Senaste nytt

9h ICN (Seoul) - Vad gör man?

Matore

Medlem
För att minimera restiden mellan ICN (Incheon Int’l Airport) och Seoul så är mitt tips att du försöker hitta ett boende i närheten av Seoul Station (서울역). Då kan du ta express-varianten av AREX (Airport Express) till/från flygplatsen, som inte gör några stopp emellan.

Från Seoul Station är det relativt nära till Gwanghwamun och City Hall där det i samma område finns palats, däribland Gyeongbokgung (경복궁) som är rätt så känt.

Om du anländer vid 17-tiden så blir det nog tajt att hinna till hotellet, kolla in palats/tornet (Namsan) och äta. Mitt tips är att fokusera på mat och komma ut för att känna av pulsen. Ett område som är rätt så trevligt är Gyeongnidan-gil (경리단길). Enklast att ta sig dit är med tunnelbana till station Noksapyeong (녹사평역, linje 6), utgång 2 och sedan 5-10 min promenad. Från Seoul Station kan du ta linje 4 till Samgakji (삼각지) och byta till linje 6. I området runt Gyeongnidan-gil finns schyssta barer, restauranger och är lite mindre turistiskt än t.ex. Itaewon. PM:a om du vill ha mer detaljer.
Supertack för bra tips. Då vet jag var vi ska leta hotell. Har kikat lite på Hilton Millenium, jag har guldstatus på de flesta kedjor i och med Amex Platinum så jag försöker hålla mig till någon av dom, men har du några konkreta tips på hotell så tar jag gärna emot dom.
Det blir ju mörkt ungefär när vi kommer in till stan, N tornet exempelivs- ser man något på kvällen, är det värt att åka dit? Och palats - kan man besöka de tidigt på morgonen? Som jag förstått är det mycket som är öppet sent på kvällen och fram på morgonkvisten vad gäller marknader etc.
 

wifferdille

Medlem
Supertack för bra tips. Då vet jag var vi ska leta hotell. Har kikat lite på Hilton Millenium, jag har guldstatus på de flesta kedjor i och med Amex Platinum så jag försöker hålla mig till någon av dom, men har du några konkreta tips på hotell så tar jag gärna emot dom.
Det blir ju mörkt ungefär när vi kommer in till stan, N tornet exempelivs- ser man något på kvällen, är det värt att åka dit? Och palats - kan man besöka de tidigt på morgonen? Som jag förstått är det mycket som är öppet sent på kvällen och fram på morgonkvisten vad gäller marknader etc.

Hilton Millennium ligger bara ett stenkast från Seoul Station. Dock så är hotellet ålderstiget på såväl in- som utsida. Ett alternativ skulle kunna vara The Westin Chosun som tillhör SPG (Starwood Preferred Guest). Detta är ett hotell som också har varit med ett tag men det har renoverats. Ligger vid City Hall så lite längre ifrån Seoul Station.

Kvällsutsikten från N Seoul Tower i Namsan är fin då hela staden lyser upp. I och med att Namsan ligger ungefär "mitt i" Seoul så får man en bra utsikt åt alla väderstreck. Sista insläpp till observatoriedäcket i tornet är 22:30 / 23:30 (beroende på veckodag), detaljer finns här: Namsan Seoul Tower (남산서울타워) | Official Korea Tourism Organization

Palatsen öppnar nog inte förrän kl 09:00 på morgonen så det kan bli tufft att hinna med. Ett tips för den morgonpigge skulle kunna vara att ta sig till "Bukchon Hanok Village" (북촌한옥마을) som ligger i Samcheong-dong, strax öster om Gyeongbok Palace. Detta är ett område med traditionell koreansk arkitektur. Inte på något sätt lika grandios som Gyeongbok Palace, men i brist på annat som är öppet så skulle jag säga att det definitivt är ett alternativ.

När det kommer till marknader så är den kändaste förmodligen Namdaemun Market (남대문시장). Den är nattöppen fram till morgonen (förutom på söndagar). Detaljer: Namdaemun Market (남대문시장) | Official Korea Tourism Organization
 

Matore

Medlem
Ja vi lägger nog gärna en extra slant på hotellet, behöver absolut inte vara budget.
Många pratar ju gott om både Gangnam och Itaewon, vad skiljer de från området runt Seoul station? Med tanke på tiden vi har. Då antar jag att man inte tar tåget utan flygbuss.
Nåt du tycker vi absolut inte får missa i stan förresten? Vi gillar mat, utsikter, njuta in stadslivet och annorlunda upplevelser.
 

agehall

Medlem
Som någon som just gjorde detta (dock med ankomst vid 14) så skulle jag säga att man inte ska räkna med att hinna med allt för mycket. ICN ligger en bra bit från Seoul och det tar betydligt längre tid att ta sig in till stan än vad jag hade tänkt mig, framförallt om man ska längre än Seoul Station.

Jag hade turen att lyckas möta upp vänner i city som tog med oss ut på Koreansk BBQ och lite annat vilket gjorde att det blev en allt för sen kväll och det var riktigt tungt att ta sig ur sängen dagen därpå.

När du ska tillbaka till ICN, så se till att du får eskort genom säkerhetskontrollen. Annars kan det vara rejäl kö där och i passkontrollen... Dock skulle jag säga att du inte behöver ta till någon extra tid för loungen - Asianas First lounge är inget speciellt så det är inget ställe man vill spendera timmar i. Vi hade 45 minuter och det kändes som att det var mer än tillräckligt.
 

Matore

Medlem
Som någon som just gjorde detta (dock med ankomst vid 14) så skulle jag säga att man inte ska räkna med att hinna med allt för mycket. ICN ligger en bra bit från Seoul och det tar betydligt längre tid att ta sig in till stan än vad jag hade tänkt mig, framförallt om man ska längre än Seoul Station.

Jag hade turen att lyckas möta upp vänner i city som tog med oss ut på Koreansk BBQ och lite annat vilket gjorde att det blev en allt för sen kväll och det var riktigt tungt att ta sig ur sängen dagen därpå.

När du ska tillbaka till ICN, så se till att du får eskort genom säkerhetskontrollen. Annars kan det vara rejäl kö där och i passkontrollen... Dock skulle jag säga att du inte behöver ta till någon extra tid för loungen - Asianas First lounge är inget speciellt så det är inget ställe man vill spendera timmar i. Vi hade 45 minuter och det kändes som att det var mer än tillräckligt.
Tack så mycket för info. Hoppas det var värt den sena kvällen... :) Åkte du buss eller AREX? Väljer mellan lite sämre hotell nära Seoul station eller nåt i Iteawon eller Gangnam.
Ang loungen - då skippar vi den helt klart och hoppas att F-upplevelsen ombord lever upp till förväntningarna :) . Men hur menar du med eskort, vem ordnar det? Finns det fast track för Star A gold förresten?
 
Jag håller med Agehall. Jag bodde i Gangnam och tog mig dit medelst tåg och t-bana per rekommendation från informationsdisken. Det tog väldigt lång tid (uppemot 2h). Tillbaka tog jag bussen istället på dryga timmen.

Som Asiana F-resenär blev jag också eskorterad från incheckningen till en sidoingång på security (noll kö).
 

wifferdille

Medlem
Ja vi lägger nog gärna en extra slant på hotellet, behöver absolut inte vara budget.
Många pratar ju gott om både Gangnam och Itaewon, vad skiljer de från området runt Seoul station? Med tanke på tiden vi har. Då antar jag att man inte tar tåget utan flygbuss.
Nåt du tycker vi absolut inte får missa i stan förresten? Vi gillar mat, utsikter, njuta in stadslivet och annorlunda upplevelser.

För att generalisera så skulle jag säga såhär:
- Området runt Seoul Station (City Hall, Gwanghwamun): Mer av Seouls historik finns här såsom palats, "traditionella" kvarter, marknader. För en förstagångsbesökare i Seoul som vill ticka av sightseeing så brukar detta stå högt på listan.
- Gangnam: Som med allt annat i Seoul så är Gangnam väldigt stort. Jag skulle säga att vanliga associationer är att det är ett trendigt, rikt område. Dock finns inte lika mycket historia här. Som lite kuriosa som var Gangnam fram till 80-talet i stort sett helt outvecklad mark. Idag är det centrum för många storföretag och trendiga / fashionabla stadsdelar som Apgujeong, Sinsa och Cheongdam. Gangnam ligger i syd-östra Seoul vilket också gör att det tar lång tid att ta sig dit. Jag skulle räkna med 1,5h med flygbuss som minimum (givet att trafiken flyter på vilket den sällan gör i Seoul).
- Itaewon: Denna stadsdel (som ligger norr om floden söder om Namsan) har historiskt sett varit det "västerländska" området i Seoul, pga sin närhet till den f.d. amerikanska garnisonen i Namsan. Med det så fick även Itaewon ett rykte om att vara stökigt. Idag är det uppstädat och ett populärt område för såväl västerlänningar som koreaner med restauranger, barer och klubbar. Den västerländska känslan skulle jag säga är fortfarande påtaglig. Itaewon ligger nära Gyeongnidan-gil som jag skrev om tidigare, vilket i min mening är mer "off the beaten path". Till Itaewon kan man ta sig med flygbuss alternativt en kombination av AREX (till Gongdeok, dock ej med express vilket gör att denna resa tar längre tid än till Seoul Station) och tunnelbana.

Vad man absolut inte får missa är ju koreansk mat och synonymt med det är ju "Korean BBQ". Detta finns överallt i stan (av varierande kvalitet och stil). Att sitta och grilla sin egen mat och samtidigt suga in surret runtomkring är i mitt tycke det bästa sättet att "njuta in stadslivet".

Utsikter: Seoul har ingen distinkt skyline utan något av de olika observatoriedäck alternativt sky bars skulle jag säga är det bästa. N Seoul Tower är ett av dem. Andra alternativ är 63 Building (på Yeouido), Conrad Hotel (också på Yeouido), Lotte World Tower (i Jamsil, dvs längre österut). Yeouido är ganska dött kvällstid då detta framförallt är en stadsdel med kontor.

Annorlunda upplevelser: Givetvis beror detta på ens egna uppfattning men jag skulle väl lista upp ett besök till DMZ som rätt så annorlunda (dock är det något som kräver en del tid och planering), besöka någon fiskmarknad och äta "annorlunda" mat från havet samt karaoke.
 

agehall

Medlem
Hoppas det var värt den sena kvällen...
Det var det absolut!

Åkte du buss eller AREX?
AREX in, buss direkt från hotellet ut.

Väljer mellan lite sämre hotell nära Seoul station eller nåt i Iteawon eller Gangnam.
Vi hade bokat Conrad redan innan vi fick reda på att vänner skulle vara där samtidigt som oss, så det var suboptimalt läge imho.

Men hur menar du med eskort, vem ordnar det?
Det fixar sig vid First-incheckningsdisken.

Finns det fast track för Star A gold förresten?
Jag såg ingen och vi blev nekade att gå in i de fasttrack som finns.
 

Per N

Medlem
hoppas att F-upplevelsen ombord lever upp till förväntningarna :)
Måla inte upp förväntningarna för mycket på First. Vi flög med med Asiana FRA-ICN för en dryg vecka sedan och vi blev lite besvikna. Ingen Champagne eller annan alkohol före take off, ingen drink före maten, den första alkoholhaltiga drycken kom när maten började serveras. Premium Champagnen tog slut efter ett halvt glas och sedan var det samma bubbel som i business. Maten var dock bra och framförallt riklig. Det kan också vara så att det är bättre när man flyger ut från ICN.
 

wifferdille

Medlem
Tack så mycket för info. Hoppas det var värt den sena kvällen... :) Åkte du buss eller AREX? Väljer mellan lite sämre hotell nära Seoul station eller nåt i Iteawon eller Gangnam.
Ang loungen - då skippar vi den helt klart och hoppas att F-upplevelsen ombord lever upp till förväntningarna :) . Men hur menar du med eskort, vem ordnar det? Finns det fast track för Star A gold förresten?

Om du väljer att bo i Gangnam så kan jag rekommendera att checka-in på "City Terminal" (CALT). Du kommer där även att genomföra en passkontroll innan du sätter dig på flygbussen ut till ICN. När du kommer fram så får du gå igenom en dedikerad entre vid säkerhetskontrollen samt en egen kö / counter i passkontrollen. Detta kan spara tid. Länk: http://www.calt.co.kr/common/common.do?jsp_path=user/eng/calt/service_guide&menu_id=calt_0101

Om du funderar på att bo i Itaewon så kan jag rekommendera att bo i Gongdeok istället. AREX stannar där (dock ej express). Två hotell jag har bott på som är OK är 1. Lotte City Hotel och 2. Shilla Stay Mapo. Båda ligger ett stenkast från Gongdeok Station.
 
Last edited:
Toppen