Senaste nytt

Diskussion om Code share vara eller icke vara

Vilken terminal man flyger ifrån brukar ju stå på biljetten, hamnar man i fel terminal skulle jag nog säga att det inte beror på codeshare utan att man själv inte varit uppmärksam på vart man ska någon stans. Om man inte hinner byta terminal har man varit ute sent från första början (klart olyckor kan hända).

Been there, done that. Visserligen innan jag hade riktigt den koll jag har idag men helt newbie var jag inte.

På biljetten stod SK och UA kod. Flyget utfördes av AC.

Dessutom gick jag naivt till utrikes terminal eftersom det var från USA till Kanada. Så lärde man sig det också. En jävla massa köande och en hel del springande senare så kom jag iaf med flyget. Men det var på håret.

Nej, det är inte nödvändigtvis speciellt tydligt.

Lite OT då United inte verkar ha code share längre på SAS flyg från USA till Skandinavien, men jag fick uppleva något ganska intressant på Newark på min senaste hemresa.

UA69 avgår Terminal C klockan 17.20 riktning Arlanda
SK904 avgår Terminal B klockan 17.20 riktning Arlanda

Den plats som jag först fick på UA69, men som sedan gick tillbaka till resenärer uppstod då kvinnan hade checkat in hos United, sedan tagit bussen till Terminal B. Hon fick sedan panik när hon insåg sitt misstag och fick gå den långa vägen tillbaka inklusive besök hos TSA igen. United lämnade en uppfattning att detta var ett återkommande problem till Stockholm.

Liten empirisk studie att det inte kräver code share för att ställa till problem när en resenär är troligtvis stressad, ouppmärksam, och kanske novis på flygplatsen.

Lite som att åtminstone förut både sas och Norwegian hade exakt samma avgångstid mot Stockholm från Köpenhamn. Visserligen samma terminal men alltid lika kul att se när första personen i fel gate som får rödljus och en "Norwegian flyger från gate X" får en svans av 6-7 andra som kliver ur kön och följer efter när de upptäckt att de också stod vid fel...

Lite som att åtminstone förut både sas och Norwegian hade exakt samma avgångstid mot Stockholm från Köpenhamn. Visserligen samma terminal men alltid lika kul att se när första personen i fel gate som får rödljus och en "Norwegian flyger från gate X" får en svans av 6-7 andra som kliver ur kön och följer efter när de upptäckt att de också stod vid fel...
Sker fortfarande i Oslo...

:D:D:D:D Så kan det gå, eller när man kliver på fell buss/T-bana i Stockholm... Man tittar inte på bussnumret eller destinationsskylten på T-banetåget och hamnar fel... :p:p:p

Jag brukar köra codeshare inom OneWorld och hittills har det fungerat bra att sitta med t.ex Finnairbiljett på BA-metall eller BA-biljett i AA-metall o.s.v. Dock skulle jag väl personligen vara lite försiktig med codeshare UTANFÖR en allians, alltså kombinationer av bolag som inte har en sådan koppling.

Finns det pengar att spara har jag inget emot codeshare.

När jag har sådana biljetter vet jag naturligtvis vem som är operating carrier, har inte hamnat i fel terminal ännu. Dessutom brukar det stå klart och tydligt "This flight is operated by X" när jag bokar och det är just det som gör att jag gärna väljer codeshare-alternativet om det innehåller just den flighten jag är ute efter och det finns en rejäl prisskillnad.

Last edited:

Det påminner mig om en panikslagen resenär som ringde flygbolaget: "Det står att jag skall med flight 234 och jag har sprungit igenom hela flygplatsen men inte en enda kärra har nummer på sig!" Stackaren trodde att det fungerade som med bussar...;)

Det gäller väl överallt här i livet, håll koll! Som att boka ett rum på ett hotell och förvänta sig havsutsikt när det faktisk står "courtyard" på rumsbeskrivningen...

Fanns en resenär som ringde och klagade på avsaknaden av havsutsikt från hotellrummet i.... Orlando. Ja, Orlando. Förklaring: "Jag tittade på kartan och Florida är en väldigt tunn stat!" Så ja, man kan förvänta sig havsutsikt även om staden befinner sig flera mil inåt land.

När havsutsikten uteblir är det dags att skrika på personalen. Samma attityd som alltid: "Alla problem som underförstått orsakats av min ignorans är jag inte själv orsaken till utan det är alltid motpartens fel!"

Likaså har vi resenären som tyckte flyget till Hawaii var fört dyrt och undrade om man inte kunde ta tåget till Honolulu från San Francisco.

Vilken terminal man flyger ifrån brukar ju stå på biljetten, hamnar man i fel terminal skulle jag nog säga att det inte beror på codeshare utan att man själv inte varit uppmärksam på vart man ska någon stans. Om man inte hinner byta terminal har man varit ute sent från första början (klart olyckor kan hända).

Det finns vissa byten som inte riktigt fungerar, ett exempel är när BA ställt ut biljetter med en connection time på lite dryga timmen mellan T5-C och T5-A på LHR. Jag har haft den upplevelsen och hade inte CPH-maskinen varit sen hade det spruckit. Då försökte jag verkligen stressa men det var ett helt hopplöst företag med tanke på dels terminalbytet, dels transfer security. Numera vill jag inte ha mindre än två timmars connection för att ha marginaler (inte bra att försöka stressa ihjäl sig och sedan inse när man står i kön vid flight connections att hade flighten varit i tid hade det varit final call).

Den "dryga timmen" som jag lite naivt gick med på var då räknad från tidtabellsenlig ankomst till T5-C och tidtabellsenlig gate closing på T5-A. Aldrig mer - numera ser jag till att anlända LHR minst tre timmar innan utgående flight (detta gäller vid byte från T5-någonting till T3). Man får inte heller glömma gången till de bortre gaterna i T3, man promenerar ju halvvägs till destinationen.;)

Fanns en resenär som ringde och klagade på avsaknaden av havsutsikt från hotellrummet i.... Orlando. Ja, Orlando. Förklaring: "Jag tittade på kartan och Florida är en väldigt tunn stat!" Så ja, man kan förvänta sig havsutsikt även om staden befinner sig flera mil inåt land.

När havsutsikten uteblir är det dags att skrika på personalen. Samma attityd som alltid: "Alla problem som underförstått orsakats av min ignorans är jag inte själv orsaken till utan det är alltid motpartens fel!"

Likaså har vi resenären som tyckte flyget till Hawaii var fört dyrt och undrade om man inte kunde ta tåget till Honolulu från San Francisco.

Flög codeshare i våras. Bokade Lufthansa Z på LH.com men flög med SAS och TAP till ett väldigt bra pris och gav nästan 9000 eurobonuspoäng. Dock så reggade jag inte kortet på denna resan utan efterregistrerade med respektive bolags korrekta bokningsklasser.

Toppen