Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

Agö

Medlem
Så alla flygbolag som trafikerar till/från Arlanda har då 3 crew som pratar svenska för att det är/kan vara svenskar på flyget?!
Självklart inte. Men har du varit i Asien vet du kanske att det är en gnutta svårt med språk osv. Det är ett absolut måste och jag föreställer mig att ett bolag utan asiatisk crew direkt blir svartlistat av asiatiska resebyråer osv. Ingen bra business.
 

SK989

Medlem
Så alla flygbolag som trafikerar till/från Arlanda har då 3 crew som pratar svenska för att det är/kan vara svenskar på flyget?!
Det vore ju faktiskt trevligt men flygbolagen verkar tycka att svenskar inte behöver ha svensktalande kabinpersonal överhuvudtaget. Ser man på t.ex. SAS har ju de genom sitt nya dotterbolag som är registrerat på Irland inte någon svensktalande kabinpersonal längre och detta gäller ju flygningar var merparten av passagerarna lär vara skandinaver såsom mellan Skandinavien och sydeuropeiska semesterdestinationer.

Jag tycker det är en tråkig utveckling att SAS erbjuder t.ex. sina japanska kunder på linjen till/från Japan japansktalande kabinpersonal samtidigt som SAS verkar tycka att skandinaviska kunder inte behöver erbjudas kabinpersonal som talar något skandinaviskt språk på alla linjer till/från Skandinavien.

Kanske en ny slogan "Scandinavian airlines - with cabin crew who does not speak Scandinavian" ;-)
 
Last edited:

pep

Medlem
Udbud og efterspørgsel samt betalingsevne og -vilje. Jeg rejser meget med TK/QR/EK/ET/CZ/VN/KQ men har vist aldrig mødt nogen som taler skandinavisk. Prisen på crew ville jo være 2-3 gange højere...?
 

MrDollar

Medlem
+1

Det vore ju faktiskt trevligt men flygbolagen verkar tycka att svenskar inte behöver ha svensktalande kabinpersonal överhuvudtaget. Ser man på t.ex. SAS har ju de genom sitt nya dotterbolag som är registrerat på Irland inte någon svensktalande kabinpersonal längre och detta gäller ju flygningar var merparten av passagerarna lär vara skandinaver såsom mellan Skandinavien och sydeuropeiska semesterdestinationer.

Jag tycker det är en tråkig utveckling att SAS erbjuder t.ex. sina japanska kunder på linjen till/från Japan japansktalande kabinpersonal samtidigt som SAS verkar tycka att skandinaviska kunder inte behöver erbjudas kabinpersonal som talar något skandinaviskt språk på alla linjer till/från Skandinavien.

Kanske en ny slogan "Scandinavian airlines - with cabin crew who does not speak Scandinavian" ;-)
 

obs

Medlem
Jag tycker det är en tråkig utveckling att SAS erbjuder t.ex. sina japanska kunder på linjen till/från Japan japansktalande kabinpersonal samtidigt som SAS verkar tycka att skandinaviska kunder inte behöver erbjudas kabinpersonal som talar något skandinaviskt språk på alla linjer till/från Skandinavien.

Skulle jag då begära att det också finns dansktalande personal på flyget mellan Arlanda och Kastrup?
Även om jag är dansk klarar jag mig alldeles utmärkt med de som pratar svenska :) Annars är vi ju tillbaka till samma situation som när SAS hade dom gamla 3-2-2 reglerna och det var väl inget bra heller.

Inte för att jag inte förstår vad du menar för jag kände också att det var lite konstigt när jag satt på ett United flyg från München till Houston och de gjorde utrop på både engelska och tyska.

Sanningen är väl att vi dels är för få i Skandinavien och att vi är för bra på engelska (relativt).
Alternativt får politikerna se till att göra det lönsamt för SAS att hämta alla sina flyg och personalen hem til Skandinavien men det lär väl knappast hända.
 

Dr. Miles

Expert
Självklart inte. Men har du varit i Asien vet du kanske att det är en gnutta svårt med språk osv. Det är ett absolut måste och jag föreställer mig att ett bolag utan asiatisk crew direkt blir svartlistat av asiatiska resebyråer osv. Ingen bra business.
Ja, Det är fortfarande stor andel av folk i Asien som bokar utlandsresor genom resebyrå pga språkproblem.
Med tanke på att flygbiljettpriser är generellt dyrare från Asien än från Europa, vore det dumt av flygbolaget att inte satsa på cabin crew som pratar asiatiska språk.
 

pep

Medlem
... i Skandinavien och att vi är för bra på engelska (relativt).Alternativt får politikerna se till att göra det lönsamt för SAS att hämta alla sina flyg och personalen hem til Skandinavien....
Nej, vi lever jo i en konkurrerende verden. Flytte SAS hjem ville jo være den visse død for SAS. Her i Vietnam er FA-staff glade for 10% af den løn de ville få i Skandinavien. Dog betaler de max. 7% skat, hvilket er marginalskatten i Vietnam.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: obs

maswan

Medlem
Inte för att jag inte förstår vad du menar för jag kände också att det var lite konstigt när jag satt på ett United flyg från München till Houston och de gjorde utrop på både engelska och tyska.

Avgångsspråk, ankomstspråk, och engelska är väl det rimligaste att utrop etc ska gå på. Sedan så är det inte så ovanligt att nått av dem försvinner, speciellt när det gäller små språk dom de skandinaviska där de flesta förstår engelska.

Sedan finns det ju en säkerhetsaspekt också, om en stor del av passagerarna inte förstår något språk som cabin crew kan.
 
Det blir mer luft i schemat i och med att den tredje maskinen står längre på backen. Om dom vill vara helt flexibla så blir det 3 st 330E, då kan dom schemalägga alla Stockholms-330 till alla destinationer om det skulle bli problem.

EDIT: För attt få ut maximal flexibilitet så borde kanske Chicago - avgången flyttas tidsmässigt.

Ja, utan tvekan så måste man ju flytta om maskinerna för att få turerna att gå ihop. Det lär väl då finnas kvar 3 A330E på Arlanda där Chicagomaskinen kan snurra för sig själv. Men vi får inte glömma att tiden går fort och om allt går som planerat så tar det bara 1,5 år från att Honkong flyttas till dess att man börjar flyga på Narita. Då lär man behöva slinga Narita med Chicago (eller annan destination på liknande avstånd) för att få det att gå ihop och då flyttar man väl tillbaka en A330E till Arlanda igen.
 
Toppen