Frågor om att boka Eurobonus award resa

André B skrev:Är inte utmaningen tillgänglighet och inte reglerna?Klicka för att utvidga...
De nya reglerna minskar möjligheterna och därmed möjlig tillgänglighet.




Mehe skrev:Hur menar du? Om det är en reasonable routing till slutdest eller på vägen hem så borde det inte va några problem?Klicka för att utvidga...
Ja, men tidigare kunde du gardera mycket bättre för att hitta tillgänglighet så det är nu i praktiken svårare att hitta tillgänglighet till en destination med most reasonable routing.
 
André B skrev:Är inte utmaningen tillgänglighet och inte reglerna?Klicka för att utvidga...
Förr fick man t ex flyga Stockholm-(SK/LH)-Frankfurt-(LH)-LH destination i Asien-(TG/OZ/NH/SQ/CA)-Singapore-(SQ)-Jakarta,

men nu får man göra bara en stop i Asien (i alla fall några säger så), då får man bara flyga Stockholm-(SK/LH)-Frankfurt-(LH)-Singapore-(SQ)-SQ destination som har First class.




Mehe skrev:Hur menar du? Om det är en reasonable routing till slutdest så borde det inte va några problem?Klicka för att utvidga...
Tillgänglighet av Lufthansa First class award på Frankfurt->Singapore är mycket mer begränsad än t ex Frankfurt->Beijing eller Shanghai.

Eftersom anledningen som jag nämnde ovan, blir det svårt att uppfylla dagens (Tallinns) krav.
 
Dr. Miles skrev:Att kombinera Lufthansa First Class Terminal och Singapore Airlines Private Room i en och samma resa (bokning) kan det bli utmaning med dagens regler.Klicka för att utvidga...
Reglerna i sig är nog inget problem, då det inte finns några flighter intra asien med first som går att boka med eurobonuspoäng (vad jag känner till).

Men att lyckas få in SIN-AKL i first och att det även dagen innan öppnas upp FRA-SIN känns som väldigt små chanser även om det kan ske, det är ju dock en stor riskfaktor i detta men om man säkrat upp med CPH-SIN dagen innan med SQ First så har man åtminstone en backup.




agehall skrev:Ja, möjligheterna är ju helt klart mindre nu än tidigare.Klicka för att utvidga...
Jag skulle nog säga att det är större möjligheter nu då man kan nyttja Private Room för resor till Auckland och Köpenhamn utöver de tidigare destinationer som var möjliga (Jakarta bland annat).
 
palmen skrev:Jag skulle nog säga att det är större möjligheter nu då man kan nyttja Private Room för resor till Auckland och Köpenhamn utöver de tidigare destinationer som var möjliga (Jakarta bland annat).Klicka för att utvidga...


Ja, men möjligheterna till FCT har i praktiken minskat.
 
agehall skrev:Ja, men möjligheterna till FCT har i praktiken minskat.Klicka för att utvidga...
Njae, det är lika lätt att komma åt FCT (om det nu är det som är målet), men man blir ju väldigt låst med hur man åker vidare sen från vart man nu rest från Frankfurt.

Tidigare var det ju fritt att boka lite som man ville och då öppnades självklart hela boken upp.
 
palmen skrev:Reglerna i sig är nog inget problem, då det inte finns några flighter intra asien med first som går att boka med eurobonuspoäng (vad jag känner till).Klicka för att utvidga...
THAI och Singapore Airlines har några linjer med First class inom Asien.
 
Dr. Miles skrev:THAI och Singapore Airlines har några linjer med First class inom Asien.Klicka för att utvidga...
Jo, men de som finns med Singapore är inte bokningsbara med Eurobonus förutom de tre tidigare som alltid gått att boka (där de kör B772).

Jakarta, Brunei, Manilla är de man kunnat boka SQ First med Eurobonus och dessa finns ju kvar. Dessa kommer man ju fortfarande åt med de nya reglerna men man kan inte åka via annan flygplats än just Changi.

Om någon hittar tillgänglighet på SIN-HKG med SQ First med Eurobonus vore det väldigt intressant, eller SIN-TYO
 
palmen skrev:Njae, det är lika lätt att komma åt FCT (om det nu är det som är målet), men man blir ju väldigt låst med hur man åker vidare sen från vart man nu rest från Frankfurt.Tidigare var det ju fritt att boka lite som man ville och då öppnades självklart hela boken upp.Klicka för att utvidga...
Nej, det är svårare nu. Tidigare kunde du boka tex FRA-PVG-ICN-TYO och då hade du tre olika chanser att F öppnade sig (PVG, ICN och TYO) men nu är det inte möjligt längre och därmed är det svårare.
 
palmen skrev:Jo, men de som finns med Singapore är inte bokningsbara med Eurobonus förutom de tre tidigare som alltid gått att boka (där de kör B772).Jakarta, Brunei, Manilla är de man kunnat boka SQ First med Eurobonus och dessa finns ju kvar. Dessa kommer man ju fortfarande åt med de nya reglerna men man kan inte åka via annan flygplats än just Changi.Om någon hittar tillgänglighet på SIN-HKG med SQ First med Eurobonus vore det väldigt intressant, eller SIN-TYOKlicka för att utvidga...
Du har kanske missat min poäng i min tidigare inlägg.

Min poäng är att det blir svårt att boka en bonusresa som man kan besöka Lufthansa First Class Terminal och Singapore Airlines Private Room i en bokning med dagens (Tallinns) regler.



Jag säger inte att det har blivit svårare att besöka Lufthansa First Class Terminal eller Singapore Airlines Private Room separat.
 
agehall skrev:Nej, det är svårare nu. Tidigare kunde du boka tex FRA-PVG-ICN-TYO och då hade du tre olika chanser att F öppnade sig (PVG, ICN och TYO) men nu är det inte möjligt längre och därmed är det svårare.Klicka för att utvidga...
Man har ju dock fortfarande möjligheten att åka till alla dessa tre med Lufthansa First, enda som skiljer nu är att man inte kan stuttsa runt i Asien vilken kan krävas för att nå sin destination pga dålig tillgång på awards. Så på så sätt är det lite färre möjligheter nu mot tidigare. Men om målet bara är att testa FCT i Frankfurt så har inget ändrats.
 
Dr. Miles skrev:Du har kanske missat min poäng i min tidigare inlägg.Min poäng är att det blir svårt att boka en bonusresa som man kan besöka Lufthansa First Class Terminal och Singapore Airlines Private Room ien bokningmed dagens (Tallinns) regler.Jag säger inte att det har blivit svårare att besöka Lufthansa First Class Terminal eller Singapore Airlines Private Room separat.Klicka för att utvidga...
Då pratade vi nog om varandra lite.

Tillgången på Private Room har blivit avsevärt mycket bättre nu för oss med Eurobonus.

Att kunna få in både Private Room och FCT är dock svårare nu då det kräver att man hittar biljett FRA-SIN med Lufthansa som inte är helt lätt att hitta även om det är relativt god tillgänglighet om man kan vara flexibel under en vecka.



Sen finns ju möjligheten att ta FCT på utresan och Private Room på hemresan i en och samma bokning och det är en solklar förbättring nu när man kan komma åt det med First till Köpenhamn från Singapore.



Man skulle kunna åka såhär för att få in både FCT och Private Room och det ska inte vara allt för svårt att hitta tillgänglighet för dessa flighter om man är ute 330 dagar i förväg och ändrar till LH F 14 dagar innan.

ARN-FRA-PVG-BKK

BKK-SIN-CPH-ARN
 
palmen skrev:Man har ju dock fortfarande möjligheten att åka till alla dessa tre med Lufthansa First, enda som skiljer nu är att man inte kan stuttsa runt i Asien vilken kan krävas för att nå sin destination pga dålig tillgång på awards. Så på så sätt är det lite färre möjligheter nu mot tidigare. Men om målet bara är att testa FCT i Frankfurt så har inget ändrats.Klicka för att utvidga...


Jaha, du får stå för den åsikten. Det är dock inte sant om du har ett resmål och tänker dig att försöka få in Lufthansa F. Hur mycket du än vill att det ska vara sant så är det inte det. Visst, om man bara 14 dagar ut vill boka en resa till en slumpmässig destination som Lufthansa släpper F awards till så har inget ändrats, men nu vill folk planera och sedan boka om och det har blivit betydligt svårare.
 
Jag bokade precis en resa arn-zrh-mia-mga //hav-vie-arn för två vuxna och ett barn 3 år. Stämmer det att barnet kostar exakt lika mycket i skatter? När jag bokat tidigare så har barnet varit någon hundralapp billigare. Skatterna blev 3831 kr per person. Ganska dyrt för bara 5 segment kan jag tycka?



Egentligen så finns det väl då ingen vits att nämna att det är ett barn med i bokningen? (Och ingen nackdel heller i och för sig).
 
Gus skrev:Jag bokade precis en resa arn-zrh-mia-mga //hav-vie-arn för två vuxna och ett barn 3 år. Stämmer det att barnet kostar exakt lika mycket i skatter? När jag bokat tidigare så har barnet varit någon hundralapp billigare. Skatterna blev 3831 kr per person. Ganska dyrt för bara 5 segment kan jag tycka?Egentligen så finns det väl då ingen vits att nämna att det är ett barn med i bokningen? (Och ingen nackdel heller i och för sig).Klicka för att utvidga...
Skatterna kan vara olika beroende på vilken flygplats du passerar och använder, men bränsletillägget är det samma som vuxna för barn 2 år eller äldre och infant som reser med eget säte.
 
Gus skrev:Jag bokade precis en resa arn-zrh-mia-mga //hav-vie-arn för två vuxna och ett barn 3 år. Stämmer det att barnet kostar exakt lika mycket i skatter? När jag bokat tidigare så har barnet varit någon hundralapp billigare. Skatterna blev 3831 kr per person. Ganska dyrt för bara 5 segment kan jag tycka?Egentligen så finns det väl då ingen vits att nämna att det är ett barn med i bokningen? (Och ingen nackdel heller i och för sig).Klicka för att utvidga...
Svarar på min egen fråga så andra vet. Pratade med Tallinn som så att det är bra att nämna att det är ett barn för ibland blir avgifterna lägre, men inte alltid. Och reser man med sas så blir ju som bekant poängen betydligt lägre. Så det finns ingen nackdel att säga att det är barn med i bokningen (och i vissa fall, som i mitt, ingen fördel heller).



En liten nackdel jag såg är att nu är barnmat redan beställt till barnet. Det känns som att det blir ett större val av rätter om barnet får välja från hela vuxenmenyn!? Men detta startar jag en egen tråd om.
 
Nya regler säger ni.

Är det nu förbjudet att till exempel flyga Bali - Singapore - Bangkok - Stockholm?

Det är ju ändå sundaste rutten hem
 
Buffon skrev:Nya regler säger ni.Är det nu förbjudet att till exempel flyga Bali - Singapore - Bangkok - Stockholm?Det är ju ändå sundaste rutten hemKlicka för att utvidga...
Troligen inte tillåtet. Och vad som är sundt är bog ganska subjektivt.
 
Buffon skrev:Nya regler säger ni.Är det nu förbjudet att till exempel flyga Bali - Singapore - Bangkok - Stockholm?Det är ju ändå sundaste rutten hemKlicka för att utvidga...
Då Thai flyger DPS-BKK direkt så är det nog inte längre möjligt.
 
Sir Karlsson skrev:Om man har Singapore som destination är det då möjligt att ta sig dit från FRA via PVG/ICN/HND eller utesluts ICN/HND ?Klicka för att utvidga...
Det är inte destinationen i Asien i sig som är problem, utan enligt tillsago, man får göra endast en stop i Asien. Det är problemet (om det är så fallet).
 
Back
Top