Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

SK 409 idag, utmärkt priority boarding.
Vid gate vad de väldigt tydliga med att det var sas resenärer med diamant/guld kort och sas plus som ska borda planet först. De som inte var i de kategorierna pep det rött för och de hänvisades vänligt men bestämt tillbaka utav personalen vid gate.

Bra sas nu visar ni ert rätta jag. Tycker det varit halvdant med priority boarding på senaste tiden. Synd att man ska behöva ge beröm när ni har priority boarding. Skulle vara en självklarhet från er sidan.

Ok, SAS gör som vanligt..... inkonsekvent! Checkade just in familjen på flyget från MAN till ARN imorgon, alla i plus på rad 1. Jag som EBD och ena dottern som EBG får Zone A och min andra dotter som EBS och fru som EBB får Zone B.

Ok, SAS gör som vanligt..... inkonsekvent! Checkade just in familjen på flyget från MAN till ARN imorgon, alla i plus på rad 1. Jag som EBD och ena dottern som EBG får Zone A och min andra dotter som EBS och fru som EBB får Zone B.
Yes, men alla får boarda samtidigt då de 'alltid' kör A+B först (när de alls bemödar sig om prio).

Visst räknar jag med att vi kan boarda tillsammans. Men vad det verkar så boardar business och plus före status på longhaul. Konstigt och inkonsekvent...
Min upplevelse har alltid varit business först, sedan status och plus och efter det resten. Tycker det är rimligt, kör de status efter plus så håller jag med om att det är fel.

Det verkar vara olika inom europa och utom.

Då är jag med! Jo självklart är det irriterande, och det är väl det som är problemet med handlingsbolag runtom.

Sedan, tycker jag att någon utan status som reser business skall få gå ombord innan en guldmedlem som reser i ekonomi? Absolut!

Då min flickvän (som har EBG) och jag (EBD) ligger på samma biljett, så får inte heller hon någon zon.
Innebär det då att hon som EBG ska boards sist?
Ja, om det är viktigt för dig att ni ska gå ombord samtidigt är det så. Nu låter det dock som att något blivit fel på hennes boardingkort och att hennes status inte registrerats korrekt, för isåfall borde hon ha haft zon B och fått borda samtidigt som dig då zon A och B bordar samtidigt av någon outgrundlig anledning.

Ingen koll på detta faktist då jag alltid reser itom schengen med familjen och alltid har bemannad gate.
Finns gott om gater som inte har bemanning inom schengen också numera.

Sant. Och det finns förmåner som att gästa in vem som helst i lounge, även främlingar. Enklast är kanske att ta bort alla förmåner. Men SAS får avgöra vad dom tror bygger en långsiktigt trogen kundbas
Vad försöker du säga? Att DU som EBG/EBD får gästa in en gäst i loungen är ju en förmån för dig på precis samma sätt som att du har rätt till mer bagage. Det är inte något som alla i bokningen har rätt till. Tänk om en familj på fem personer med en EBG reser och alla där skulle få samma förmåner som statusinnehavaren. Det är helt orimligt.

Som statusinnehavare har man ett antal förmåner. Vissa av dessa innebär att du får ge andra förmåner (som att komma in i loungen) men det är inte så att alla dina förmåner per automatik tillfaller alla resenärer.

Finns ju faktiskt en hel del flygbolag, i vart fall i Asien, som låter barnfamiljer borda allra först, tom före statuspax för att slippa oredan med barn i kö.
Bara familjer med små barn vad jag vet. Om det finns bolag som regelmässigt pre-boardar familjer med barn i alla åldrar så vill jag gärna veta det för då ska jag undvika dem i framtiden.

Jag misstänker att de satt er som guardian för var sitt barn din dotter därför fick A medan frun och andra dottern fick B pga att ni flög i plus.

Toppen