Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Jag flyger aldrig i Go longhaul, och intjäningen shorthaul är sedan länge så låg att jag inte ens
brytt mig om att fundera på vad jag tjänar, men det som verkligen irriterar mig är SAS tvära kast fram och

tillbaka, med kort varsel och oftast utan förvarning

Eivind Roald:
"Det ska bli lättare att tjäna ihop poäng, lättare att nå guldnivå och att bruka poäng.
Här satsar vi på dem som inte reser lika mycket. "
http://www.businessclass.se/forum/threads/eurobonus-ska-öka-antalet-medlemmar-med-70-på-tre-år.4804/

Jag tillhör dem som kör med dubbla kreditkort (Amex Elite och Mastercard Premium) och sen når jag guld med en eller två resor i minst Plus, så mig spelar det egentligen ingen roll då jag i princip aldrig åker Go när jag flyger med SAS, vid resor i tjänsten så är det ju Go som gäller men då kör jag alltid plusgrade oavsett längd på resan.

Men sen är man ju poängnörd...

Jag flyger aldrig i Go longhaul, och intjäningen shorthaul är sedan länge så låg att jag inte ens
brytt mig om att fundera på vad jag tjänar, men det som verkligen irriterar mig är SAS tvära kast fram och

Eivind Roald:
"Det ska bli lättare att tjäna ihop poäng, lättare att nå guldnivå och att bruka poäng.
http://www.businessclass.se/forum/threads/eurobonus-ska-öka-antalet-medlemmar-med-70-på-tre-år.4804/

Ännu en spik i kistan för Bagdad-Bobs era.

Medlemmar som kan vara både inaktiva eller t.o.m. med döda.

Absolut, det var mest den relativa fördelningen av medlemmar per poäng- eller statusnivå som jag tänkte på. Oavsett antalet aktiva medlemmar, vilken andel av dem kan (eller ”får”) nå Guld?

Samtliga Star Alliance 28 bolag har guldmedlemmar som alla har samma access till samma lounger, söker poängplatser på varandras rutter mm. Så i helhet en stor grupp på resande fot och som var dag kan antas fördelas proportionellt med flygplatsers eller flygrutters storlek. Det torde därför också föras en diskussion på alliansnivå om hur många Guldmedlemmar som nätverket totalt sett vill ha, vilka bolag som bidrar med vad, hur man kompenserar varandra för de medlemmar som använt nätverkets förmåner utanför den egna infrastrukturen osv.

Eivind Roald:

Väldigt hoppigt och skuttigt. Det som mest förvånar är det konstiga att du enkelt kan tjäna ihop 32000 poäng per år på kort för inte mycket pengar alls,vilket är mer än en tredjedel av ett EBG. Men att använda flygbolaget till det de faktiskt gör, att flyga ska premieras mindre (eller minst).
Känns som knasig logik, men finns säkert nåt fantastiskt revenue i det hela.

Känns spontant också som att SAS (som vanligt) bara ger oss vanliga människor fler och fler skäl att välja sunk airlines konkurrenterna där ute. Det finns inte mycket som skiljer åt dem idag, förutom allianserna.

Mer än två tredjedelar t o m, en tredjedel till EBD drygt. Dock förståeligt till viss del eftersom det ger poängjakten en krydda för de som inte flyger så mycket och därmed får dessa intresserade av baspoäng, och väljer SAS för att de inte vet att man kan få baspoäng även på andra Starbolag. De som är villiga att betala 5,500:- per år för bara ett par plastkort är en intressant passagerarsektor eftersom de inte oftast lever på marginalen.

Kommer att sluta med att GO Light innebär att du leds ner i en källare på flygplatsen där du får låna ett par VR-glasögon för att "uppleva" flygningen samt efter "ankomst" får bläddra igenom ett fotoalbum med bilder på resmålet innan du släpps ut i ankomsthallen igen :D

/ TT

Ge nu för tusan inte miljöaktivisterna alltför många ideer ;)

Saknar verkligen glamortiden från när jag var liten. Bara konstatera att, ska försöka vårda etiketten här, SAS gör rätt i att köra en tortyrprodukt, till en potentiell lightmarknad. Kanske t o m köra egen hemsida för produkten. Dessa kunder snackar bara pris och vissa verkar t o m trivas att bli behandlade illa bara de kan tala om hur billigt det var!

Inte svårt att hänga upp en light/boskapsskylt till x % av varje plans bakersta sektion heller utan service som fokuseras längre fram.

Var det inte det Snowflake-konceptet gick ut på (mer eller mindre)? Eller var det helt egna plan/rutter?

Väldigt hoppigt och skuttigt. Det som mest förvånar är det konstiga att du enkelt kan tjäna ihop 32000 poäng per år på kort för inte mycket pengar alls,vilket är mer än en tredjedel av ett EBG. Men att använda flygbolaget till det de faktiskt gör, att flyga ska premieras mindre (eller minst).
Känns som knasig logik, men finns säkert nåt fantastiskt revenue i det hela.

Känns spontant också som att SAS (som vanligt) bara ger oss vanliga människor fler och fler skäl att välja sunk airlines konkurrenterna där ute. Det finns inte mycket som skiljer åt dem idag, förutom allianserna.
Glöm inte att du troligtvis tjänar mer extrapoäng på kortet när du betalar biljetten 30p/100kr för Elite än vad du tjänar på flygningen ;)

Toppen