Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hejsan, vet inte om detta är rätt tråd att skriva i, men jag gör ett försök.
Då jag läst att man skall vara ute i god tid när man bokar bonusresor så har jag redan nu börjat kika runt.

Jag planerar att under sommaren 2019 att boka en resa till Asien men är inte riktigt säker på om detta funkar, eller
om jag väljer det bästa.

ARN -> FRA -> ICN (Layover) -> TPE
Här siktar jag på att få prova på Asiana First samt EVA Air Business.

KIX/NRT/HND -> SIN (Layover) -> CPH -> ARN
Singapore Airlines/ ANA i Business till SIN för att sedan åka Business till CPH (First om det släpps).

Min fråga är,
Funkar det att boka följande? Har kollat tillgänglighet och just nu ser det bra ut.
Borde jag välja SIN->CPH eller SIN->ARN? Vilken rutt är trevligast?

Detta blir som sagt min första resa i First och är sjukt taggad på detta. Kommer att använda en 2-4-1 voucher och vill prova på så många produkter som möjligt utan att trumfa med kvaliteten. Självklart är det svårt att få till First på sista resan, men jag tror att det blir bra ändå eftersom det passar mycket bra tidsmässigt, samt att tjejen är lite sugen på några timmar i Singapore.

Ni får gärna komma med andra förslag på routing på hemvägen till ARN.
First med SQ borde kunna gå. När jag bokade i maj så fanns det en del SQ first SIN-CPH. Det finns ingen first för EB på SIN-ARN bara business finns där för EB

Vi kör ARN-FRA-ICN-KIX med SAS och Asiana First. Hem HKG-SIN-CPH-ARN med Singapore Airlines och SAS.
Vi planerar och hoppas dock på att byta till Lufthansa First på FRA-ICN då vi vill åt den bättre mark servicen i FRA och jag har läst att folk har lite svårt för Asianas "låda" till plats

Det ser bra ut, tycker jag.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Om det är sommaren 2019 du pratar om, vänligen kolla att det inte är någon helg i Japan eller Taiwan så att enkelbiljetten mellan Taiwan och Japan inte blir alldeles för dyrt.

Tack för svar och tips, stämmer att det är sommaren 2019. Får kika närmre på det när de närmar sig.

First med SQ borde kunna gå. När jag bokade i maj så fanns det en del SQ first SIN-CPH. Det finns ingen first för EB på SIN-ARN bara business finns där för EB

Vi kör ARN-FRA-ICN-KIX med SAS och Asiana First. Hem HKG-SIN-CPH-ARN med Singapore Airlines och SAS.
Vi planerar och hoppas dock på att byta till Lufthansa First på FRA-ICN då vi vill åt den bättre mark servicen i FRA och jag har läst att folk har lite svårt för Asianas "låda" till plats

Oh låter lovande, får nog ta och boka snart!
Lufthansa First lät ju i för sig inte heller så tråkigt. Tjejen är väl kanske inte superpeppad på markservice biten, men eftersom jag och hon aldrig upplevt det så vet vi ju inte. Får nog sikta in mig på LH First jag med helt enkelt!

Edit: Vad är det folk inte gillar med Asianas lådor? Tycker det ser rätt mysigt ut och mer privat när man reser 2 personer. Du får gärna komma med exempel.

Funkar det att boka följande? Har kollat tillgänglighet och just nu ser det bra ut.
Borde jag välja SIN->CPH eller SIN->ARN? Vilken rutt är trevligast?
Din rutt ska vara helt OK, det har i alla fall tidigare varit OK att flyga via Singapore från Japan (eller åt andra hållet) på vägen till Europa.
Vilken rutt som är bäst låter jag vara osagt, fördelen med Arlanda är ju att du går på samma plan igen med mindre risk för förseningar eller strul, men uppgång mitt i natten lokal tid. Det bör dock inte vara ett problem om du är i Asien-tid då det blir sen förmiddag Asien-tid.

Tack för svar och tips, stämmer att det är sommaren 2019. Får kika närmre på det när de närmar sig.

Oh låter lovande, får nog ta och boka snart!
Lufthansa First lät ju i för sig inte heller så tråkigt. Tjejen är väl kanske inte superpeppad på markservice biten, men eftersom jag och hon aldrig upplevt det så vet vi ju inte. Får nog sikta in mig på LH First jag med helt enkelt!

Edit: Vad är det folk inte gillar med Asianas lådor? Tycker det ser rätt mysigt ut och mer privat när man reser 2 personer. Du får gärna komma med exempel.
Jag har läst att vissa tycker det blir klaustrofobiskt med dom.
Sen kommer du bara in i Senator loungen i FRA om du åker med Asiana medans om du åker med Lufthansa First från FRA så har du möjlighet att få vara i deras FCT, First Class terminal. Googla på FCT Frankfurt och visa tjejen så kommer hon nog ändra sig.
Flera av bc medlemmarnas respektive har varit tveksamma inför men sen efter är istället problemet att man inte alltid åker från FCT. FCT syndrom :D

Vi har Asiana som backupp om inte Lufthansa släpper stolar i First.
Som alltid boka först och fråga sen. Platser försvinner snabbt.
Boka något som känns bra och om Lufthansa släpper som tidigast sker 14 dagar innan så kanske du kan byta. Annars har du en backup.
Vi har "positionerat" oss på så sätt så om Lufthansa släpper first behöver vi bara byta det långa flyget FRA-KIX då planen från ARN-FRA och ICN-KIX funkar med båda flygens avgång och ankomst

Last edited:
Vilken rutt som är bäst låter jag vara osagt, fördelen med Arlanda är ju att du går på samma plan igen med mindre risk för förseningar eller strul,
Den andra fördelen är att man slipper resa i SAS Plus med risk för 6 pers i bredd på bullrig 737 från Köpenhamn. Via Köpenhamn kan du dock få in Singapore Airlines First vilket ger dig tillgång till Private Room på Changi när du byter. Ombord är dock First på natten inget jag värdesätter speciellt mycket högre än Business på dessa två linjer. A350 business till Arlanda är väldigt bekväm, och där finns ingen Firstkabin.

SAS har blackout vid T+330 på longhaul ja. Från 1juli tror jag, fram till 15 Aug. De släpper biljetter 90-120 dagar innan dock men då helt beroende på stämningsläge så det kan bli 0, 1 eller 8 platser

Så med andra ord har de INTE blackout under sommaren. Blackout == det släpps exakt 0 platser. Bara för att de inte släpper stolar på 330 dagar före avresa så innebär det inte att det är blackout.

Så med andra ord har de INTE blackout under sommaren. Blackout == det släpps exakt 0 platser. Bara för att de inte släpper stolar på 330 dagar före avresa så innebär det inte att det är blackout.
Definitionsfråga tycker jag. Det är blackout vid det vanliga släppet 330 som alla (inkl du) talar om att man ska jaga för att vara ute i god tid. För sommarresor på SAS longhaul ska man _inte_ vara ute i god tid för de släpps inte 330+, vilket jag tycker är en blackout. Samma med julen. Har de tomma platser 3 mån till 0 dagar innan så kan det tillkomma men det är ju inget reguljärt släpp av t ex 2 platser på samtliga avgångar utan högst sporadiskt där det är låg beläggning.

Nja, blackout brukar innebära att de inte släpps biljetter alls. Blackout brukar alltså gälla reseperioder, inte när biljetter släpps.

SAS brukar släppa biljetter 330 dagar före avgång och det är då man ska börja leta. Men man ska inte heller sluta leta vid 329 dagar före utresa om inget dykt upp - man fortsätter tills man antingen hittar ett vettigt alternativ eller ger upp och byter destination.

Nja, blackout brukar innebära att de inte släpps biljetter alls. Blackout brukar alltså gälla reseperioder, inte när biljetter släpps.

SAS brukar släppa biljetter 330 dagar före avgång och det är då man ska börja leta. Men man ska inte heller sluta leta vid 329 dagar före utresa om inget dykt upp - man fortsätter tills man antingen hittar ett vettigt alternativ eller ger upp och byter destination.
Ok, väl så. Men vad kallar man då det periodiska icke-släppande av biljetter 330+ varje år 1 Juli-15Aug samt 15Dec-10Jan ? Gray-out?

Ok, väl så. Men vad kallar man då det periodiska icke-släppande av biljetter 330+ varje år 1 Juli-15Aug samt 15Dec-10Jan ? Gray-out?
För att de släpper awardplatser på under perioder så du kallar "Grey-out" när datumet närmar sig och när de har dålig beläggning.
Om det hade varit Blackout så skulle de inte släppa någon awardplats alls oavsett bokningsläget.
(det är så det fungerar på de flygbolagen som har Blackout)

Toppen