Senaste nytt

Hur svårt är det att bli Eurobonus Guld?

Självklart. Ville bara ecemplifiera att det finns olika förutsättningar
Så det blir dumt att föra det hela på ett generellt plan.
Alla har inte råd med sportvarianter på VW

Att återkvalificera till EBG kostar mig ca 22000 kr år 2017:

4000 kr Amex Elit årsavgift ger 20000 EB
15000 kr en t&r långresa med SAS i Business (saver) som ger 23500 EB (inkl +25% pga är redan EBG)
2000-4000 kr för några T&R-weekends inom Europa med div *A-bolag som ger resterande ca 2000 poäng

Har man inga barn, ingen bil etc så är det kanske ingen stor grej. Men lätt och billigt är det inte. Särskilt inte när man bor 30 mil från Arlanda

I de situationer du beskriver är det snarare svårt att INTE nå EBG - då gör man seriöst fel. Om man planerar sitt resande lite, så behövs inte mycket mer än en longhaul för att få EBG om man samtidigt använder AmEx Elite. Reser man varken privat eller i jobbet så finns det dock inte speciellt mycket vits med att ha status hos ett flygbolag, så den situationen är inte så relevant - lägg pengarna på att flyga business så får du i princip samma saker den gång du flyger.

Kan du beskriva den longhaul som tillsammans med AmEx Elite ger EBG? Vad kostar den resan?

Men det är ju det som är grejen - man behöver verkligen inte resa mycket för att få ett EBG!

Jag är helt övertygad om att du inte tycker att det är mycket att resa 2 longhaul, 8 europaresor och 5 sverigeresor (22500 poäng) på ett år och då komma halvvägs till ett guldkort. På samma sätt är jag helt övertygad om att de allra flesta skulle anse att man reser väldigt mycket om man har detta resemönster. Återigen så reser många här inne bra mycket mer än så men det innebär inte att man behöver blunda för verkligheten och raljera över att alla andra flyger lite. För att återgå till Porschen så kanske jag tycker att det är enkelt att skaffa en Porsche (EBD/EBG), det innebär inte att jag raljerar över mina kompisar som kör en rostig Skoda (EBS/EBG) för att de helt enkelt inte har råd att skaffa en Porsche (inte reser tillräckligt mycket för EBD/EBG).

Vi har många exempel på folk här som i princip inte reser någonting i tjänsten och ändå har EBG/EBD. Man måste inte ha tjänsteresor som genererar poäng för att få det om man vill ha det.

Självklart måste man inte ha det, på samma sätt som man inte måste raljera på internetforum över hur alla som inte reser 45+ legs per år med SAS flyger väldigt lite.

Kan du beskriva den longhaul som tillsammans med AmEx Elite ger EBG? Vad kostar den resan?

Jag är helt övertygad om att du inte tycker att det är mycket att resa 2 longhaul, 8 europaresor och 5 sverigeresor (22500 poäng) på ett år och då komma halvvägs till ett guldkort. På samma sätt är jag helt övertygad om att de allra flesta skulle anse att man reser väldigt mycket om man har detta resemönster. Återigen så reser många här inne bra mycket mer än så men det innebär inte att man behöver blunda för verkligheten och raljera över att alla andra flyger lite. För att återgå till Porschen så kanske jag tycker att det är enkelt att skaffa en Porsche (EBD/EBG), det innebär inte att jag raljerar över mina kompisar som kör en rostig Skoda (EBS/EBG) för att de helt enkelt inte har råd att skaffa en Porsche (inte reser tillräckligt mycket för EBD/EBG).

Självklart måste man inte ha det, på samma sätt som man inte måste raljera på internetforum över hur alla som inte reser 45+ legs per år med SAS flyger väldigt lite.
Jo, men om man inte reser mer än 2 Longhaul SK, 2-8 Europa SK (=25000p plus AmexE=EBG) vad ska man då med EBG till?

Vet inte hur du räknar, men 2 longhaul ger från 12- till 18tusen poäng, ej inkluderat positioneringsflyg. 8 Europaresor i billigaste Go ger 8k poäng. 5 Sverigeresor ger 2.5kpoäng. Förutsatt att longhaul är till Hong Kong, Miami, Los Angeles, San Francisco, Shanghai eller Tokyo så ger det minst 28,5k poäng.

Jag är student och är EBG. Har inget AMEX. Jag kom igår hem från en T/R i Business med SAS till Shanghai/Hong Kong och den trippen ger bra med poäng. Jag funderar dock på att skita i att kvalificera för Guld i år igen, osäker på om det värt mileage runs till Hong Kong. Har tillräckligt med poäng för att starta min stora backpackerresa med Lufthansa och ANA First. Har nu flugit ihop drygt 30k poäng i år på Europaresor och en longhaul. Om jag kunde skaffa Amex Elite vore det hur lätt som helst för mig att få ihop ett EBG. Men vem vet, kanske kör en mileage run till Tokyo med SAS Ungdom innan perioden är slut...

Det är inte lätt att klara EBG om man inte flyger i jobbet eller business, säg inget annat. Best Avalibility var ju inte nån höjdare innan om man ville få value för poängen.
Det räcker ju med 5 longhaul i billigaste economy för att bli EBG, tycker inte att det kan klassas som svårt. Alternativt 3 longhaul och ett Amex elite. Total kostnad med elite alternativet blir ca 11500 kronor.
Håller inte med om ditt påstående med andra ord. Res Stockholm till Hong Kong, Miami och Los Angeles under ditt år och skaffa ett Amex elite så är du hemma. För att behålla kortet räcker det med 2 longhaul och 1 resa i plus i Europa och ett Amex elite.
Man behöver verkligen inte resa Business eller flyga i jobbet för att få ihop detta enkelt.

Nå sliter forøvrig jeg med å få Amex Elite også ettersom jeg bor på feil/riktig (fritt valg) side av svenskegrensen

Du behöver 25k utöver AmEx Elite. Då behöver du flyga ca 6000 miles i business (enkel väg) för att få 200% * 6000 * 2 = 24k. Om du tex flyger ARN-FRA-SEA så kan du få det. (Säger inte att just den rutten är den mest kostnadsoptimala dock!)

För att återgå till Porschen så kanske jag tycker att det är enkelt att skaffa en Porsche (EBD/EBG), det innebär inte att jag raljerar över mina kompisar som kör en rostig Skoda (EBS/EBG) för att de helt enkelt inte har råd att skaffa en Porsche (inte reser tillräckligt mycket för EBD/EBG).
Men då kanske du har förståelse för att den Porsche du får egentligen är en leksaksbil från BR Leksaker med ett Porsche-emblem på?

Jag har inte direkt sagt att EBS reser för lite, men jag har länge hävdat att det är på tok för enkelt att uppnå EBG. Jag hade hellre sett en nivå som är svår att uppnå men som ger förmåner. Den finns ju till viss del genom Pandion, men det har ju varit väldigt otydliga mål för hur man når dit. Situationen vi har nu där EBG är skiteneklt att nå och EBD kräver en liten ansträngning och skillnaden mellan dessa två är ganska liten är inte så bra. Många frågar sig varför de ska fortsätta flyga ihop EBD och inte bara nöja sig med EBG. Jag tror vi kommer att fortsätta se EBG minska i värde för att öka skillnaden mellan EBG och EBD.

Jag anar en viss bitterhet här. Jag har helt klart inte raljerat över att man måste resa 45+ legs med SAS för att resa mycket - det var ett förslag jag framförde för att SAS skulle kunna göra EBD mer värdefullt för de som faktiskt når det.

Sedan är det en helt annan sak att jag tycker att man reser lite om man ligger på under 150-200 segment/år. Även jag reser rätt lite nuförtiden med mina ca 100 legs i år. Därför tycker jag det är rimligt att jag varken når GGL hos British Airways Executive Club eller EBD hos SAS.

Toppen