Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

SK1573 ARN-ALC med avgång 14:25 enligt tabell fick istället "New info 14:25".

Var enligt Flightradar24 planerad att gå med SE-DOZ, men den har inte varit i trafik sedan i fredags. Redan dags för underhåll på A320neo, som sen dragit ut på tiden?
 
SK116 Inställd 06JUL ( ombokad till ogiltig connection där avgång på första flyg var efter avgång till ORD :( )
Fick ingen info från SAS, skulle flyga MMX-ARN-ORD blev nu ombokad till CPH-ORD direktflyget
tur man skulle mata in APIS och hittade eländet, synd bara att kärran är så full det minska mina chanser för Upgrade

Är det flybe som strular eller är det dålig belägning?
Om det var en CRJ är det CityJet som kanske har problem, har ju ryktats lite om att de inte har till räckligt med folk för att flyga alla avgångar.
 
SK1573 ARN-ALC med avgång 14:25 enligt tabell fick istället "New info 14:25".

Var enligt Flightradar24 planerad att gå med SE-DOZ, men den har inte varit i trafik sedan i fredags. Redan dags för underhåll på A320neo, som sen dragit ut på tiden?

Det blev visst SE-ROE som fick äran att flyga SK1573, ett av dagens tre SAS-flyg från Stockholm till Alicante. Men eftersom den kärran var i Aten och vände var det kanske inte så förvånande att det blev förseningar då ankomsttiden var 14:05. Bra gjort ändå att fixa fram ett nytt flyg i stället för att helt enkelt ställa in flighten.

SE-DOZ piggnade till och är nu på väg til Mallorca så troligen var det helt enkelt underhållet som drog ut på tiden.
 
SK 690 Milan - Linate till Stockholm var inställd idag. Först ombokade från Malpensa via Köpenhamn och skulle inte vara hemma förrän 23:30 ikväll. Inte så imponerande att bli ombokad till en flygplats på andra sidan staden och sedan 9 h försening på det. Var enda SAS alternativet iofs. Blev till att ringa Guldsupporten och boka om via Frankfurt istället så nu kommer vi hem bara 1 h senare. Vi prioriterade att komma hem tidigare istället för att försöka bråka om EU 261/2004 ersättning efteråt då jag inte vet vad orsaken till det inställda flyget var.
 
Två morgonflyg med SAS var inställda från Arlanda: Dels Milano Linate och dels London Heathrow (SK525). Senare idag är det Amsterdam som får stryka på foten.

SK689 skulle ha utförts av SE-ROE (enligt flightstats) och den har ännu inte kommit upp i luften så det kan ju ha varit teknik som orsakade strulet. Enligt samma källa (flightstats) skulle SK525 ha utförts av LN-RRX men den maskinen flyttades i stället till att beflyga Stuttgart (vilket känns som en udda prioritering). Bytet till LN-RRX för Stuttgart-planet skedde ungefär 15 minuter efter att SK525 ställdes in. Den maskin som först var planerad för Stuttgart (LN-RRY) har troligen drabbats av teknik då det är den som är planerad för den inställda flygningen till Amsterdam.

Knepigt pussel att lösa när någon eller några maskiner helt plötsligt försvinner men det känns som en udda prioritering att flyga till Stuttgart framför London.
 
Två morgonflyg med SAS var inställda från Arlanda: Dels Milano Linate och dels London Heathrow (SK525). Senare idag är det Amsterdam som får stryka på foten.

SK689 skulle ha utförts av SE-ROE (enligt flightstats) och den har ännu inte kommit upp i luften så det kan ju ha varit teknik som orsakade strulet. Enligt samma källa (flightstats) skulle SK525 ha utförts av LN-RRX men den maskinen flyttades i stället till att beflyga Stuttgart (vilket känns som en udda prioritering). Bytet till LN-RRX för Stuttgart-planet skedde ungefär 15 minuter efter att SK525 ställdes in. Den maskin som först var planerad för Stuttgart (LN-RRY) har troligen drabbats av teknik då det är den som är planerad för den inställda flygningen till Amsterdam.

Knepigt pussel att lösa när någon eller några maskiner helt plötsligt försvinner men det känns som en udda prioritering att flyga till Stuttgart framför London.
Till London kan man komma med SAS i närtid i alla fall, antingen via CPH eller OSL alternativt med nästa direktflight. Knepigare med Stuttgart...
 
Jo så är det så klart. Som av en "slump" finns det ett direktflyg Stockholm-London (SK1519) som bara verkar gå på söndagar och med avgångstid bara en dryg timme efter SK525 vilket nog minskar obehaget för många passagerare ;)

Men rent teoretiskt borde det vara fler anslutningsresenärer som påverkas av ett inställt flyg till London än till Stuttgart och därmed mer strul för SAS att hantera. Men jag antar att de har koll på detta när beslutet tas :rolleyes:
 
Det blev kanske inte en kanonsöndag för SAS (och det går inte att skylla eventuella inställda plan på vädret i Stockholm i alla fall).

Slutsumman verkar bli att följande SAS-flyg var inställda från Arlanda

SK689 LIN
SK525 LHR
SK2111 MMX
SK1817 AGP
SK1523 LHR
SK1555 AMS
SK2064 OSD

Känns som om några maskiner är ur spel just nu. Eller är det något annat som spökar för SAS?
 
SK125 mot MMX har fått framflyttad tid från 21:05 till:
21:55
22:15
22:40

Känns som att det också blir inställt.
Hade varit bra att få veta det nu direkt så man kan ta sig in till Sthlm igen då hotellen här ute verkar vara fullbokade...
 
Toppen