Senator
Moderator
Så alla flygbolag som trafikerar till/från Arlanda har då 3 crew som pratar svenska för att det är/kan vara svenskar på flyget?!
Tyvärr finns det inte 1mrd svensktalande som målgrupp

Ett smart drag av SAS kan jag tycka.
Så alla flygbolag som trafikerar till/från Arlanda har då 3 crew som pratar svenska för att det är/kan vara svenskar på flyget?!
Självklart inte. Men har du varit i Asien vet du kanske att det är en gnutta svårt med språk osv. Det är ett absolut måste och jag föreställer mig att ett bolag utan asiatisk crew direkt blir svartlistat av asiatiska resebyråer osv. Ingen bra business.Så alla flygbolag som trafikerar till/från Arlanda har då 3 crew som pratar svenska för att det är/kan vara svenskar på flyget?!
Det vore ju faktiskt trevligt men flygbolagen verkar tycka att svenskar inte behöver ha svensktalande kabinpersonal överhuvudtaget. Ser man på t.ex. SAS har ju de genom sitt nya dotterbolag som är registrerat på Irland inte någon svensktalande kabinpersonal längre och detta gäller ju flygningar var merparten av passagerarna lär vara skandinaver såsom mellan Skandinavien och sydeuropeiska semesterdestinationer.Så alla flygbolag som trafikerar till/från Arlanda har då 3 crew som pratar svenska för att det är/kan vara svenskar på flyget?!
Det vore ju faktiskt trevligt men flygbolagen verkar tycka att svenskar inte behöver ha svensktalande kabinpersonal överhuvudtaget. Ser man på t.ex. SAS har ju de genom sitt nya dotterbolag som är registrerat på Irland inte någon svensktalande kabinpersonal längre och detta gäller ju flygningar var merparten av passagerarna lär vara skandinaver såsom mellan Skandinavien och sydeuropeiska semesterdestinationer.
Jag tycker det är en tråkig utveckling att SAS erbjuder t.ex. sina japanska kunder på linjen till/från Japan japansktalande kabinpersonal samtidigt som SAS verkar tycka att skandinaviska kunder inte behöver erbjudas kabinpersonal som talar något skandinaviskt språk på alla linjer till/från Skandinavien.
Kanske en ny slogan "Scandinavian airlines - with cabin crew who does not speak Scandinavian" ;-)
Jag tycker det är en tråkig utveckling att SAS erbjuder t.ex. sina japanska kunder på linjen till/från Japan japansktalande kabinpersonal samtidigt som SAS verkar tycka att skandinaviska kunder inte behöver erbjudas kabinpersonal som talar något skandinaviskt språk på alla linjer till/från Skandinavien.
Ja, Det är fortfarande stor andel av folk i Asien som bokar utlandsresor genom resebyrå pga språkproblem.Självklart inte. Men har du varit i Asien vet du kanske att det är en gnutta svårt med språk osv. Det är ett absolut måste och jag föreställer mig att ett bolag utan asiatisk crew direkt blir svartlistat av asiatiska resebyråer osv. Ingen bra business.
Nej, vi lever jo i en konkurrerende verden. Flytte SAS hjem ville jo være den visse død for SAS. Her i Vietnam er FA-staff glade for 10% af den løn de ville få i Skandinavien. Dog betaler de max. 7% skat, hvilket er marginalskatten i Vietnam.... i Skandinavien och att vi är för bra på engelska (relativt).Alternativt får politikerna se till att göra det lönsamt för SAS att hämta alla sina flyg och personalen hem til Skandinavien....
Inte för att jag inte förstår vad du menar för jag kände också att det var lite konstigt när jag satt på ett United flyg från München till Houston och de gjorde utrop på både engelska och tyska.
Det blir mer luft i schemat i och med att den tredje maskinen står längre på backen. Om dom vill vara helt flexibla så blir det 3 st 330E, då kan dom schemalägga alla Stockholms-330 till alla destinationer om det skulle bli problem.
EDIT: För attt få ut maximal flexibilitet så borde kanske Chicago - avgången flyttas tidsmässigt.