Men för vanliga dödliga människor med 5-6 veckors semester per år, varav 3-4 normalt sett utnyttjas under sommaren och som inte reser i jobbet är det inte så enkelt som ni vill få det att låta. Ska man åka en long haul under sommarsemestern (3-4v) och sedan en till på sin andra semester över julen (2-3v) blir det svårt att åka ytterligare en long-haul inom loppet av ett år (tänk på att många fortfarande tycker att det är jobbigt att resa >6h enkel väg för en weekend). Detta ger dryga 12,000 poäng. Säg sedan att du reser "mycket" privat och har 8 weekendresor/kortare europaresor under samma år, allt med SAS (vilket inte heller är särskilt troligt).
Det beror ju på hur man lägger upp det. Om man istället för att lägga 3-4 veckor semester på sommaren tar 2-3 veckor på sommaren och tar resten av de dagarna till långhelg. Och tar 1 vecka vid julen, och gör resten till långhelger. Ungefär så brukar jag göra, eftersom det passar mitt liv. Och för det behöver jag inte fler veckor semester. Det blir inte heller nödvändigtvis dyrare, eftersom jag kan lägga dessa långhelger när priserna är lägre. (Däremot är det rätt att detta inte skulle fungera lika bra om jag hade barn i skolålder).
Det är säkert många som tycker att det är jobbigt att resa >6h enkel väg för en kort semester. Och baserat på det väljer dessa personer att inte resa lika frekvent som andra.
Men EuroBonus, liksom övriga lojalitetsprogram i flygbranchen, riktar sig i första hand till frekventa resenärer. Och om man reser mindre än en gång i månaden t/r i snitt så kan man knappast kalla sig frekvent.
Och SAS har ju dessutom en modell som är precis anpassad till det resande du listar oven. Nämligen EBS. Som ger tillgång till Lounge och FastTrack under just de perioder du talar om för huvudsakligt resande (och extra baggage).
I mitt ftg med den policy som finns så är ebg en utopi även för den som har 10-15 longhaul per år då de uteslutande blir bokade i w med Thai = 0 poäng. "0" poängare med Lufthansa osv
Inser att det till stor del är "making a point", men det här visar också på hur programmen fungerar. EuroBonus driver dig mot att flyga SAS. Flyger du SAS finns det inga bokningsklasser som ger 0 poäng till EuroBonus.
Om du flyger mycket låga bokningsklasser hos Thai, så borde du väl vara medlem i Thais program istället?
Därmed inte sagt att det finns företag som har resepolicies som i princip omöjliggör intjäning av EBG eller motsvarande i tjänsten. Men vi har ju redan en annan tråd om resepolicies, så den behöver vi inte repetera här
Vi har många exempel på folk här som i princip inte reser någonting i tjänsten och ändå har EBG/EBD. Man måste inte ha tjänsteresor som genererar poäng för att få det om man vill ha det.
På "sötebrödsdagarna vad gäller EB-poäng" reste jag in ungefär 1 EBD privat och 1,5 EBG i tjänsten. Nu när intjäningen gått ner (och även mitt resande i tjänsten en del) så tar jag ungefär 1,5 EBG privat och 1 drygt EBG i tjänsten.
Detta gör jag genom att styra i första hand mitt privata resande, eftersom jag där kan skapa min egen resepolicy. Det innebär att ibland tar man en sämre rutt (extra byte på vägen) eller sämre tid (res vid dålig tid = plus biljett till samma pris som go-biljetten vid den populära tiden = mer poäng), eller liknande.
Det är ett val man gör, absolut. Att
både resa på exakt de tider som är perfekta och dessutom till absolut billigaste pris och dessutom kortaste väg gör det definitivt svårare att få EBG.
Men då är man verkligen ute efter att
få EBG. Om man pratar om att
tjäna in EBG, så är det betydligt lättare, men absolut, man måste göra avkall på
någonting.
(Och i ärlighetens namn är jag klart tveksam till att jag borde vara värd EBD egentligen. Föll ner under 100-strecket i år, t.ex.)
Särskilt inte när man bor 30 mil från Arlanda
Åtminstone om man gör det åt "fel håll", det köper jag. Bor du däremot en bit bort
i rätt riktning, så blir det snarare enklare eftersom många fare rules från SAS ju ger dig gratis anslutning och du får på det sättet fler segment och poäng.