Senaste nytt

9h ICN (Seoul) - Vad gör man?

spritfet

Medlem
Har ett långt stopp på ICN med access till F-lounge och det finns ett transit-hotell, men tänkte hitta på något annat. Någon som är bekant med staden och har tips?
 

Martin Gren

Medlem
Går att boka gratisutflykter från flygplatsen på deras hemsida. Ingen aning om de är bra eller inte. Valde att avboka min i våras för att sova i loungen i stället.
 

wifferdille

Medlem
Om du aldrig har varit i Seoul tidigare så kan ett exempel på aktiviteter vara:

- Ta "AREX" (Airport Raiload Express) från Incheon Airport till Seoul Station.
- Från Seoul Station, ta tunnelbanan till antingen City Hall eller Jonggak.
- I detta område finns en hel del sevärdheter såsom Gwanghwamun, Gyeongbokgung (ett av flera palats i staden), Blue House (Koreas motsvarighet till Vita Huset) och Samcheong-dong (ett område med mycket traditionell arkitektur).
- Styr kosan vidare till Myeong-dong (shoppingdistrikt) och testa att äta kalguksu (en slags nudelsoppa) på "Myeongdong-gyoza". En aningen turistisk restaurang men fortfarande god mat, speciellt deras kimchi. Länk: Myeongdong Kyoja (명동교자) | Official Korea Tourism Organization
 

Canadien

Medlem
Du kan också ta en tur till DMZ, gränsen mot Nordkorea. Finns arrangerade utflykter eller så hyr du en driver under dagen för ca $100
 

Mikaelqwe

Medlem
Idag sa ar det dalig luft over Korea sa jag skulle stanna innomhus.
 

Attachments

  • 20170119_081200000_iOS.png
    20170119_081200000_iOS.png
    385,1 KB · Visningar: 335

nota bene

Medlem
Jag skulle ta AREX till stan. Tunnelbanan är effektiv sedan.

Jag upplever dock Seoul som snäppet värre än Tokyo vad gäller storlek och att ta sig runt! Det innebär att ta gärna lite extra tid om du inte är bekant med systemet.
 

Ormen

Medlem
Jag är i en liknade sits. 7h 45 min layover om några dagar. Hade tänkt ta en av flygplatsens transitrundturer men den var fullbokad när jag tittade i början av veckan.
Överväger istället en hop-on hop-off buss eller liknande för att få en snabb överblick.

Har aldrig varit i Seoul och undrar hur mycket tid som kan väntas gå åt för att ta sig in till staden samt hur lång tid man behöver på sig för att ta sig igenom security etc. Flyger med OZ521 till London kl. 14.30.
Är det möjligt att hinna åka ett varv i staden och är det i sådana fall någon som vet hur man får tag på en buss?
 

nota bene

Medlem
Jag är i en liknade sits. 7h 45 min layover om några dagar. Hade tänkt ta en av flygplatsens transitrundturer men den var fullbokad när jag tittade i början av veckan.
Överväger istället en hop-on hop-off buss eller liknande för att få en snabb överblick.

Har aldrig varit i Seoul och undrar hur mycket tid som kan väntas gå åt för att ta sig in till staden samt hur lång tid man behöver på sig för att ta sig igenom security etc. Flyger med OZ521 till London kl. 14.30.
Är det möjligt att hinna åka ett varv i staden och är det i sådana fall någon som vet hur man får tag på en buss?
Glöm bort att åka buss till stan från ICN. Det kan vara bra om du ska till eller från specifikt hotell som inte ligger jättenära tågstationen, men du kan fastna i trafik etc.

AREX är det smidiga sättet att ta sig till/från ICN på ett tidsmässigt säkert sätt. Resan tar knappt 45 minuter per riktning. Kolla avgångstiderna då det inte alltid går så tätt (tänk var 20/30-min).

ICN som flygplats är ganska smidig (även om GMP är 10 gånger bättre) - jag skulle se till att vara en dryg timme före avgång där. Typ 1.15-1.30 före. Du bör alltså hinna gå runt lite i staden, kanske se ett tempel eller så och sedan käka en tidig lokal lunch. Alternativt ta en promenad på 1-2h i någon av de större parkerna. Jag tog mig upp till en peak på drygt 500m härom veckan en morgon...

Som sagt, en liten varning att avstånden är stora i Seoul, även om tunnelbanan är effektiv och tillförlitlig. Tar ofta 20-30 min när man ska någonstans även inom ganska centrala delar.
 

Jönsson

Medlem
Skulle satsa på en enda aktivitet. Avstånden är som tidigare nämnts enorma. En måltid på en traditionell restaurang och kanske ett palatsbesök. En annan attraktion kan vara att ta sig upp i N Seoul Tower (linbana eller gång upp på berget). Fantastisk utsikt över hela staden. Ta dig fram med tunnelbanan eller taxi om du åker inte allt för långa avstånd.
 

MegaFlyer

Medlem
Sist i Seoul hade jag hoppats på en gratistur till centrum fr flygplatsen. Tyvärr var turerna till Seoul fullbokade så jag hoppade på en kortare gratistur runt i Incheon som var oväntat intressant!

Turen tog 3-4 timmar och gick över den galet långa (över två mil) bron som går till fastlandet. Incheon är en liten ful industristad med fabriker och varv (cool miljö som jag gillar). Lite rundvandring och besök på ett kulturcenter följt av en lokal måltid. Kul att hänga med andra resenärer från hela världen med Seoul som hub.

Glöm inte att låsa in carry-on i de praktiska skåpen i loungen :)
 
Toppen