Taggen
Medlem
Det här handlar inte om att öka intäkterna utan sänka utgifterna och det är ett enkelt sätt att göra sig av med skulder.
Och har man börjat på detta spåret kommer säkert fler grejer väldigt snart, dags att bränna bonuspoängen snarast för näst på tur kommer giltighet på alla poängen och prishöjningar på bonusresor.
Ja, balansräkningen kommer förbättras då EB-poängen tas upp som en skuld om jag förstått det hela rätt fram tills att poängen förbrukas. Nu kommer säkerligen förbrukningen av poängen bland medlemmarna bli högre än akumuleringen av skuldposten i balansräkningen. Ligger säkert många miljoner poäng som bara ligger på hög hos diverse medlemmar som inte direkt är intresserade av hur många poäng de har eller använda dem på ett vettigt sätt. Varför skall dessa poäng då belasta balansräkningen? Bättre att dumpa intjäningen för dessa medlemmar istället så blir det inte så våldsamt många utestående poäng i fortsättningen. Bättre att försöka få folk att skaffa kreditkorten istället då försäljning av poäng till AMEX och Mastercard är mer lönsamt.
Tyvärr så hamnar många lojala kunder i kläm med snåla resepolicies och det finns naturligtvis en risk att dessa medlemmar söker sig till andra alternativ. Någon har väl suttit vid ett Excel-ark och konstaterat att lägre pris har högre prioritering än intjänade poäng om man tittar på den stora massan inkl. företagskunder som flyger SAS GO. Företag själva är inte intresserad av hur många poäng som resenären drar in så länge priset är lågt. Jag jobbar t.ex. på ett företag som arbetar hårt med att styra oss bort från SAS till Norweigan istället (pga prisskillnaden) genom diverse tweaks i vårt OBT (Online Booking Tool).
Sedan vet jag inte om en höjning av priset av bonus resor automatiskt kommer då:
1 - SAS sänkte för inte så länge sedan poängkravet till Asien.
2 - Behövs en sänkning om intjäningen minskar drastiskt bland medlemmarna?
3 - Blir det svårare att utnyttja sin AMEX 2-4-1 för att man inte drar in poängen kan jag tänka att AMEX börjar tappa kunder och det gillar de nog inte. Varför ha ett AMEX kort om jag inte kan utnyttja en av de bästa förmånerna med kortet?