Nu när vi faktiskt har lite tort på fötterna vad gäller instruktionerna som SAS faktiskt ger runt vouchern, så bör ju någon här lyckas övertala Tallinn tycker jag.
Bäst vore kanske om någon Pandion (med lite större inflytande) eller i alla fall EBG hörde av sig till SAS och/eller Tallinn?! Både hantering och svar man får brukar ju skilja sig rätt rejält åt på SAS beroende av statusnivå.
Frågan är om status biter på Tallinn? De verkar ju inte direkt ha gått SMILE-kursen om man säger så.
Det som troligen är enklast, är att ringa vanliga EB och prata snällt med dem för att boka och sedan be dem skicka alltihop till Tallinn för att få 2-4-1-vouchern applicerad. Så lyckades jag boka min resa till Shanghai, framförallt eftersom Tallinn hade stängt när jag behövde boka.
Ja SAS har ju ett ansvar att se till att Tallinn levererar det som avtalats om. Så ett samtal till SAS är nog inte helt fel. Annars kanske AmEx är intresserade av att få reda på att SAS inte levererar det som AmEx/SAS varit överens om?!
Skulle inte SAS/Amex tolkning av texten Valid on SAS as first choice - if no SAS flights available on the required dates, check with STARkunna vara:
"Så länge det finns ett SAS flyg på det aktuella datumet, så får man inte använda STAR"
Dvs inget är nämnt om att alla bonusplatser är redan är tagna eller att alla platser i en viss kabinklass också är upptagna. Vid bokning skulle teoretiskt Tallin kunna svara: Det finns SAS flyg på det aktuella datumet, men tyvärr har alla C platserna bokats, så du får ta economy istället?