Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Jag undrar varför det aldrig finns prioboarding med SAS från TXL. Har åkt därfirån till ARN säkert 10-15 gånger de senaste åren. Några få gånger var det en buss till planet, då kan jag förstå det lite. Men alla andra gånger så gör jag inte det.

Sant. Och det finns förmåner som att gästa in vem som helst i lounge, även främlingar. Enklast är kanske att ta bort alla förmåner. Men SAS får avgöra vad dom tror bygger en långsiktigt trogen kundbas

Jo, men de är ju tydligt beskrivna som sådana förmåner i klippet från SAS sida som jag postade. Jag håller med om att Prioboarding är något som kanske borde ges till resenärer på samma PNR men jag tror aldrig att det varit en kommunicerad förmån från SAS. Olika bolag har olika regler här.

Ett annat exempel är fast track som StarGold på andra bolag, där har Star ingen officiell policy om medföljande, utan de skriver att det är upp till respektive flygbolag/fast track att sätta reglerna.

Detta är ju idioti. Nu åker jag iof i princip uteslutande plus/business så hela familjen får prio iallafall. Men när vi boardar så sätter sig resten av familjen direkt och så löser jag handbaggage etc. Lär ju gå bra mycket saktare om vi boardar sist och jag måste springa runt och hitta plats för grejerna runt om i kabinen.
Helt enig. Nu reser jag inte med små barn men i vart fall barn under 5 år borde få gå ombord tidigare. De behöver sitta samman, har ofta mer handbagage som faktiskt behöver vara lättillgängligt och dessutom skapar barnen allmän kaos i kön för alla andra när de får vänta. Finns ju faktiskt en hel del flygbolag, i vart fall i Asien, som låter barnfamiljer borda allra först, tom före statuspax för att slippa oredan med barn i kö. Tycker det är ganska vettigt.

Helt enig. Nu reser jag inte med små barn men i vart fall barn under 5 år borde få gå ombord tidigare. De behöver sitta samman, har ofta mer handbagage som faktiskt behöver vara lättillgängligt och dessutom skapar barnen allmän kaos i kön för alla andra när de får vänta. Finns ju faktiskt en hel del flygbolag, i vart fall i Asien, som låter barnfamiljer borda allra först, tom före statuspax för att slippa oredan med barn i kö. Tycker det är ganska vettigt.

I princip alla bolag boardar familjer med små barn först, även SAS. Så detta görs redan.

I princip alla bolag boardar familjer med små barn först, även SAS. Så detta görs redan.
Är det verkligen så även på Europa flighter. Jag har inte varit med om att de någonsin ropat ut detta på Arlanda, bara att Plus, gold och Diamond är välkomna först. Men kanske sker det utan utrop? Idag i Oslo var det i vart fall inte så att några barnfamiljer fick gå på först utan ”de små skrikhalsarna” terroriserade resten av kön, vilket man ju får ursäkta dem.

Är det verkligen så även på Europa flighter. Jag har inte varit med om att de någonsin ropat ut detta på Arlanda, bara att Plus, gold och Diamond är välkomna först. Men kanske sker det utan utrop? Idag i Oslo var det i vart fall inte så att några barnfamiljer fick gå på först utan ”de små skrikhalsarna” terroriserade resten av kön, vilket man ju får ursäkta dem.

Ja, men man måste säga till gatepersonalen. Det är inte prioboarding utan kallas ofta pre-boarding. Man går ombord innan prioboarding påbörjas.

Ja, men man måste säga till gatepersonalen. Det är inte prioboarding utan kallas ofta pre-boarding. Man går ombord innan prioboarding påbörjas.
Tack för infon. Det var faktiskt en nyhet för mig men jag reser ju inte med barn så jag är ju inte direkt målgrupp. Dock kan man ju som oinvigd kanske tycka att det vore smartare om det ropades upp så att de barnfamiljer som inte vet om detta och kanske har checkat in i automat får reda på det. Av diskussionen att dömma verkar det ju vara en del Diamond och Guldpax som inte vet om det även om de som nekats boarding kanske har större barn?
Om det ropades upp skulle dessutom barnen inte hamna i kön och därmed skulle det blir mindre stök för oss andra.

Tack för infon. Det var faktiskt en nyhet för mig men jag reser ju inte med barn så jag är ju inte direkt målgrupp. Dock kan man ju som oinvigd kanske tycka att det vore smartare om det ropades upp så att de barnfamiljer som inte vet om detta och kanske har checkat in i automat får reda på det. Av diskussionen att dömma verkar det ju vara en del Diamond och Guldpax som inte vet om det även om de som nekats boarding kanske har större barn?
Om det ropades upp skulle dessutom barnen inte hamna i kön och därmed skulle det blir mindre stök för oss andra.

De ropar ganska ofta upp vid gaten på åtminstone Europaflygningar, dessutom går ibland gatepersonalen runt och säger till barnfamiljer. När jag hade små barn så brukade också check-in-personalen upplysa om att man om man vill gå ombord först kan säga till vid gaten.

De ropar ganska ofta upp vid gaten på åtminstone Europaflygningar, dessutom går ibland gatepersonalen runt och säger till barnfamiljer. När jag hade små barn så brukade också check-in-personalen upplysa om att man om man vill gå ombord först kan säga till vid gaten.
Har man små barn får man ju alltid boarda först och det brukar ju ropas ut. Men har man lite större barn som inte hamnar i preboarding skall man alltså enligt SAS boarda sist? Jag kan ju säga att vi skulle vara mer i vägen om vi som familj med 2 vuxna och 2 8-åringar boardade sent istället först. Nu skulle nog inte "vanliga" barnfamiljer vara lika effektiva som vi är, men så reser ju vi mycket och således borde ha prioboarding!

Men har man lite större barn som inte hamnar i preboarding skall man alltså enligt SAS boarda sist?
Nja, de ska boarda enligt vad de betalt för. Åker alla business/Plus så ingår ju prio boarding.
Grundproblemet är ju att SAS tidigare skitit i prio-boarding, och de gånger de kört prioboarding så har de inte hållt på några regler och många har säkert vant sig vid att ta med massa gäster/barn i prio. Nu när de har börjat tillämpa mer strikt prioboarding, och dessutom har systemstöd i automatiska grindar så blir det mer uppenbart vad som inte ingår i guldkortet.

Toppen