Senaste nytt

9h ICN (Seoul) - Vad gör man?

Jönsson

Medlem
Har på senare år bott på ett lite udda hotell men som är det kanske mest prisvärda jag någonsin bott på. Det är ett fyrstjärnigt privat hotell som heter Pacific Hotel och ligger i Myeongdong, ca hundra meter från tunnelbanestationen linje 4. Har bott där fyra gånger för tusenlappen och har blivit uppgraderad till svit direkt vid incheckning varje gång. Superfint bemötande, gratis parkering, rommservice, high-techtoaletter, gratis vatten på rummet, bellboy, pool, gym, karaokebar med privata bås, bra reaurang och en stor trevlig frukost. Superläge strax intill Namsan Park och således gångavstånd (eller linbana) till N Seoul Tower. Ett par hundra meter till traditionella Namdaemun market som inte får missas. Det tar kanske fem minuter med taxi till Seoul station. Intill ligger mängder av restauranger och precis utanför hotellet finns bland annat en liten traditionell gogi-gui, med kolgrill vid varje bord, som kanske kan vara den första koreanska mat man testar. Det finns naturligtvis bättre och finare hotell i Seoul men här funkar det för mig och jag känner mig alltid väldigt välkommen. Trevligare än alla mängder av i samma form stöpta Hilton som jag bott på. En stor nackdel om man har hustrun med sig är dessvärre, som på en del andra koreanska hotell, att poolen är segregerad och endast avsedd för män. De tar heller inte Amex.

agehall

Medlem
Måla inte upp förväntningarna för mycket på First. Vi flög med med Asiana FRA-ICN för en dryg vecka sedan och vi blev lite besvikna. Ingen Champagne eller annan alkohol före take off, ingen drink före maten, den första alkoholhaltiga drycken kom när maten började serveras. Premium Champagnen tog slut efter ett halvt glas och sedan var det samma bubbel som i business. Maten var dock bra och framförallt riklig. Det kan också vara så att det är bättre när man flyger ut från ICN.
Det var klart bättre än så ICN-FRA. Vi fick champagne före takeoff och flaskorna räckte gott hela flighten trots full kabin.

Matore

Medlem
För att generalisera så skulle jag säga såhär:
- Området runt Seoul Station (City Hall, Gwanghwamun): Mer av Seouls historik finns här såsom palats, "traditionella" kvarter, marknader. För en förstagångsbesökare i Seoul som vill ticka av sightseeing så brukar detta stå högt på listan.
- Gangnam: Som med allt annat i Seoul så är Gangnam väldigt stort. Jag skulle säga att vanliga associationer är att det är ett trendigt, rikt område. Dock finns inte lika mycket historia här. Som lite kuriosa som var Gangnam fram till 80-talet i stort sett helt outvecklad mark. Idag är det centrum för många storföretag och trendiga / fashionabla stadsdelar som Apgujeong, Sinsa och Cheongdam. Gangnam ligger i syd-östra Seoul vilket också gör att det tar lång tid att ta sig dit. Jag skulle räkna med 1,5h med flygbuss som minimum (givet att trafiken flyter på vilket den sällan gör i Seoul).
- Itaewon: Denna stadsdel (som ligger norr om floden söder om Namsan) har historiskt sett varit det "västerländska" området i Seoul, pga sin närhet till den f.d. amerikanska garnisonen i Namsan. Med det så fick även Itaewon ett rykte om att vara stökigt. Idag är det uppstädat och ett populärt område för såväl västerlänningar som koreaner med restauranger, barer och klubbar. Den västerländska känslan skulle jag säga är fortfarande påtaglig. Itaewon ligger nära Gyeongnidan-gil som jag skrev om tidigare, vilket i min mening är mer "off the beaten path". Till Itaewon kan man ta sig med flygbuss alternativt en kombination av AREX (till Gongdeok, dock ej med express vilket gör att denna resa tar längre tid än till Seoul Station) och tunnelbana.

Vad man absolut inte får missa är ju koreansk mat och synonymt med det är ju "Korean BBQ". Detta finns överallt i stan (av varierande kvalitet och stil). Att sitta och grilla sin egen mat och samtidigt suga in surret runtomkring är i mitt tycke det bästa sättet att "njuta in stadslivet".

Utsikter: Seoul har ingen distinkt skyline utan något av de olika observatoriedäck alternativt sky bars skulle jag säga är det bästa. N Seoul Tower är ett av dem. Andra alternativ är 63 Building (på Yeouido), Conrad Hotel (också på Yeouido), Lotte World Tower (i Jamsil, dvs längre österut). Yeouido är ganska dött kvällstid då detta framförallt är en stadsdel med kontor.

Annorlunda upplevelser: Givetvis beror detta på ens egna uppfattning men jag skulle väl lista upp ett besök till DMZ som rätt så annorlunda (dock är det något som kräver en del tid och planering), besöka någon fiskmarknad och äta "annorlunda" mat från havet samt karaoke.
Superbra tips, stort tack för din hjälp! :)

Hej, jag kan rekommendera det koreanska spa som finns i flygplatsen. Det finns varma bassänger, duschar m.m.

Incheon International Airport Spa on Air : TRIPPOSE

Prislista:
https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/03/27/29/ac/incheon-international.jpg
This photo of Spa On Air Incheon International Airport is courtesy of TripAdvisor

Återkoppling. Detta ställe verkar tyvärr ha stängt. Jag hittade det inte och i infodisken så sade de att stället inte finns kvar.

Annars får jag säga att Arex fungerade kanon. 45 min för att ta sig in till stan för typ 80 kr.

All stop tåget tillbaks tog typ en timme och kostade typ 20 kr. Man blir gråtfärdig när man jämför med våra fantastiska lösningar till flygplatserna.

jerixon

Medlem
Tjenare!
Kapar tråden lite då jag har 2 stopover i Seoul om någon dryg månad.
Tänkte bo på Best Western Seoul Garden Hotel.
Någon som har koll på området? Ser att det går vanlig Arex dit som ska ta 55 minuter enkel, vilket ju kan vara OK.
Är det ett OK val av område för boende eller bör jag ta mig närmare seoul station? Alternativt kan jag ju bo en natt på vardera ställe :)
upload_2018-5-15_17-32-19.png

011430121

Medlem
Tjenare!
Kapar tråden lite då jag har 2 stopover i Seoul om någon dryg månad.
Tänkte bo på Best Western Seoul Garden Hotel.
Någon som har koll på området? Ser att det går vanlig Arex dit som ska ta 55 minuter enkel, vilket ju kan vara OK.
Är det ett OK val av område för boende eller bör jag ta mig närmare seoul station? Alternativt kan jag ju bo en natt på vardera ställe
Visa bifogad bild 75798
Jag har bott på Best Western Kukdo och var nöjd med både hotellet och läget, gång avstånd till varuhuset LOTTE och många restauranger samt nära en tunnelbanestation.

Har även bott på ett Hilton Hotell på ”andra sidan” floden det tog ca 15- 20 minuter med tunnelbanan eller 50 SEK med Taxi från Seoul station

Det gör nog det samma vad man bor i Seoul det är lätt att ta sig fram med T-banan samt billigt att åka Taxi, dock upplever jag att chaufförerna kanske inte hittar exakt adressen trotts någon form av GPS, det är ju samma sak förmodar jag i Linköping om man nu inte bor mitt i stan!

Ha trevlig vistelse i Seoul, ta en tur till gränsen samt besök
krigsmuseumet.
Vår gode vän @fcx har skrivit lite tips om Seoul, men jag hittar det inte just nu, det skulle förvåna mig om han inte återkommer om länk när han ser detta.

jerixon

Medlem
Tack för tipset!
Har bara 23h och 35minuter på plats så lär blir lite improvisering och endast en liten försmak på vad som komma skall :)

Jag har bott på Best Western Kukdo och var nöjd med både hotellet och läget, gång avstånd till varuhuset LOTTE och många restauranger samt nära en tunnelbanestation.

Har även bott på ett Hilton Hotell på ”andra sidan” floden det tog ca 15- 20 minuter med tunnelbanan eller 50 SEK med Taxi från Seoul station

Det gör nog det samma vad man bor i Seoul det är lätt att ta sig fram med T-banan samt billigt att åka Taxi, dock upplever jag att chaufförerna kanske inte hittar exakt adressen trotts någon form av GPS, det är ju samma sak förmodar jag i Linköping om man nu inte bor mitt i stan!

Ha trevlig vistelse i Seoul, ta en tur till gränsen samt besök
krigsmuseumet.
Vår gode vän @fcx har skrivit lite tips om Seoul, men jag hittar det inte just nu, det skulle förvåna mig om han inte återkommer om länk när han ser detta.

Kimmen00

Medlem
Ska dit själv om en dryg månad. Vi har 21h transfer. Eftersom det är med familjen och flyget går dan efter vid 09 orkade jag inte boka hotell i Seoul utan vi bor på Grand Hyatt Incheon.

Vi landar 11:50
Tänkte ta någon airport transfer tur. Lutar åt:
1500 Gwangmyeong Cave eller
1400 Songdo Central Park /Shin-gi market.

Finns även Myeongdong/NSeoul Tower men den startar 13. Om man landat ~12 är det tillräckligt tid för att hinna med 13-turen?
Kan man när man landar gå in och fräscha upp sig i loungen/äta lite innan man tar tur 14 eller 15?

Någon som åkt dessa? Några rekommendationer?

Dr. Miles

Expert
Kan man när man landar gå in och fräscha upp sig i loungen/äta lite innan man tar tur 14 eller 15?
Gör inte det.
När jag var på Seoul Incheon sist och gick till loungen just för att fräscha upp mig först och sedan åka till stan, fick jag veta att man inte får gå till landside därifrån om det inte handlar om inställt flyg eller dylikt.
Till slut fick jag spendera 8 timmar i loungen.

Sebbef83

Medlem
Gör inte det.
När jag var på Seoul Incheon sist och gick till loungen just för att fräscha upp mig först och sedan åka till stan, fick jag veta att man inte får gå till landside därifrån om det inte handlar om inställt flyg eller dylikt.
Till slut fick jag spendera 8 timmar i loungen.

Gjorde samma misstag. Men vi bad i loungen om att få gå landside och de ringde någon som eskorterade oss tillbaka till säkerhetskontrollen, för att sedan gå till passkontrollen.

Någon som åkt dessa? Några rekommendationer?

Om du inte måste skulle jag rekommendera att undvika gå till loungen.

Toppen