Senaste nytt

Ombokad från Miami-Oslo-Köpenhamn med SAS till Miami-Frankfurt-Köpenhamn med Lufthansa

Vi hade en diskussion tidigare på forumet om vilken dålig stämning det kan vara i vissa trådar med spydiga svar, och jag skulle aldrig tilltala en annan på forumet med "men du förstår väl". Nåväl, det är kommentarer som jag vanligtvis ignorerar - men det finns säkerligen många nya/gamla medlemmar vars tålamod för sådana kommentarer är lägre.

Dagens sanning...

Jag tycker att det var bra hanterat av SAS, men jag hade gärna haft informationen på förhand om att de kompenserar för uteblivet wi-fi i efterhand. Det är i alla fall så jag tycker att det borde hanteras. Det är trots allt SAS som jag har en bokning hos.

Ja, att de i efterhand ersätter är ju gott och väl. Hade ju varit samma sak om du hade fått betala för all mat och dryck ombord utan att ha fått reda på om du kommer få det ersatt eller ej.

Ersätter man i efterhand så man får en motsvarande produkt OCH meddelar det i förväg så kan jag anse att man ersatt med en motsvarande produkt, men inte om kunden själv måste ta beslutet att nyttja de ibland gravt överprisade tilläggen och hoppas kunna förhandla sig till ersättning i efterhand. Det är ju som sagts tidigare en av de saker som SAS pushar specifikt för, Mat & Dryck, Underhållning ombord samt Wifi.

Ja, att de i efterhand ersätter är ju gott och väl. Hade ju varit samma sak om du hade fått betala för all mat och dryck ombord utan att ha fått reda på om du kommer få det ersatt eller ej.

Ersätter man i efterhand så man får en motsvarande produkt OCH meddelar det i förväg så kan jag anse att man ersatt med en motsvarande produkt, men inte om kunden själv måste ta beslutet att nyttja de ibland gravt överprisade tilläggen och hoppas kunna förhandla sig till ersättning i efterhand. Det är ju som sagts tidigare en av de saker som SAS pushar specifikt för, Mat & Dryck, Underhållning ombord samt Wifi.

TACK! Skönt att någon håller med mig. :)

TACK! Skönt att någon håller med mig.

Jag tycker också det är rimligt med kompensation när man ombokas och inte får den tjänst man betalt för, speciellt eftersom SAS använder fri WiFi i sin differentierade marknadsföring. Dock tycker jag 10k var lite väl frikostigt. 2k hade varit mer rimligt med tanke på att det bara kostar 19€ på LH.

Jag tycker också det är rimligt med kompensation när man ombokas och inte får den tjänst man betalt för, speciellt eftersom SAS använder fri WiFi i sin differentierade marknadsföring. Dock tycker jag 10k var lite väl frikostigt. 2k hade varit mer rimligt med tanke på att det bara kostar 19€ på LH.

Vi blev inte kompenserade 10k för utebliven wi-fi (det skulle SAS ersätta oss för om vi skickade in kvitton). Det som vi kompenserades för var på grund av att vi spenderade en natt med skrikande barn.

Vi fick kanske lite mer än vanligtvis (vet inte ens om man brukar kompenseras för sådant) i och med att det här var andra gången på kort tid som våra SAS-flighter cancellerades. Senaste gången spenderade vi över ett dygn i Östersund på grund av en inställd flight, vilket resulterade i att vi behövde använda varsin semesterdag. Den gången blev vi kompenserade för våra utgifter för middagar och hotell, men inget extra för utebliven lön (vilket de enligt direktivet inte behöver kompensera för).

Vi hade en diskussion tidigare på forumet om vilken dålig stämning det kan vara i vissa trådar med spydiga svar, och jag skulle aldrig tilltala en annan på forumet med "men du förstår väl". Nåväl, det är kommentarer som jag vanligtvis ignorerar - men det finns säkerligen många nya/gamla medlemmar vars tålamod för sådana kommentarer är lägre.

Jag menade absolut inget illa och beklagar om det uppfattades så :)

Vi blev inte kompenserade 10k för utebliven wi-fi (det skulle SAS ersätta oss för om vi skickade in kvitton). Det som vi kompenserades för var på grund av att vi spenderade en natt med skrikande barn.

Vi fick kanske lite mer än vanligtvis (vet inte ens om man brukar kompenseras för sådant) i och med att det här var andra gången på kort tid som våra SAS-flighter cancellerades. Senaste gången spenderade vi över ett dygn i Östersund på grund av en inställd flight, vilket resulterade i att vi behövde använda varsin semesterdag. Den gången blev vi kompenserade för våra utgifter för middagar och hotell, men inget extra för utebliven lön (vilket de enligt direktivet inte behöver kompensera för).

Bra att veta! Jag reser alltid med barn och ibland skriker de mer än jag hoppats. Skönt att veta att man kan få kompensation för det .

Hm, jag är på telefonen just nu men såg en länk i en annan tråd häromdagen där någon krävde ett flygbolag på 1200kr för extra semesterdag och fick rätt. Sök så hittar du den nog, annars kan jag kika senare. Tror det kan ha varit EU261 tråden någon sida runt 136, var rätt långt bak och läste.

Har dock svårt att se varför ett flygbolag ska ta ansvar för hur deras kunder uppför eller inte uppför sig ombord (åtminstone när det inte finns något personalen ombord kan göra åt saken). Det kravet borde rimligen ställas på förövaren, i detta fallet spädbarnet... Som ju i sammanhanget är den som förmodligen led absolut mest i situationen, tätt följd av föräldrarna.

Spädbarn kan man ju dock råka på oavsett vilket bolag man flyger med så om man inte bokat en specifikt barnfri flight och ÄNDÅ fått det tycker jag inte man kan begära ersättning, bra dock av SAS att göra det av goodwill!

Däremot kan saker som fri wifi, möjlighet till singelsäte, små businesskabiner osv göra att man valt JUST den flighten med JUST det bolaget och då kan jag väl tycka att det är rimligt.

Ah, OK. Jag som läser för fort :)
För barnskrik tycker jag också det är en väldigt bra/hög kompensation, snällt av SAS eftersom de egentligen inte har något ansvar över vad andra passagerare gör ombord. Så det är bara att gratulera i kompensationslotteriet. Det verkar bero väldigt mycket på vilken supportperson man får på SAS-sidan.

Det var inte dåligt att få ersättning för barnskrik. Då borde jag ju ha något att hämta hos BA:).
Menar du att SAS betalade kompensation för barnskrik hos Lufthansa?

Toppen