Senaste nytt

Hur svårt är det att bli Eurobonus Guld?

Ja, det är också ett alternativ. Men å andra sida, vad är det för skada om man ger bort ett "frequent flyer card" till någon som inte flyger? Dessa personer kommer ju inte heller att utnyttja fördelarna, t.ex. lounge och fasttrack eftersom de inte flyger. Eller missar jag något?

Det är väl klart att dom kommer utnyttja det. Annars hade dom väl inte bett om det för första början. Dock kommer dom väl inte utnyttja förmånerna lika mycket som du, jag och många andra med oss. Men givetvis kommer dom utnyttja det.

Och om det är 35000 medlemmar EBG/EBD som fått sitt kort utan att själv flyga ihop det så behövs det inte speciellt mycket för att dessa skall märkas.

Om jag ska vara lite väl egoistisk så kan jag tycka att om jag tex kommer till T4 en torsdagseftermiddag när det är total kaos och company p.g.a korvservering så räcker det med att en som "fått" sin status och sitter ner skulle bli fråntagen sin status så någon som flygit ihop det kan sitta ner istället för att stå så vore det bra.

Det är lätt och billigt att tjäna ihop ett ett EBG om man vill. Det går inte komma ifrån det. Sedan kan man resa jättemycket och inte lyckas heller. :)

Iår var jag i princip EBG efter en resa.
Amex Elite (20k baspoäng)
CPH-ARN-HKG som jag bokade för 2500kr t/r som jag sedan uppgraderade med plusgrade till Business t/r för cirka 7000kr extra. (22,5k baspoäng)
Då är det bara 2500 baspoäng kvar.

Då har det varken varit dyrt eller svårt...

Billigast är väl, om man nu inte känner någon som kan ge bort ett kort, att köpa ett på blocket. Billigaste EBG jag sett på blocket är 1500:- EBD har man kunnat köpa för 2500:- har jag sett.

Vi här är nog jäkligt dåliga kunder ur sas ögon. Vi har exakt koll på när det är bra priser och maximerar både intjäning och uttag av poäng. Vi utnyttjar alla förmåner till fullo och klagar såfort det inte lever upp till kraven. Alla är inte som oss.
Det beror på hur man ser det. I stort sätt varje flygning med SAS jag gör kostar det pengar för sas då jag försöker att maximera till max. Å andra sidan har jag fått minst 2 personer att lägga om sitt resande till sas så de flyger in Ebg och oftast på dyra plus biljetter inom Sverige / Europa för den ena. De reste tidigare bara billigaste alternativet. Folk i min närhet åker också mer sas utifrån de tips och råd jag ger dom. Så på det stora hela är jag nog en bra kund till sas, men varje gång jag flyger kostar jag pengar.

Själv är jag lite förvånad av att man hos SAS inte gjort en starkare koppling mellan spend och poäng. Själv är jag inne på mitt andra år som EBG. Båda åren har jag kvalat in på enbart segment. Detta året tror jag att jag samlade ihop strax över 30000 poäng med hade 52 segment. Reser man med en Corporate Policy som säger "Billigt är bra" och mest inom Norden + Baltikum och någon avstickare till Tyskland/Polen så får man ligga i en del, skulle inte kalla det enkelt att resa ihop till EBG då. Trots detta är nog min sammalagda spend på biljetter avsevärt mycket högre än några tusenlappar. Dessutom blir det ju inte bara *A flygningar, utan även en del med vår Finska vänner och KLM. Vad jobbar ni på för företag som tycker det är ok att ni bokar Plus/Business? Alla bolag jag jobbat på har haft en strikt Economy policy för alla inklusive högre chefer. Fick på gamla jobbet samtal från personalchefen som ville ha en bra ursäkt till att jag bokat en SAS Plus biljett ToR London för 1700 SEK istället för Go för 1300 SEK.

Ja, men vad vet vi egentligen om EBG/EBDs intjäningsmönster? Du säger att det ska till metallkrav. Men hur vet vi att detta verkligen är ett problem i sig? Jag tror t.ex. att de allra flesta med högre status på SAS klarar det på andra grunder (inkl. AMEX och SAS-flygningar).
Jag är lite nyfiken på hur många som tar in sitt EBD på TravelPass Unlimited. Egentligen samma sak med EBG, men där är kopplingen lite närmare.

Det är visserligen inte orimligt att få det eftersom du med ett sådant förväntas flyga rätt mycket. Men det skulle sända en EBD-signal om man sade att för att faktiskt kvittera ut EBD:et så krävs att du även använder ditt TP.

Men - inte för att det egentligen spelar någon roll, utan bara för att jag är nyfiken :)

Jag är lite nyfiken på hur många som tar in sitt EBD på TravelPass Unlimited. Egentligen samma sak med EBG, men där är kopplingen lite närmare.

Det är visserligen inte orimligt att få det eftersom du med ett sådant förväntas flyga rätt mycket. Men det skulle sända en EBD-signal om man sade att för att faktiskt kvittera ut EBD:et så krävs att du även använder ditt TP.

Men - inte för att det egentligen spelar någon roll, utan bara för att jag är nyfiken :)
Är det inte så att många som sitter på en sådan dyrgrip har ett bra steg in mot Pandion snarare än något annat. Här snackar vi ju spend. TP Unlimited på Scandinavian Capitals (från CPH) kostar ju 270 000 SEK/år...

Är det inte så att många som sitter på en sådan dyrgrip har ett bra steg in mot Pandion snarare än något annat. Här snackar vi ju spend. TP Unlimited på Scandinavian Capitals (från CPH) kostar ju 270 000 SEK/år...
Inrikes single destination ligger de dock på runt 130k. Mycket pengar, absolut,men det sitter nog rätt många som pendlar ARN-GOT, ARN-MMX eller liknande på sådant.

Mycket pengar som sagt, men de siffrorna räcker nog inte på långa vägar till Pandion.

Från min sida tycker jag det är ganska lätt med EBG nu när jag lärt mig lite om hur man ska resa.
Det går ju lätt att ta in det på under 15k om man vill.
Flying Blue Guld är lite svårare om man flyger privat, men avsevärt mycket enklare i tjänsten.
Naturligtvis ska det vara svårt att nå status. Något bör man ju rimligtvis "offra" om det sedan är tid eller pengar beror ju på :)

Ja, men vad vet vi egentligen om EBG/EBDs intjäningsmönster? Du säger att det ska till metallkrav. Men hur vet vi att detta verkligen är ett problem i sig? Jag tror t.ex. att de allra flesta med högre status på SAS klarar det på andra grunder (inkl. AMEX och SAS-flygningar).
Det är så klart en intressant fråga och jag undrar hur det ser ut med EBG/EBD med få SAS-flygningar. Finns det inget metall-krav för att det inte behövs? Det kan lika gärna vara SK IT som inte kan hantera det...
Jag tänker mer utifrån SAS situation - varför ge medlemmar i sin medlemsklubb förmåner om de bara handlar hos "konkurrenterna"?
Courtesy upgrade och fri dryck i Go är inte värt något för mig då jag sedan några år tillbaka inte flyger i lägre klasser. Däremot är jag helt med dig på att förmånerna ska kopplas till flygande på SAS. För att så ska kunna bli fallet måste antalet guld- och/eller diamantmedlemmar minska. Och det kan rimligtvis endast göras genom höjda krav. Jag är tveksam till att metallkravet duger för detta.
Jag är med dig och såg det mer som exempel. Sen behöver det finnas sådana erbjudanden oavsett kabinklass och destinationer. CU som förmån inte heller mycket värd om du bara plöjer segment inom Skandinavien. Jag har under 2016 har jag blivit EBD två gånger men har bara gjort 4 betalda flighter på long haul så inte mycket nytta av CU här heller...

Vad är det för förmåner du skulle vilja se, som kräver att det blir färre diamonds?

Jag tänker mer utifrån SAS situation - varför ge medlemmar i sin medlemsklubb förmåner om de bara handlar hos "konkurrenterna"?
Det finns ju naturligtvis ett värde i programmet i sig. Ju fler medlemmar, desto bättre. Det får man inte glömma bort. Och som sagt, en resenär som aldrig flyger med SAS men som trots allt är medlem i Eurobonus, genererar ju ändå intäkter till programmet eftersom andra flygbolag köper poäng av SAS Eurobonus.
Vad är det för förmåner du skulle vilja se, som kräver att det blir färre diamonds?
Här har jag listat några tänkbara förmåner (allt detta är ju diskuterat en oändlig mängd gånger tidigare...).

Eurobonus loyalty 3.0 | Sida 25 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

• Gilla
Reactions: olo
Toppen