Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Det här handlar inte om att öka intäkterna utan sänka utgifterna och det är ett enkelt sätt att göra sig av med skulder.

Och har man börjat på detta spåret kommer säkert fler grejer väldigt snart, dags att bränna bonuspoängen snarast för näst på tur kommer giltighet på alla poängen och prishöjningar på bonusresor.

Ja, balansräkningen kommer förbättras då EB-poängen tas upp som en skuld om jag förstått det hela rätt fram tills att poängen förbrukas. Nu kommer säkerligen förbrukningen av poängen bland medlemmarna bli högre än akumuleringen av skuldposten i balansräkningen. Ligger säkert många miljoner poäng som bara ligger på hög hos diverse medlemmar som inte direkt är intresserade av hur många poäng de har eller använda dem på ett vettigt sätt. Varför skall dessa poäng då belasta balansräkningen? Bättre att dumpa intjäningen för dessa medlemmar istället så blir det inte så våldsamt många utestående poäng i fortsättningen. Bättre att försöka få folk att skaffa kreditkorten istället då försäljning av poäng till AMEX och Mastercard är mer lönsamt.

Tyvärr så hamnar många lojala kunder i kläm med snåla resepolicies och det finns naturligtvis en risk att dessa medlemmar söker sig till andra alternativ. Någon har väl suttit vid ett Excel-ark och konstaterat att lägre pris har högre prioritering än intjänade poäng om man tittar på den stora massan inkl. företagskunder som flyger SAS GO. Företag själva är inte intresserad av hur många poäng som resenären drar in så länge priset är lågt. Jag jobbar t.ex. på ett företag som arbetar hårt med att styra oss bort från SAS till Norweigan istället (pga prisskillnaden) genom diverse tweaks i vårt OBT (Online Booking Tool).

Sedan vet jag inte om en höjning av priset av bonus resor automatiskt kommer då:

1 - SAS sänkte för inte så länge sedan poängkravet till Asien.
2 - Behövs en sänkning om intjäningen minskar drastiskt bland medlemmarna?
3 - Blir det svårare att utnyttja sin AMEX 2-4-1 för att man inte drar in poängen kan jag tänka att AMEX börjar tappa kunder och det gillar de nog inte. Varför ha ett AMEX kort om jag inte kan utnyttja en av de bästa förmånerna med kortet?

Var det verkligen rimligt med över 11 000 poäng till t ex Miami som statuskund? Detta på en light biljett ofta köpt för under 3000 sek. Räknar vi snällt med en internkostnad på 5-5,5 öre motsvarar detta 600 sek. Mer än flygskatten!
Rimligt eller inte låter jag vara osagt, men det var väldigt generöst och det har vunnit över många till att åka SAS istället för Norwegian, åtminstone i mina bekantskapskretsar. Det som är lite tråkigt nu med förändringen är att poängen mot status likställs med poängen som kan användas till något. Hade man gjort skillnad på detta kunde man tjäna 200 poäng att använda och kanske 3000 poäng mot status (som inte går att använda) eller något liknande.

Att det skulle komma en förändring var vi nog alla beredda på, men inte att motorsågen skule plockas fram och skövla allt i dess väg.
Ska man kvalificera på poäng på att resa till NY i go light måste man göra 123 tur och retur på ett år, man blir ju guld och diamond på segment mycket fortare och ligger nog väldigt bra till för pandion med sådant resmönster. Det är här det blir väldigt snefördelat kan jag tycka.
Hade man sänkt intjäningen till 1000-1500 poäng på longhaul så hade det mer varit i spannet omkring 25% och det kan jag ändå se som någorlunda befogat.

”Biljettpriserna har fallit en del på senare åren, medan poängintjäningen har varit den samma. Därför anser vi att det är korrekt att justera de billigaste biljetterna så poängintjäningen följer priserna."

Det skedde ju en ganska rejäl sänkning (i förhållande till tidigare intjäning) 2014/2015 när de senast gjorde om och la nivåerna på halva intjäningen mot tidigare, i alla fall i Go och så mycket har inte priserna gått ned sen dess.

Jag kan förstå varför man gör så, men för mig personligen om jag vill flyga billigt så kan jag lika gärna välja att åka med valfritt annat bolag då det ändå är poängen per krona på kreditkortet jag tjänar mest på, men om de låter Plus vara orört på longhaul (det verkar ytterst oklart i skrivande stund) så är det vad jag oftast bokar.

Jag tror absolut vi kommer att se en ökning av poängkostnad för bonusresor i framtiden också, kanske inte jättetätt inpå denna förändring, men jag är övertygad om att det kommer.

Generellt (Diamond Event åt sidan) så är det väldigt dålig information kring detta och jag förmodar att de haft en grav ökning i påringningar när folk tror att det är generalknas på hemsidan då den visar 4% av tidigare poängintjäning :)

Jag tror även vissa "casual-medlemmar" blir mindre intresserade nu, jag har föreslagit för många som åker en del att skaffa, de kommer att i bästa fall tjäna in en ToR i Europa eller Norden under 5 år, men det är en "gratis" resa och det lockar, dessa kommer nog att försvinna nu då det i princip inte går att uppnå utan att gå all-in som vi nördar och försöker dammsuga upp varenda poäng vi ser...

Rimligt eller inte låter jag vara osagt, men det var väldigt generöst och det har vunnit över många till att åka SAS istället för Norwegian, åtminstone i mina bekantskapskretsar. Det som är lite tråkigt nu med förändringen är att poängen mot status likställs med poängen som kan användas till något. Hade man gjort skillnad på detta kunde man tjäna 200 poäng att använda och kanske 3000 poäng mot status (som inte går att använda) eller något liknande.

Att det skulle komma en förändring var vi nog alla beredda på, men inte att motorsågen skule plockas fram och skövla allt i dess väg.
Ska man kvalificera på poäng på att resa till NY i go light måste man göra 123 tur och retur på ett år, man blir ju guld och diamond på segment mycket fortare och ligger nog väldigt bra till för pandion med sådant resmönster. Det är här det blir väldigt snefördelat kan jag tycka.
Hade man sänkt intjäningen till 1000-1500 poäng på longhaul så hade det mer varit i spannet omkring 25% och det kan jag ändå se som någorlunda befogat.

De kanske bestämde sig för shock-and-awe-taktik istället för att smygsänka så slog de till och tar smällen direkt och så är det klart. Som att riva av ett plåster. Dessto snabbare tillbaka till detta nya normala, dessto bättre.

De kanske bestämde sig för shock-and-awe-taktik istället för att smygsänka så slog de till och tar smällen direkt och så är det klart. Som att riva av ett plåster. Dessto snabbare tillbaka till detta nya normala, dessto bättre.
Ja, SAS går verkligen i framkant med att dra ner intjäningen till ca 4% av sträckan man flyger. Inte många som drar ner den så långt. Återstår väl att se om det är rätt/fel för framtiden. Men just nu känns det som att man gjort en lite för stor kapning för att nå något kortsiktigt mål. Frågan är hur det slår på lång sikt.

Ja, balansräkningen kommer förbättras då EB-poängen tas upp som en skuld om jag förstått det hela rätt fram tills att poängen förbrukas. Nu kommer säkerligen förbrukningen av poängen bland medlemmarna bli högre än akumuleringen av skuldposten i balansräkningen. Ligger säkert många miljoner poäng som bara ligger på hög hos diverse medlemmar som inte direkt är intresserade av hur många poäng de har eller använda dem på ett vettigt sätt. Varför skall dessa poäng då belasta balansräkningen? Bättre att dumpa intjäningen för dessa medlemmar istället så blir det inte så våldsamt många utestående poäng i fortsättningen. Bättre att försöka få folk att skaffa kreditkorten istället då försäljning av poäng till AMEX och Mastercard är mer lönsamt.

Tyvärr så hamnar många lojala kunder i kläm med snåla resepolicies och det finns naturligtvis en risk att dessa medlemmar söker sig till andra alternativ. Någon har väl suttit vid ett Excel-ark och konstaterat att lägre pris har högre prioritering än intjänade poäng om man tittar på den stora massan inkl. företagskunder som flyger SAS GO. Företag själva är inte intresserad av hur många poäng som resenären drar in så länge priset är lågt. Jag jobbar t.ex. på ett företag som arbetar hårt med att styra oss bort från SAS till Norweigan istället (pga prisskillnaden) genom diverse tweaks i vårt OBT (Online Booking Tool).

Sedan vet jag inte om en höjning av priset av bonus resor automatiskt kommer då:

1 - SAS sänkte för inte så länge sedan poängkravet till Asien.
2 - Behövs en sänkning om intjäningen minskar drastiskt bland medlemmarna?
3 - Blir det svårare att utnyttja sin AMEX 2-4-1 för att man inte drar in poängen kan jag tänka att AMEX börjar tappa kunder och det gillar de nog inte. Varför ha ett AMEX kort om jag inte kan utnyttja en av de bästa förmånerna med kortet?

En höjning kommer garanterat, för att räknar precis som vi gör på var de får bäst värde på för poängen. Om de betalar 1 öre per poäng vid en poängbokning, och kan sänka värdet till 0,8 öre per poäng gentemot konsumenterna samtidigt som de inte behöver betala mer till kollegorna i alliansen så tjänar/sparar de massor.

Jag är givetvis inte opartisk i detta då jag tjänar många poäng på billiga longhauls i Go och inte har något större behov av familjepooling, men om man nu vill minska kostnaden för Eurobonus så kan jag ju tycka att det hade varit bättre att strunta i att införa den (och kanske även kombinera det med en mer sansad minskning av intjäningen).
Familjepooling bidrar ju förvisso också till att den totala poängskulden minskar då fler poäng kan användas, men det borde även komma med en hyfsad

Detta är väl ändå inte så farligt för den stora majoriteten? Bara betala lite mer för vanlig GO med oförändrad intjäning på short haul. På long haul trodde jag samtliga härinne redan bokade plus saver då det är en bra prisvärd produkt.

Precis som @palmen redan nämnt så ser jag Plus på longhaul som en i stort sett helt ointressant produkt. Det ger mig extremt lite att åka i Plus, och de enda anledningarna för mig att boka det ibland (under F&F-kampanjer) är ett avlägset hopp om CU till business och några fler intjänade poäng.

Plusgrade blir kanske också dyrare.

Ja, det blir intressant att se vad som händer med pris och/eller regler för Plusgrade.
Med dessa intjäningsnivåer så blir det ju helt plötsligt väldigt mycket mer intressant att göra en Plusgrade till Plus så länge man fortsatt får poäng för den uppgraderade klassen.

Hm spännande.
Detta ställer ju till det lite i planeringen av resor osv för min del.
En positiv grej är väl att man kanske kommer bli mer "miljövän" framöver än vad man är nu för resandet lär, för min del, gå ner en del om jag "tvingas" betala stor skillnad i pengar för att få in de EB poäng som behövs för att behålla status då jag gärna flyger så billigt som möjligt. Får man fortsatt poäng för högre klass via plusgrade så är det ju klart aktuellt ändå.

Toppen