Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Nu är det bekräftat från Diamondsupporten att statuspassagerare tappar priority när de reser med minderåriga barn.

I dagsläget så finns det ingen möjlighet att använda priority boarding
för dig och din son samtidigt så länge han är Silver eller Basmedlem.
Priority boarding gäller endast för EuroBonus Guld eller
Diamantmedlemmar. För att få boarda samtidigt måste du i så fall avvakta
och boarda senare tillsammans med din son.

Jag önskar dig en fin dag!

Hur tänker man? Man gör statuskunder arga och blivande kunder (barnen) får en dålig bild av SAS

Eller så kan man se det som att man faktiskt ger en riktig fördel till statuskunder genom att hålla ner antalet passagerare som har priority boarding.

Ja, misstaget är ju att de inte tydligt skriver ut att prio boarding är en personlig förmån som inte smittar av sig på övriga resenärer i en bokning. De har väl tidigare varit lite slappa på att "enforca" denna regel. Jag tror att det alltid bara varit för kortinnehavaren, men de facto har fler släppts in. De kunde lägga till en punkt under prio att det inte gäller vän/familj

SAS FAST TRACK
  • Ta den snabbaste vägen genom säkerhetskontrollen med SAS Fast Track.
  • Ta med dig en vän eller upp till fyra familjemedlemmar genom SAS Fast Track i Stockholm, Göteborg, Oslo och Köpenhamn. Gäller när ni reser på samma flygning med SAS eller Widerøe. Ta reda på mer här
SAS LOUNGE
  • Slappna av, arbeta eller njut av mat och dryck på SAS Lounge när ni reser med SAS eller Star Alliance.
  • Du får ta med dig en vän eller upp till fyra familjemedlemmar in i loungen om ni reser med SAS, Star Alliance eller Widerøe.
  • Få mer information om vad som gäller för just din resa genom att läsa om SAS Lounge här
PRIORITERAD OMBORDSTIGNING
  • Gå ombord först med vår prioriterade ombordstigning för Guld-medlemmar.

Jag kan hålla med om att det är lite knasigt att placera minderårig i en annan boarding grupp än föräldrarna/vårdnadshavare när man faktiskt är bokad på samma bokning (nej, jag har inte barn själv). Samtidigt får kan ju räkna med att en förälder där är ansvarstagande nog att faktiskt vänta och boarda i den grupp som barnet har.

Samtidigt är det ju redan nu ett problem att det är för många med priority boarding på väldigt många avgångar. Blir inte bättre av att man bara använder sig av två "super grupper" och inte faktiskt de flertalet grupper som finns.

En logisk lösning på det vore kanske att statushavarens boarding grupp sänks till samma som barnet i dessa fall. Då blir ju inte köerna värre iaf.

Säkert inte populärt bland statuskunder med barn. Men då vore det åtminstone *tydligt*.

Alternativt förstås att höja just minderårigs boarding grupp till att matcha. Båda dessa kräver ju fungerande it system. Så risken är nog att man hoppas för mycket....

Hur fungerar detta på andra bolag som har priority boarding baserat på status? Tänkte mest om det är funktionalitet som faktiskt finns i Amadeus tex som sas bara inte använder...

Detta är ju idioti. Nu åker jag iof i princip uteslutande plus/business så hela familjen får prio iallafall. Men när vi boardar så sätter sig resten av familjen direkt och så löser jag handbaggage etc. Lär ju gå bra mycket saktare om vi boardar sist och jag måste springa runt och hitta plats för grejerna runt om i kabinen.

Det finns väl fler förmåner som är personliga, extra bagage t ex, och 25% extra baspoäng. Ska barnen få det också?

Ingen prioboreing på SK4679 till Malaga idag. Antar att gatepersonalen struntade i det eftersom det är en semester destination. Uselt i vart fall då det ju är en vanlig flight. Devalverar ju värdet av plusbiljetter när det är fullt i hyllorna. Och dessutom bär man vet att planet är fullt.

Det finns väl fler förmåner som är personliga, extra bagage t ex, och 25% extra baspoäng. Ska barnen få det också?

Sant. Och det finns förmåner som att gästa in vem som helst i lounge, även främlingar. Enklast är kanske att ta bort alla förmåner. Men SAS får avgöra vad dom tror bygger en långsiktigt trogen kundbas

Toppen