Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Känns som om några maskiner är ur spel just nu. Eller är det något annat som spökar för SAS?
Jag tror att SAS har fått problem med försenade leveranser av nya NEO till SAS Ireland. De sex maskiner som hittills har levererats går nu huvudsakligen på Malaga-linjerna, vilket innebär att Londontrafiken måste skötas med huvudbolagets maskiner. Och dessa har nog i ganska stor utsträckning bokats upp för en hel del charterflygningar. Vad jag minns, så skulle väl ytterligare tre 320NEO ha kommit i trafik för Irland till den här sommaren?
Om man tittar på tursättningen på Arlandabasen, så är det numera, redan på planeringsstadiet, ovanligt korta turnaroundtider. 25 minuter är ingen ovanlighet, och med så snäv planering så behövs det inte mycket förrän förseningarna läggs på topp....
 
Är säkerligen flera saker som ställer till det. Dels förseningar i leveranserna av nya Airbus 320Neo, personalbrist på underleverantören Cityjet och att många anställda såklart har semester... Tror säkerligen SAS kämpar med att mildra förseningar och minimera inställningar så långt det är möjligt!
 
Mina föräldrar och plastsyskon fick flyget från Malaga inställt idag från CPH. 12 timmars försening och ankomst mitt i natten istället.

Som lök på laxen påstår SAS att min styvfar som guldkortsinnehavare inte får ta med familj in i loungen. Bra service där.
 
Inte bara SAS som hade problem från Arlanda igår. Tittar man i Flightradar så var det inte många flyg i tid igår. Det var nog en dålig söndag för Arlanda också. Det var lätt kaotiskt vid baggagebanden när de lastade av tre flighter på samma band. Stora strömmar av fritidsresenärer igår. Vi råkade ut för förseningar med LH när vi bokade om från det inställda Milano-flyget.
 
Mina föräldrar och plastsyskon fick flyget från Malaga inställt idag från CPH. 12 timmars försening och ankomst mitt i natten istället.

Som lök på laxen påstår SAS att min styvfar som guldkortsinnehavare inte får ta med familj in i loungen. Bra service där.
Från Malaga eller från Köpenhamn? Är det Köpenhamn ska de självklart ha access till lounge för familjen.
 
Check-in.dk körde i fredags en liten "granskning" av förseningsnivåerna hos SAS och Norwegian. Det är betalvägg så klipper bara in en tabell. SAS brukar ligga över 99 % i "regularitet" så det är en märkbar avvikelse.

upload_2018-7-9_9-40-8.png


upload_2018-7-9_9-41-11.png


Over 3.000 SAS-aflysninger siden årsskiftet - CHECK-IN.dk
 
Någon som vet vad som hänt med EI-SIC som skulle flyga till LHR vid 1820, planerad ny avgång 2000. Skulle åkt till Helsingfors i förmiddags men den turen ställdes in och den har inte rört på sig sedan dess.
 
Först var det tanken att EI-SIA skulle flugit SK533 men den maskinen åkte tillbaka till Malaga och är nu på väg till Göteborg. EI-SIC verkar ha drabbats av någon åkomma. Förhoppningsvis har den piggnat på sig och kommer iväg till London. Det är väl den maskinen som vänder i London och flyger hem till Stockholm som SK534? Jobbigt om den blir mycket försenat - det är ju redan träligt att landa 00:30...
 
Först var det tanken att EI-SIA skulle flugit SK533 men den maskinen åkte tillbaka till Malaga och är nu på väg till Göteborg. EI-SIC verkar ha drabbats av någon åkomma. Förhoppningsvis har den piggnat på sig och kommer iväg till London. Det är väl den maskinen som vänder i London och flyger hem till Stockholm som SK534? Jobbigt om den blir mycket försenat - det är ju redan träligt att landa 00:30...
Man väntar på crew som skulle komma med SK532, det är ju en 737 så crew som skulle vara från Irland måste ju ha deadheadat hit eller så blir det en nordisk besättning. Avgång om 20 minuter och crew verkar inte ha kommit, nu är det bara hoppas på 261/2004 ersättning. En del lite upprörda "viktiga" människor här som är rätt dryga mot gate personalen.
 
Toppen