Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag skrev om igår var jag på jakt efter en resa ARN-NRT under våren för mig och min fästmö samt vår INF. Jag har letat länge på eurobonus.se utan att hitta något i business class, så till slut gav jag upp och bokade economy extra. Timingen för detta var ju katastrofal, då det idag dök upp en revolutionerande vändpunkt idag i denna forumtråd... Jag hade dock till idag på mig att ändra bokningen utan kostnad.

Nu idag ringde jag igen och sa att jag ville ändra datum för min flight. Efter att ha kollat på eurobonus.se på min resa så hittade jag några dagar där det var helt slut på EB-biljetter (inte ens eco fanns). Jag sa till bokningsdamen i Tallinn att jag ville åka dessa datum, varpå hon sa att det inte finns några platser kvar då. Ok säger jag lite avvaktande, det var ju jobbigt, det är precis då jag måste åka. Hur ser det ut med LH då, frågar jag lite försiktigt. Hon förklarar att det inte går eftersom amex-samarbetet gäller endast SAS-flygningar. Jag försöker igen och säger att det är ju precis de datumen jag måste åka. Då tittar hon runt lite och säger något i stil med att det finns ju till exempel EN business-plats i februari (tack, det hjälper ju inte speciellt mycket)... Hon letar lite mer och jag står fast vid att jag måste åka just de datumen, vilket får henne att avslöja att det ibland i extrema undantagsfall går att boka med andra A* om det inte finns några SAS-platser under en mycket lång period. Hon påpekar dessutom att flygplatsavgifterna är betydligt högre med andra bolag än SAS. Nu när hon har gjort den öppningen (och avslöjat att LH faktiskt är ett alternativ) så känner jag att vi är på väg att komma någonstans. Jag plockar upp min sökning på awardtravelr och frågar om hon kan ordna två platser i C på A380-flighterna med LH under mina önskade datum, och hon börjar då knappa runt lite och låter ganska besvärad. Allt det här måste jag fråga min supervisor om säger hon ett par gånger. Hon hittar platserna jag har grävt fram på awardtravelr och ber mig vänta medan hon kollar med sin supervisor. Efter någon minut återkommer hon och ger grönt ljus på bokningen.

En 2-4-1-bokning i economy extra med SAS på datum som egentligen inte passade helt optimalt blev därmed ändrad till en bokning med LH i business på A380 på datumen jag verkligen ville ha. Ursprungsbokningen kostade 110.000 poäng och 1.220:- i skatter, den ändrade bokningen gick på 135.000 poäng och 7.590:- i skatter.

Ni som kan det här med att flyga, var det värt ändringen och den betydligt högre skatten? Jag hoppas verkligen det...

Tack till alla på forumet och framför allt till er som bidragit till all information i denna tråd idag. Jag ser det som att jag är skyldig forumet en reserapport från denna flygning så småningom...

Det där med skatterna är ju lite synd, men klart värt det IMO. Jag föredrar nog själv att åka SAS i C utan skatter, snål som jag är, men om det inte finns platser eller bara platser åt ena hållet så gör ju STAR-möjligheten underverk för värdet på den där vouchern!

ca 5.300 SEK per person utan stopover(vilket man inte får göra med SAS EuroBonus bokning...).

Antar att en hel del av det är YQ, right?

Jag vet inte om det är värt det bara för att flyga något annat än SAS, men om man inte hittar platser med SAS så är det ju värt det imho. Det ger ju ett otroligt mervärde för 241 vouchern att man kan flyga *A och nu när vi vet att det funkar, så ska vi nog snabbt lära upp Tallinn så att det inte är ett problem längre. :)

Antar att en hel del av det är YQ, right?

Jag vet inte om det är värt det bara för att flyga något annat än SAS, men om man inte hittar platser med SAS så är det ju värt det imho. Det ger ju ett otroligt mervärde för 241 vouchern att man kan flyga *A och nu när vi vet att det funkar, så ska vi nog snabbt lära upp Tallinn så att det inte är ett problem längre. :)
Trimma Tallinn!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen