Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Tråkigt, ja det finns såklart alltid resemönster som blir lidande. Du får se det positiva i att biljetterna förmodligen går ner i pris framöver. Status kanske kan fås genom segment?

Finns inte en chans att de skulle sänka priserna.

Sist de skulle ”sänka priserna” införde de go light som kostar lika mycket som go gjorde tidigare och höjde priserna i go.

Men vad är alternativet? Usel kronkurs och flygskatt pga svenska politiker, stigande oljepris, stark dollar tack vare Trump.

Det börjar bli mycket nu och SAS måste agera som ett vinstdrivande företag. Var det verkligen rimligt med över 11 000 poäng till t ex Miami som statuskund? Detta på en light biljett ofta köpt för under 3000 sek. Räknar vi snällt med en internkostnad på 5-5,5 öre motsvarar detta 600 sek. Mer än flygskatten!

De skulle dock inte rört GO på long haul. Enig i det.

Är det bara jag som inte får ihop detta? Kollade datum i April till Hong Kong och där är även Flexibel Plus nedsatt rejält. Skulle inte sänkningen enbart gälla oflexibla biljetter i GO-class till Asien och USA?? Samma sak för flexibel Business Class. SK-IT? Håller de dessa nivåer kan vi prata svårt att flyga in EBG.
Något verkar ju vara väldigt galet på hemsidan. Söker man CPH-HKG istället för ARN-CPH-HKG så blir det mer intjäning. Kanske så att longhaul-benet inte räknades med. Men vissa dagar fick man inte upp någon intjäning alls.

Men vad är alternativet? Usel kronkurs och flygskatt pga svenska politiker, stigande oljepris, stark dollar tack vare Trump.

Det börjar bli mycket nu och SAS måste agera som ett vinstdrivande företag. Var det verkligen rimligt med över 11 000 poäng till t ex Miami som statuskund? Detta på en light biljett ofta köpt för under 3000 sek. Räknar vi snällt med en internkostnad på 5-5,5 öre motsvarar detta 600 sek. Mer än flygskatten!

De skulle dock inte rört GO på long haul. Enig i det.

Det här handlar inte om att öka intäkterna utan sänka utgifterna och det är ett enkelt sätt att göra sig av med skulder.

Och har man börjat på detta spåret kommer säkert fler grejer väldigt snart, dags att bränna bonuspoängen snarast för näst på tur kommer giltighet på alla poängen och prishöjningar på bonusresor.

Ingen av oss vill väl se SAS på konkursens rand igen?

Ikke se bort i fra at det ville gjort underverker på opptjeningen..
Vil ikke klage over reduksjonen i Go Light, men synes kanskje det ble kuttet litt for tøft i Go.
Flyr man Norwegian må man reise 25 ganger for å ha råd til en "gratis" billett, ligger vel ikke så langt unna dette for SAS heller nå, light holdt utenfor.

Tråkigt, ja det finns såklart alltid resemönster som blir lidande. Du får se det positiva i att biljetterna förmodligen går ner i pris framöver. Status kanske kan fås genom segment?
Tror inte priserna kommer gå ner under 3000 SEK på GO Light även om någon enstaka kampanj säkert kan gå ner någon hundring till.
90 segment drar jag inte ihop på ett år även om jag lägger allt till SAS som betalda biljetter. Reser ju till 95% privat så blir inga resor under veckorna för min del.
Status komemr framöver att fås genom kreditkort samt betalda biljetter i plus eller billigaste biljetter i go som uppgraderas med plusgrade. Det kommer fortfarande vara relativt enkelt med mitt resmönster att bli Diamond om jag vill uppnå det. Att bli EBG räcker med en resa i plus så det ser jag inte ens som något problem över huvud taget. Det kommer dock bli betydligt färre resor då Plus är ungefär dubbelt så dyrt. Kan sluta med att man gör en longhaul i plus på betald biljett och resten av resorna lägger man till andra bolag. Det skulle räcka för mig för att behålla EBG i alla fall. Som det är nu har jag EBD/EBG säkrat i 3 år framöver och på den tiden lär det hända mycket skulle jag gissa på.

Ja, bokningsklass verkar ha betydelse (än så länge) Q-klass ger 2925 poäng, V-klass ger 2650 poäng, W-klass ger 2425 poäng,samtliga tillhör samma Fare Family (SAS Go). Såg också att detta inte är konsekvent för när jag testade en annan bokning gav Q-klass 2425 poäng. :confused: Ett annat exempel illustreras nedan. Den skarpögde ser att trots att det är Q-klass i båda riktningarna för bägge flygningarna så tjänar man olika poäng.

Visa bifogad bild 80081
Inte så konstigt att det är olika poäng då ena resan troligtvis är ARN-EWR/ORD och andra är MIA-OSL/CPH. Det skiljer i intjäning om man åker till Miami med SAS eller till Chicago/New York.

Toppen