli behandlade illa bara de kan tala om hur billigt det var!

Inte svårt att hänga upp en light/boskapsskylt till x % av varje plans bakersta sektion heller utan service som fokuseras längre fram.

Marknaden väljer sina prioriteringar och då får varje kundgrupp vad de prioriterar.
Hm, hemsidan är kanske ingen dum ide alls? Saslight.se? (Ledig domän just nu...) Skulle ju gå att marknadsföra väldigt bra och många priskänsliga skulle nog nappa.

• Gilla
Reactions: M.K
Vad är detta för kommunistsnack med arbetsgivare? :D Går ju att dra hur långt som helst. Förbjud privata utlägg då kaffeköpet till kontoret kan innebära både ICA bonus och kreditkortsbonus. Vad med hotell? Betalo? Förstatliga allt och bara kontanter kanske?

Acceptera en fri marknad där aktörerna genom fri konkurrens erbjuder bästa pris, poäng eller vad det nu kan vara. Det är både bättre och roligare så ;)

Jag flyger aldrig i Go longhaul, och intjäningen shorthaul är sedan länge så låg att jag inte ens
brytt mig om att fundera på vad jag tjänar, men det som verkligen irriterar mig är SAS tvära kast fram och

tillbaka, med kort varsel och oftast utan förvarning

Eivind Roald:
"Det ska bli lättare att tjäna ihop poäng, lättare att nå guldnivå och att bruka poäng.
Här satsar vi på dem som inte reser lika mycket. "
http://www.businessclass.se/forum/threads/eurobonus-ska-öka-antalet-medlemmar-med-70-på-tre-år.4804/
Det här stämmer ju dock. Det är lätt att tjäna ihop poäng (via partners) och det är lätt att få guldkort med hjälp av kreditkorten.

Och den som betalar mycket för sitt guldkort men aldrig eller väldigt sällan utnyttjar det är ju en bra affär för SAS.

Sas syfte ned bonusprogrammet torde väl till stor del vara att skapa lojalitet bland sina kunder. För Sas del spelar det knappast nån roll om det är företagspengar eller privata pengar som används. Om programmet leder till att en anställd väljer Sas oftare än vad fallet vore utan programmet så har det fungerat. Vid mindre prisskillnader mellan två alternativ har jag inga problem att motivera för arbetsgivaren varför jag valde Sas med hänvisning till bl.a. de fördelar jag får genom hög status.
Med andra ord förefaller din slutsats något för kategorisk och färgad mer av din egen situation, snarare än flygbolagets.

Om vi utgår från att affärsresenärer reser för att det behövs kommer ju flygbolagen inte förlora resenärer bara för att affärsresenärer inte får samla status privat. Flygbolagen borde tjäna på det om man ska vara petig.

Man kan lita på den svenska avundsjukan, den missar aldrig en chans att visa sitt fula och missunsamma tryne. Jag har ju själv exempelvis läst BC ifrån en av arbetsgivaren betald dator. Det har även hänt att jag ringt något privatsamtal från den av arbetsgivaren betalda mobiltelefonen med tillhörande företagsabonnemang. Ve och fasa...

Läs istället nedanstående, gamla, inlägg från en helt annan tråd. De sammanfattade det ganska bra, redan då:

I ett land där allt ska vara för alla ska givetvis även ett guldkort hos ett flygbolag vara allmängods. Det ska vara helt frikopplat från alla typer av motprestationer. Guldkortet i sig ska vidare ge alla tänkbara möjliga förmåner. Det blir mest rättvist så.

@Agö - du glömde att ens egna guldkort även ska vara lite finare än alla andras! Annars är det en rätt bra beskrivning av hur det ser ut.

Jag håller med, men det har enligt mig ingenting att göra med att få privata förmåner från sin arbetsgivare.

Varför det? Jag har minst 120 resnätter per år genom arbetsgivare och alltid en väska klar här i Stockholm. Jag ser flyg/hotell bonus som en liten men kul löneförmån för det slit många nätter hemifrån faktiskt innebär för t ex mina personliga relationer och allt annat jag missar genom detta. Inte många som faktiskt orkar...

Man kan lita på den svenska avundsjukan, den missar aldrig en chans att visa sitt fula och missunsamma tryne. Jag har ju själv exempelvis läst BC ifrån en av arbetsgivaren betald dator. Det har även hänt att jag ringt något privatsamtal från den av arbetsgivaren betalda mobiltelefonen med tillhörande företagsabonnemang. Ve och fasa...

Läs istället nedanstående, gamla, inlägg från en helt annan tråd. De sammanfattade det ganska bra, redan då:

Härlig dagisnivå på dina inlägg nu, vet inte direkt vad jag förväntade mig.

Varför det? Jag har minst 120 resnätter per år genom arbetsgivare och alltid en väska klar här i Stockholm. Jag ser flyg/hotell bonus som en liten men kul löneförmån för det slit många nätter hemifrån faktiskt innebär för t ex mina personliga relationer och allt annat jag missar genom detta. Inte många som faktiskt orkar...

Givetvis är det jobbigt. Men en rimlig ersättning är högre lön, mer semester, eller att arbetsgivaren betalar för businessbiljetter snarare än status och poäng i ett bonusprogram.

Givetvis är det jobbigt. Men en rimlig ersättning är högre lön, mer semester, eller att arbetsgivaren betalar för businessbiljetter snarare än status och poäng i ett bonusprogram.

Allt detta är på plats i mitt fall till belåtenhet men bonuspoäng har blivit en kul hobby vid sidan om. Hade jag tvingats välja hade det nog valts samma alternativ som idag i stor utsträckning. Fler direktflyg dock.

Toppen