Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Rent generellt kan jag meddela att det är väldigt väldigt svårt att hitta bonusresor i Business under sommar/semestertider. Du får troligen vara extremt flexibel på datum och acceptera anslutningsflyg i ekonomi. Många bolag släpper inte bonusresor alls under sommaren förräns ganska nära inpå då de ser vilka filghter som har mycket ledigt, och de som släpps tidigt (330 dagar innan) brukar gå åt på någon dag.

Men som Meazza skrev, kolla igenom inlägget om 2-4-1-bokning och hur man letar platser. Du kan sedan eventuellt ringa till SAS Tallinn och kolla om de kan hitta något som du inte lyckas se online.

Finns (just nu) gott om awardresor med Lufthansa till USA, bland annat istort sett varje dag till ORD under juli. Lufthansa öppnar ju upp ~3 mån innan.
Därmot ser det mkt mer knapert ut att få anslutning. United är mkt snåla, vissa ruttna 1-2 stop finns. Men finns ju risk att Tallin stoppar sådant iaf.

Tidigare idag bokade jag om en kommande resa till First med Lufthansa. Det fanns det bara tillgång på en avgång på hela dagen mellan CPH och FRA på mitt datum, och det i Go (kuriosa: United visade samtidigt tillgång i C på samtliga flighter på rutten). Jag föreslog då såklart routing via någon annanstans, men nix, numera strängt förbjudet att göra mer än ett byte i avresezonen enligt agenten.

Att man sedan några veckor tillbaka bara tillåts 1 byte i "Asien" har jag förstått, men detta, är det nytt? Om detta verkligen är en regel kan man ju i praktiken bara boka resor med totalt 6 legs nu, i alla fall till Asien.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag föreslog då såklart routing via någon annanstans, men nix, numera strängt förbjudet att göra mer än ett byte i avresezonen enligt agenten.
Verkar vara nya regler igen...när jag ringde för 3-4 veckor sedan fick jag reda på att enbart ett byte i Asien gäller. Samtidigt säger agenten att det går utmärkt att ha två byten i Europa.

Kan det vara så att det var ok för att du redan hade en utresa som fyllde reglerna? Ändrar jag till FRA-ICN med LH så bryter det fortfarande mot reglerna med två stopp i Asien.

Det jag kan hoppas på är kanske FRA-SIN och då bryter bara hemresan mot reglerna men den har jag ju redan.

Blir tyvärr lite väl lite tid i private room i så fall för mig.
Kan nog vara så. Såg en plats och ringde. Hoppas du hittar något bra alternativ.

Nej, t ex bör fortfarande
KRN-ARN-FRA-BKK-CGK gå att boka tur och retur.

Hoppas att det undantaget - att få lägga till ett extra leg när man ansluter från en mindre ort fortfarande finns kvar. Är det bekräftat? Väldigt mycket har ju hänt på sistone. Andra regler som lades till i samma veva för ett tag sedan (flera byten i tredje zon tex) har ju nu tagits bort.

Tack vare trevliga omständigheter med AVIS-kampanjen i samband med av någon anledning sänkt pris vid hyra så kommer jag nog att kunna få till tillräckligt med poäng för att kunna åka First till Oceanien-området, min initiala plan var att åka business men varför åka med bönderna om man kan få ihop poängen? :) Det är EuroBonus-poäng som skall vara betalningsmedel för detta projekt.

Jag ställer några frågor till den rutinerade samling forumrävar vi har här, jag har inga datum i tanke ännu, men det beror lite på hur övriga livet ser ut, poängen bör finnas på plats kring september/oktober om allt går som det ska, men, för att börja kunna kolla, spåna och fundera lite:

* Vilka bolagor/sträckor rekommenderas att ta sig från Arlanda till Australien och/eller Nya Zeeland?
* Hur länge innan brukar respektive bolag släppa sina bonusplatser i First?
* Målet är att få till en 14-21 dagars tripp, högst på önskelistan är Nya Zeeland, om det går att hitta First till Auckland som är bokningsbart med EB, annars hellre en First-kabin till t.ex. Sydney än en Business till Auckland.

Förhoppningsvis är frågeställningen någorlunda begriplig :)

* Vilka bolagor/sträckor rekommenderas att ta sig från Arlanda till Australien och/eller Nya Zeeland?
Om du ska ha rimlig chans att hitta något är det nog Thai som gäller.

* Hur länge innan brukar respektive bolag släppa sina bonusplatser i First?
Kommer inte ihåg vad Thai har, men räkna med att du ska leta ungefär 330-350 dagar ut för att ha lite att välja på.

Du har bara Thai och Singapore att välja på och SQ är extremt svårt att få till och behöver ofta flexibilitet och tur för att få in Auckland. Annars är det som sagt Thai via Bangkok och har du tur kan du 14 dagar innan boka om till lufthansa.

Toppen