Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Tänk om detta ändå kunde vara sant?! Det hade varit ett första steg mot att faktiskt just ta hand om sina mest trogna och samtidigt lönsamma kunder. Sluta ge förolämpande många poäng på de billigaste biljetterna, såsom lägsta SAS Go och ungdomsbiljetterna. Det är en ren skymf mot de som verkligen är trogna, flyger mycket och faktiskt jobbar för sin status.

Haha, som alla anställda där chefen betalar alla flygbiljetter till väst och öst samt hotell? Titta vad häftig jag är som har SAS Diamond. Där hen inte lagt ut en krona själv förutom den årliga familjeresan till LLA för att hälsa på släkten.

Anställda som flyger gratis via jobbet och sen är präktiga över sin status är bland det mest patetiska jag vet.

All heder till alla som flyger och bor ihop sina statusar för egna pengar dock.

Last edited:
Haha, som alla anställda där chefen betalar alla flygbiljetter till väst och öst samt hotell? Titta vad häftig jag är som har SAS Diamond. Där hen inte lagt ut en krona själv förutom den årliga familjeresan till LLA för att hälsa på släkten.

Anställda som flyger gratis via jobbet och sen är präktiga över sin status är bland det mest patetiska jag vet.

Jo, vore bra om de kunde skilja statuskorten med ett litet "P" på dem för privat intjänade kort, och ett med "J" för jobb, och att statusförmåner för "J" korten endast fungerar vid resor i tjänsten och inte vid privat resande. Skulle bli mindre trångt i loungerna då... :) Jag flyger ihop mitt diamond privat.

Jag förstår inte varför jag skulle ha mindre rätt att få statusförmåner för att min arbetsgivare betalar resorna än om jag gör det själv?
Jag tycker att det är lika patetiskt med skrytmånsar som måste hävda sig genom att basunera ut att man minsann betalat sina biljetter för egna pengar.
Det du beskriver är ju ett attitydproblem
som inte har ett dugg att göra med det som den här tråden handlar om.

Intressant! Hur lyckas du få till mer än 1000p t/r?

Det var nog med mellanlandning åt båda hållen
Idag är en bra dag att påbörja ett nytt kvalificeringsår och se sin stapel med baspoäng gå från drygt 200 000 till 0. Riktigt kul!

+1....

Som tur är har jag 3 T/R till Asien/USA inbokade i höst så att jag garanterat behåller EBG utan Elite eller dylikt.

Jag har valt SAS hela tiden under året. Blir att börja testa på andra bolag nu - Finns många roliga alternativ att föredra framför SAS GO (Företagspolicy) till London.

Idag är en bra dag att påbörja ett nytt kvalificeringsår och se sin stapel med baspoäng gå från drygt 200 000 till 0. Riktigt kul!

Samma här, första dagen och kontot är nollat. Hemsk syn :)

Detta är väl ändå inte så farligt för den stora majoriteten? Bara betala lite mer för vanlig GO med oförändrad intjäning på short haul. På long haul trodde jag samtliga härinne redan bokade plus saver då det är en bra prisvärd produkt.

SAS räknar såklart varje poäng de delar ut som en kostnad. Genom detta kan de sänka light priserna en aning ytterligare på nätresebyråerna ,få upp fyllnadsgraden i flygen och i slutändan ge oss trogna kunder ett bättre SAS med bättre ekonomi i bolaget.

På USA resor verkar det vara en stor skillnad på T-klass och L-klass biljetter. Se exempel nedan från sas.se när jag söker på Arlanda-Miami. Det är förvissa olika avgångar men det mönster jag ser är att L-klass har en betydligt högre intjäning per krona än T.

T-klass
t.PNG

L-klass
l.PNG

Så genom att välja de biljetetr som är några hundra dyrare än de billigaste så blir intjöäningen betydligt bättre. Se exempel nedan på resa ARN-EWR-MIA-ARN
1.PNG

Last edited:
Detta är väl ändå inte så farligt för den stora majoriteten? Bara betala lite mer för vanlig GO med oförändrad intjäning på short haul. På long haul trodde jag samtliga härinne redan bokade plus saver då det är en bra prisvärd produkt.
Vi är många här inne som inte åker plus saver som minimum på longhaul.
För mig personligen så lägger jag hellre pengarna på en go light biljett som kostar mindre än halva priset jämfört med plus saver (ja jag bokar till 99% enbart på kampanj). För mig finns ingen anledning att boka plus då jag får bättre utrymme på första raden eller vid nödutgång i SAS GO än vad jag får i SAS Plus. Maten är nästan densamma och dryck får jag gratis som EBD. Det enda som tilltalar mig med plus är att jag får lite mer baspoäng, men 3000 extra poäng är inte värt drygt 3000 kronor mer. Komforten för mig blir bättre i GO då jag aldrig behöver gå över någon då man enkelt kommer ut från rad 30 utan att behöva klättra över någon och jag har nästan alltid seatblock dessutom.
Om nu rad 30 elle rnödutgång redan är uppbokad så väljer jag helt enkelt att inte åka med SAS och åker en annan gång istället.

Toppen