Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

squeezen

Medlem
Bokade sthlm - tokyo med sas amex 2-4-1. Business dit, Go hem.
Vad finns det för möjligheter att gradera upp sig på hemvägen för minst antal poäng / pengar?
Kan man boka om till annat flygbolag på hemvägen? Bästa vore ju att få business båda vägarna men det verkar vara väldigt svårt att hitta resor med poäng under hösten 2018 om man ska vara borta en vecka och ha både business dit och hem. Mina alternativ på resor är LA, Miami, Tokyo, Hongkong.
Svarar i denna tråd för att inte kottra ner tråden om Amex 2-4-1 som handlar om vouchern i sig.

SAS släpper platser 90 dagar innan också, om tillgängligt.
Finns ju en lista SAS travelhacks, ska se om jag kan hitta o länka, lite sämre översikt på mobilen...
Edit: länk: SAS business award availability - Travelhacks

Själv skulle jag överväga alternativ om du inte hittar business båda håll. Försömrat värde på voucher att åka i GO ett håll.

Du kan åka andra star alliance också men betalar då star alliance pris istället för SAS pris. Vilket jag tror betyder 70.000 istället för 50.000 per resenär. Du kan kolla poängkostnad på SAS hemsida.
 

palmen

Moderator
Jag var ju tvungen att lägga in en bokning för att få med Singapore First, vet ju inte om detta är temporärt eller permanent.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Singapore Airlines, Thai Airways
Kabinklass: Plus, First, Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Tokyo
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 114k
Skatter&avgifter (per person): 1925 kronor
Antal resenär: 1
När (avresans tidpunkt): December 2018
Bokad: Februari 2018

Resan är uppbyggd enligt följande
ARN-CPH SAS - Plus - B737-700
CPH-SIN Singapore Airlines - First - B77W
SIN-CGK Singapore Airlines - First - B773
CGK-BKK Thai Airways - Business - B788
BKK-HND Thai Airways - First - B747


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Var tvungen att avboka denna då jag behövde poängen till en annan resa som nu väntar på prissättning.
Det var inte helt optimerat och den nya resan är bättre enligt mig till ungefär samma poängkostnad.
 

palmen

Moderator
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Asiana & ANA
Kabinklass: First och Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Manila/Cebu
Enkelresa eller Tur&retur: T o R
Antal poäng (per person): 95,000 (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 3292 kr
Antal resenär: 2
När (avresans tidpunkt): 13 mars 2018
Bokad: 11 December, ombokad idag 2 mars


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Första awardresan sedan jag gick med i Eurobonus 2015, intjäningen tog dock fart först andra halvan av 2017 då jag upptäckte det här forumet! Utan er hade den här resan garanterat ALDRIG blivit av! Tack :)

Vi ville flyga första klass till något soligt strandställe, och gärna i mars/april (vi satt i Nov/Dec och började leta). Det blev Asiana t o r Cebu (Filippinerna), med hopp om att kunna byta dit eller hemresan till något annat för att variera. Ett par olika Thai-alternativ har funnits men inget som varit tillräckligt attraktivt för att boka om. 14 dagar innan avresa hoppades jag såklart på LH F, vilket skulle vara möjligt via HND eller SIN (sett till våra tider/önskemål). Inget dök dock upp och jag tänkte jaja, en annan gång kanske. Men så idag (11 dagar innan avresa) dök det plötsligt upp lediga platser i F FRA-HND! Slängde mig på luren 09:00 och mycket riktigt! Vi har 6 timmar i Frankfurt för FCT-h'mh, sedan LH F 747-8 till HND, ANA C i deras 787 till Manila och därifrån en billig köpebiljett till Cebu. Hemresan blir Asiana C i en 321a till ICN, och därifrån Asiana F i A380'n. Mellan ARN och FRA flyger vi LH C. Är mycket nöjd och ser väldigt mycket fram emot detta! :) Återigen, tack BC!

Grymt bra optimering på den tycker jag, Lufthansa First från Europa och hem med Asiana First (som jag rankar högst av asiatiska bolagen i Star Alliance av de jag testat).
Kan vara så att det kunde gå att toppa om det gick att få till Singapore Airlines First SIN-CPH på hemresan, men Asiana First är ritkigt ritkigt bra och enligt mig slår de Lufthansa i luften men är inget speciellt på marken. Hoppas ni får en grymt bra resa nu!
 

squeezen

Medlem
När man får lite känsla för feeling och studerar diagrammen lite väl hårt över hur man ska maximera en resa i First på Singapore Airlines så kan det sluta så här. Det är ibland en fördel att inte ringa 2-4-1 numret när man bokar :)
Tog typ ett dygn för dom att räkna ut skatter efter mina påtryckningar när den inte blivit biljetterad idag (bokades igår).
Blir nytt flygbolag och första gången jag besöker Afrika.
Det går att optimera lite mer med att dra till med Lufthansa First på utresan och då starta i Frankfurt istället samt att bli av med ena benet som är i ekonomi (det lär jag dock överleva men bli en erfarenhet rikare på)

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Singapore Airlines, Thai Airways, Etiopian
Kabinklass: First, Business, Ekonomi
Avreseort: Köpenhamn
Destination: Seychellerna
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 120k
Skatter&avgifter (per person): 3164 kronor
Antal resenär: 1
När (avresans tidpunkt): Juli 2018
Bokad: Mars 2018

Resan är uppbyggd enligt följande
CPH-SIN Singapore Airlines - First - B77W
SIN-CGK Singapore Airlines - First - B773
CGK-BKK Thai Airways - Business - B788
BKK-ADD Ethiopian Airlines - Business - B788
ADD-SEZ Ethiopian Airlines - Business - B738
//Destination//
SEZ-ADD Ethiopian Airlines - Economy - B738
ADD-SIN Ethiopian Airlines - Business - B788
SIN-CPH Singapore Airlines - First - B77W


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

bra gjort få igenom den där enligt "most reasonable routing" :)
 

Rodnt

Medlem
Grymt bra optimering på den tycker jag, Lufthansa First från Europa och hem med Asiana First (som jag rankar högst av asiatiska bolagen i Star Alliance av de jag testat).
Kan vara så att det kunde gå att toppa om det gick att få till Singapore Airlines First SIN-CPH på hemresan, men Asiana First är ritkigt ritkigt bra och enligt mig slår de Lufthansa i luften men är inget speciellt på marken. Hoppas ni får en grymt bra resa nu!

Tack, ja jag känner mig riktigt nöjd med alla ben faktiskt. Kollade faktiskt om det fanns SIN-CPH hem men antingen går den inte på Söndagar eller så är den slutsåld (vi är väldigt låsta i våra dagar). Det gör inget, eftersom det är första gången i F är ju alla bolag intressanta. Nästa resa hoppas jag såklart kunna styra mot något annat, kanske Singapore och ANA.
 

J-Dog

Medlem
När man får lite känsla för feeling och studerar diagrammen lite väl hårt över hur man ska maximera en resa i First på Singapore Airlines så kan det sluta så här. Det är ibland en fördel att inte ringa 2-4-1 numret när man bokar :)
Tog typ ett dygn för dom att räkna ut skatter efter mina påtryckningar när den inte blivit biljetterad idag (bokades igår).
Blir nytt flygbolag och första gången jag besöker Afrika.
Det går att optimera lite mer med att dra till med Lufthansa First på utresan och då starta i Frankfurt istället samt att bli av med ena benet som är i ekonomi (det lär jag dock överleva men bli en erfarenhet rikare på)

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Singapore Airlines, Thai Airways, Etiopian
Kabinklass: First, Business, Ekonomi
Avreseort: Köpenhamn
Destination: Seychellerna
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 120k
Skatter&avgifter (per person): 3164 kronor
Antal resenär: 1
När (avresans tidpunkt): Juli 2018
Bokad: Mars 2018

Resan är uppbyggd enligt följande
CPH-SIN Singapore Airlines - First - B77W
SIN-CGK Singapore Airlines - First - B773
CGK-BKK Thai Airways - Business - B788
BKK-ADD Ethiopian Airlines - Business - B788
ADD-SEZ Ethiopian Airlines - Business - B738
//Destination//
SEZ-ADD Ethiopian Airlines - Economy - B738
ADD-SIN Ethiopian Airlines - Business - B788
SIN-CPH Singapore Airlines - First - B77W


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

@palmen

Förstår jag rätt att du landade tillslut i poängdragning från "Nord-/Centralafrika och Mellanöstern"-zonen? Försöker själv få till en resa till Maldiverna men Tallin blånekar att lägga till sista benet SIN-MLE med hänvisning till att det går från en dyrare till en billigare zon. Försökte även med att dom kunde dra poäng enligt den dyrare zonen med det gick inte heller.
 

palmen

Moderator
@palmen

Förstår jag rätt att du landade tillslut i poängdragning från "Nord-/Centralafrika och Mellanöstern"-zonen? Försöker själv få till en resa till Maldiverna men Tallin blånekar att lägga till sista benet SIN-MLE med hänvisning till att det går från en dyrare till en billigare zon. Försökte även med att dom kunde dra poäng enligt den dyrare zonen med det gick inte heller.
Ja, men det borde nog inte ha gått, men ibland har man tur.
Det har dock rapporterats tidigare att man kan åka till Indien zonen via Singapore, var bara några veckor sedan någon postade om att de lyckats boka det. Det kan ju dock vara så att det är felaktigt men att man hade tur och fick igenom det, det följer ju inte most reasonable routing i hänseendet att man ska åka rakaste vägen.
 
Toppen