Senaste nytt

SAS - Generell kompensationstråd

Mycket konstruktiv och även lite mindre konstruktiv kritik.
Jobbar du på SAS?
Tänkte på "Shit happens såsom väskor blir sena."

Nope, jag är en helt vanlig medlem. Har dock erfarnhet från att tidigare arbetat på handlingbolag.
Och som erfaren resenär (som du också borde vara med tanke på EBD?) vet jag att saker går snett ibland när man reser.
Väskor kommer inte med, din önskade mat tar slut, det blir dimma, det blir snökaos, flygbussen får punka... etc

Min väska var taggad till XIY och det anmäldes på slutdestinationen hos sista carrier, i detta fall Air China.
Att kontakta Air China i Xi'an för att få någon som helst hjälp, ja det låter ju bra...
Jag pratar tyvärr inte tillräckligt bra Kinesiska för att kunna kommunicera gällande ett ärende. Däremot gjordes en rapport på slutdestinationen så som det skall vara

....

Gällande vem jag pratar med om borttappat bagage bör väl vara gällande VART bagaget förlorades??? Efter att ha pratat med SAS erkände de att väldigt många väskor aldrig kom ombord flygen som lämnade Arlanda den 29/7 pga deras bagagehanteringssystem...
Austrian har aldrig hanterat mina väskor i detta fall har SAS samt Finn Air hanterat mina väskor (vilket är väl synligt på den extra taggen på mitt bagage då det anlänt), förklara gärna för mig varför jag skall anklaga Austrian för förlust av bagage?
Last carrier är Air China, dock var den senaste som hanterade mitt bagage SAS och inte Austrian.
Det spelar ingen roll VART bagage förlorades, det är last carrier/slutdestinationens flygplats som sköter spårning av bagage.

Vad SAS skulle gjort för att inte bagaget skulle kommit bort???? Hmmm how about putting it on the plane???
Vad skulle Austrian kunna hjälpa mig med, i detta fall nada!

SAS bokade ju om dig till Austrian, då övergår ansvaret till Austrian.

Jag missförstod dock dig och trodde din sista flygning var med Austrian.
Mitt nya besked blir att det är Air China du ska prata med.

Varför jag blandar in BC har svarats i tidigare inlägg... Däremot skulle jag inte direkt kalla de fakto att jag nämnde i ett e-mail att jag är medlem på forumet för att bespara mig och SAS besväret med ett erbjudande på 5k poäng...
(Brott mot forumregler att ha flera användare) Mnja då det inte går att återfå mitt lösenord pga captcha inte fungerar (använde mobil och inte dator/laptop) då jag fortfarande inte hade fått min laptop när jag försökte byta lösenord och det var en omöjlighet att få det att fungera. Jag försökte nog bara 5-6ggr, men vill du slänga ut mig pga detta, be my Guest.

Spelar ingen roll vad jag vill, jag är bara en vanlig medlem. Precis som du. Jag är varken admin eller moderator.

Har inte tänkt bråka med Austrian då de är fullständigt medvetna om att deras bakersta sätesrad har mindre lutning med mera. Det finns ju en anledning varför dessa säten är rödmarkerade i seatmaps. Jupp vet att man teoretiskt inte är garanterad sitt säte, väljer dock högaktningsfullt att skita i det Och klagar ändå, varför? Jo för att jag kan!
Okej? Du vill inte bråka med Austrian men du vill bråka med SAS. För att du kan och "inte en passagerare som normalt höjer min röst, klagar eller påpekar ersättning. "
Får inte ritkigt ihop det.

Observera att mina smileys inte kom med, det var ett gäng... Men funkar tyvärr ej med min mobil...

Många hälsningar//
P.Larsson

Synd, utan smileys tolkas ofta skriven text väl hårt. :)

Hej Tonton,
......

Jag bad om plats på SAS kärra dagen efter, tyvärr tyckte de att det var bättre att flyga via VIE med Austrian. Jag frågade inte om anledningen till att jag flög med OS var platsbrist på SAS eget plan, eller att OS flög tidigare.

Mvh / P.Larsson

Detta låter ju väldigt konstigt, du bad om SAS men fick OS utan anledning?
Hur löd konversationen?

Hoppas verkligen hemresan sker i en bekvämare stol och att du får med alla grejer hem (och kanske en Courtesy upgrade som tröst)!

Goddagens,

Har varit medlem här på Businessclass en längre tid, dock inte varit inloggad på länge...

Vad skulle man kunna förvänta sig i följande ärende, samt var skall man vända sig?
Jag har ringa "Diamondservice" vilket är detsamma som att ringa vanliga kundtjänst... Fick prata med en trevlig, men tyvärr helt okunnig kille på engelska, som hänvisade mig till ett nummer som var "suspended without forward" men där de också nämnde att det tidigare tillhörde SAS premiumservice...

Följande mail har jag skickat till ebretro@sas.se

"God morgon till er på ebretro.

Jag har varit i kontakt med det servicenummer som finns i min SAS-APP och angett mitt EBD-nr men aldrig fått någon mail till något gällande de fakto att jag vill få tag på premiumservice.
Däremot har jag tidigare (2016) haft en jättetrevlig kontakt med EBD service i Köpenhamn och de var oerhört duktiga och snabba på att lösa problem.

Nåväl, nedan kan ni läsa mitt mail jag skrev till Bagport igår och mycket riktigt har väskan nu äntligen återfunnits och den hämtas nu (12:00 lokal tid) fredagen den 3/8 av personal från Hilton Hotel Xi'an.

Då har jag varit utan ombyte, verktyg och övrigt sedan jag landade 20 timmar sent på flygplatsen i Xi'an i tisdags den 31/7.

Jag är inte en passagerare som normalt höjer min röst, klagar eller påpekar ersättning.
Jag är väldigt förstående för problem och strul som uppkommer, samt naturligtvis att ni som läser detta inte har något att göra med vad som inträffat.
Tyvärr känns det ibland som att de som höjer rösten högs är de som får bäst ersättning... Jag är medlem på Businessclass forumet där kompensation efter en flygning utan wifi ger kompensation, där en trasig IFE enhet, där man inte kan titta på film är en stor "tragedi"...

Nåväl, låt mig berätta för er vad som hänt mig, så av avvaktar jag ert förslag på kompensation (jag förväntar mig en värdig kompensation i detta fall)

Vid incheckning söndag den 29/7 var bagagehanteringssystemet trasigt, vilket gjorde att incheckningsproceduren tog betydligt mycket längre tid än normalt. Min flight från ARN-CPH (SK1407) var försenad ett par timmar, vilket medförde att jag landade efter att flight SK997 från CPH-PVG redan avgått.
Efter knappa två timmar i kö till servicedisken fick jag reda på att jag skulle flyga med Austrian, via Wien med OS302 dagen efter (måndag den 30/7) därefter OS075 från VIE-PVG (Jag reser alltid med gång-plats då jag inte är den minsta personen och så var också mitt flyg bokat med SAS. Däremot fick jag med Austrian inte någon gång-plats utan istället plats 39K som på deras 777 betyder sista raden och fönsterplats... Där man inte kan vinkla sätet ordentligt, folk som springer då toalett och dylikt ligger i anslutning till sätesraden. Dessutom är sätesbredden på Dessa säten inte samma som SAS. Efter 5 minuter hade jag ont i benen som var ihoptryckta ordentligt och flighten varade i över 10 timmar!), sedan flög jag vidare till min sista anhalt som var Xi'an.
Mitt Bagage skulle anlända i PVG, men något bagage kom aldrig.
Jag pratade med lost luggage i PVG och de meddelade att jag skulle anmäla i XIY att mitt bagage var förlorat, då de ej visste om bagaget kunde gått hela vägen (från början incheckat hela vägen)

Vi har haft en väldigt varm sommar i Sverige i år, dock är det inte i närheten av vad vädret är här i Xi'an. Därför packade jag ner massor av kläder i mitt incheckade bagage, då jag vet att jag byter kläder minst två gånger/dag. Vi har haft runt 40 grader inne i verkstaden där jag jobbar... Jag har dock inte haft något ombyte, då jag bara haft en uppsättning med kläder.
Det är ju bara att köpa kläder, ja jo, men när man är av större modell finns det inte kläder att köpa överallt i Kina... Deras Large är som en S-M i Sverige... Jag har XXL i Sverige, det finns inte här...

Jag tror att ni kan sätta er in i hur en från början trevlig flight till Xi'an via ARN-CPH-PVG-XIY (19 timmars resa) och att jag i samma veva blir EBD igen...
Förvandlades till a week from hell ARN-CPH-VIE-PVG-XIY (39 timmars resa) med helt annan sätesplacering som har orsakat mig smärta, ett bagage utan verktyg som jag behöver för att göra färdigt mitt jobb vilket gjort att jag nu ändrat min hemresa fram till måndag den 6/8 med SK998 och förlorar min värdefulla tid med min familj, jag har saknat kläder att använda och blivit låst till mitt hotellrum undertiden tvättning pågått...

Jag avvaktar nu ert svar på vilken kompensation ni tycker verkar vettig i följande situation?

Många hälsningar från
EBD 604xxxxxx
P. Larsson
Tel. 0736-xxxxxx
E-post."

Du har ungefär 400 tecken på dig att sammafatta det du vill. Du måste verkligen lära dig att sammanfatta saker och ting och komma till pudelns kärna mycket fortare om du vill komma någonstans med kundtjänst. Ingen kundtjänstmedarbetare kommer orka läsa och ta till sig det du skrivit ovan.

Skrivit i tråden där SAS inte gjort så bra ifrån sig om den gången de spillde varmt kaffe/te på mig och brorsan.

Hur som helst så är ärendet stängt nu.
Blev ersatt för inköp av nya skor, "till rimligt pris", samt att jag lämna in min väska på rengöring. Blev ca 2800 SEK totalt.
Utöver det fick vi 4000 EB poäng var. Jag tyckte det var väldigt lite i ersättning med tanke på det som hänt. Customer care svarade att: "det är den kompensation vi har för denna typ av incident".

Ska självklart tilläggas att vi ej blev brända så illa att det blev några skador så 4000 poäng är bättre än inget, men ändå...

Goddagens,

Har varit medlem här på Businessclass en längre tid, dock inte varit inloggad på länge...

Vad skulle man kunna förvänta sig i följande ärende, samt var skall man vända sig?
Jag har ringa "Diamondservice" vilket är detsamma som att ringa vanliga kundtjänst... Fick prata med en trevlig, men tyvärr helt okunnig kille på engelska, som hänvisade mig till ett nummer som var "suspended without forward" men där de också nämnde att det tidigare tillhörde SAS premiumservice...

Följande mail har jag skickat till ebretro@sas.se

"God morgon till er på ebretro.

Jag har varit i kontakt med det servicenummer som finns i min SAS-APP och angett mitt EBD-nr men aldrig fått någon mail till något gällande de fakto att jag vill få tag på premiumservice.
Däremot har jag tidigare (2016) haft en jättetrevlig kontakt med EBD service i Köpenhamn och de var oerhört duktiga och snabba på att lösa problem.

Nåväl, nedan kan ni läsa mitt mail jag skrev till Bagport igår och mycket riktigt har väskan nu äntligen återfunnits och den hämtas nu (12:00 lokal tid) fredagen den 3/8 av personal från Hilton Hotel Xi'an.

Då har jag varit utan ombyte, verktyg och övrigt sedan jag landade 20 timmar sent på flygplatsen i Xi'an i tisdags den 31/7.

Jag är inte en passagerare som normalt höjer min röst, klagar eller påpekar ersättning.
Jag är väldigt förstående för problem och strul som uppkommer, samt naturligtvis att ni som läser detta inte har något att göra med vad som inträffat.
Tyvärr känns det ibland som att de som höjer rösten högs är de som får bäst ersättning... Jag är medlem på Businessclass forumet där kompensation efter en flygning utan wifi ger kompensation, där en trasig IFE enhet, där man inte kan titta på film är en stor "tragedi"...

Nåväl, låt mig berätta för er vad som hänt mig, så av avvaktar jag ert förslag på kompensation (jag förväntar mig en värdig kompensation i detta fall)

Vid incheckning söndag den 29/7 var bagagehanteringssystemet trasigt, vilket gjorde att incheckningsproceduren tog betydligt mycket längre tid än normalt. Min flight från ARN-CPH (SK1407) var försenad ett par timmar, vilket medförde att jag landade efter att flight SK997 från CPH-PVG redan avgått.
Efter knappa två timmar i kö till servicedisken fick jag reda på att jag skulle flyga med Austrian, via Wien med OS302 dagen efter (måndag den 30/7) därefter OS075 från VIE-PVG (Jag reser alltid med gång-plats då jag inte är den minsta personen och så var också mitt flyg bokat med SAS. Däremot fick jag med Austrian inte någon gång-plats utan istället plats 39K som på deras 777 betyder sista raden och fönsterplats... Där man inte kan vinkla sätet ordentligt, folk som springer då toalett och dylikt ligger i anslutning till sätesraden. Dessutom är sätesbredden på Dessa säten inte samma som SAS. Efter 5 minuter hade jag ont i benen som var ihoptryckta ordentligt och flighten varade i över 10 timmar!), sedan flög jag vidare till min sista anhalt som var Xi'an.
Mitt Bagage skulle anlända i PVG, men något bagage kom aldrig.
Jag pratade med lost luggage i PVG och de meddelade att jag skulle anmäla i XIY att mitt bagage var förlorat, då de ej visste om bagaget kunde gått hela vägen (från början incheckat hela vägen)

Vi har haft en väldigt varm sommar i Sverige i år, dock är det inte i närheten av vad vädret är här i Xi'an. Därför packade jag ner massor av kläder i mitt incheckade bagage, då jag vet att jag byter kläder minst två gånger/dag. Vi har haft runt 40 grader inne i verkstaden där jag jobbar... Jag har dock inte haft något ombyte, då jag bara haft en uppsättning med kläder.
Det är ju bara att köpa kläder, ja jo, men när man är av större modell finns det inte kläder att köpa överallt i Kina... Deras Large är som en S-M i Sverige... Jag har XXL i Sverige, det finns inte här...

Jag tror att ni kan sätta er in i hur en från början trevlig flight till Xi'an via ARN-CPH-PVG-XIY (19 timmars resa) och att jag i samma veva blir EBD igen...
Förvandlades till a week from hell ARN-CPH-VIE-PVG-XIY (39 timmars resa) med helt annan sätesplacering som har orsakat mig smärta, ett bagage utan verktyg som jag behöver för att göra färdigt mitt jobb vilket gjort att jag nu ändrat min hemresa fram till måndag den 6/8 med SK998 och förlorar min värdefulla tid med min familj, jag har saknat kläder att använda och blivit låst till mitt hotellrum undertiden tvättning pågått...

Jag avvaktar nu ert svar på vilken kompensation ni tycker verkar vettig i följande situation?

Många hälsningar från
EBD 604xxxxxx
P. Larsson
Tel. 0736-xxxxxx
E-post."

Hur föll det ut?

Mitt bagage blev försenad 30t på min weekend-resa till Norge senaste weekend. Jag köpte kläder etc för 5.200kr (dokumenterat med kvitton), hvilket jeg idag fick refunderat till mitt konto. Åkte Plus, är EBD.
Tyckte det var bra hanterat av SAS, snabbt och enligt det jag hoppades.

Känns som att nya "standarden" är att ge ut 6000 Eurobonuspoäng.

• 6000 poäng i goodwill för bagageförseningen (som jag har skrivit om tidigare i en annan tråd)
  • 6000 poäng i goodwill för att de skippade priority boarding i Köpenhamn
  • 6000 poäng i goodwill för att de skippade priority boarding i London

Jag har tagit för vana att skriva en kort feedback då och då - både positivt och negativ. Ber aldrig om poäng, men i svaren brukar det komma in poäng ändå, oavsett om det är posikti eller negativ feedback! :rolleyes:

Screen Shot 2018-08-15 at 18.21.43.png

Wow. Men sådan kompensation hade jag kunnat ta med familjen i First till Australien.

Se deras svar nedan - Tyvärr har du missat tåget då detta inte kommer ske igen! (se fetstil i mailet :p)

SAS skrev:
Dear Mr Tonton,

Thank you for ypur email and feedback.

I understand the priority boarding is very much appreciated by our loyal customers.

This with the boarding procedure is a constant recurring problem and what should be so easy is nevertheless so difficult and sometimes impossible to work. The problem that arises is that the passengers on board first do not take their seats right away, but spend a while trying to put things on the luggage shelves, thus blocking the walk and preventing others from passing by.

As a diamond member you should be able to board before everyone else and I am very sorry that you wouldn't able to do that this time.

I will definitely send your feedback to the relevant department so that this does not happen again.

As a thank you for taking the time to submit this to us, I have today added 6000 extra EuroBonus points to your account. I hope these will be used for future flights.

Jeg sendte en email og beklagede mig over at det tog dem 2 dage om at fikse min kuffert(de fik den ikke med fra ARN -> CPH). Det skal ikke tage 2 dage når de misser den på en point to point flyvning. Da jeg prøvede at ringe til deres baggage service sad jeg i kø i 30 minutter og gik en plads frem i køen før jeg lagde på.

Jeg beklagede mig også over at internettet ikke virkede fra Split til CPH(Alle andres virkede men ikke mit, da deres system ikke kunne genkende min booking, hverken gennem min EB konto eller booking reference).

Jeg sad på Plus og er EBD.

Og så selvfølgelig den klassiske. Har indenfor den sidste uge haft 2 flyvninger uden prio boarding(i OSL og Kbh).

Jeg fik lige præcis 0 point i kompensation. :mad::mad:

Hvor fanden skal jeg sende min klage til? De nævner ikke engang de andre ting jeg beklagede mig over i deres svar.

Lorte selskab.

Dear Mr. X

Thank you for your feedback.

I would like to apologize for the long waiting time you encountered when calling SAS and I understand your frustration. We understand your time is valuable and we do not want our travelers to waste their time on the telephone.

Recently, we have received an unusually high number of calls and, as a result, customers are experiencing an unacceptable waiting time. We are constantly working to improve and refine the service so that you receive a fast and efficient service. We are sorry we did not meet your expectations on this occasion.

We at SAS has a strong focus on taking advantage of the views and suggestions that our travelers share with us. Therefore, we are very grateful to you for taking the time to contact to us with your views on our product.

Today we have forwarded your feedback to the departments concerned so that they can take part of what you have written and use this in their improvement.
Again, many thanks for your comments and I wish you a nice day!

I hope that you will continue to choose SAS for your travels.

Jeg sendte en email og beklagede mig over at det tog dem 2 dage om at fikse min kuffert(de fik den ikke med fra ARN -> CPH). Det skal ikke tage 2 dage når de misser den på en point to point flyvning. Da jeg prøvede at ringe til deres baggage service sad jeg i kø i 30 minutter og gik en plads frem i køen før jeg lagde på.

Jeg beklagede mig også over at internettet ikke virkede fra Split til CPH(Alle andres virkede men ikke mit, da deres system ikke kunne genkende min booking, hverken gennem min EB konto eller booking reference).

Jeg sad på Plus og er EBD.

Og så selvfølgelig den klassiske. Har indenfor den sidste uge haft 2 flyvninger uden prio boarding(i OSL og Kbh).

Jeg fik lige præcis 0 point i kompensation. :mad::mad:

Hvor fanden skal jeg sende min klage til? De nævner ikke engang de andre ting jeg beklagede mig over i deres svar.

Lorte selskab.

Dear Mr. X

Thank you for your feedback.

I would like to apologize for the long waiting time you encountered when calling SAS and I understand your frustration. We understand your time is valuable and we do not want our travelers to waste their time on the telephone.

Recently, we have received an unusually high number of calls and, as a result, customers are experiencing an unacceptable waiting time. We are constantly working to improve and refine the service so that you receive a fast and efficient service. We are sorry we did not meet your expectations on this occasion.

We at SAS has a strong focus on taking advantage of the views and suggestions that our travelers share with us. Therefore, we are very grateful to you for taking the time to contact to us with your views on our product.

Today we have forwarded your feedback to the departments concerned so that they can take part of what you have written and use this in their improvement.
Again, many thanks for your comments and I wish you a nice day!

I hope that you will continue to choose SAS for your travels.

Det framgår inte om du uttryckligen bett om kompensation i ditt melj till kundtjänst. Det du har fått set ut som ett standardsvar och det är ganska normalt att ersättning ej ges som standard. Har du provat att svara och fråga hur dom har tänkt att kompensera dig?

Toppen