Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

@palmen

Förstår jag rätt att du landade tillslut i poängdragning från "Nord-/Centralafrika och Mellanöstern"-zonen? Försöker själv få till en resa till Maldiverna men Tallin blånekar att lägga till sista benet SIN-MLE med hänvisning till att det går från en dyrare till en billigare zon. Försökte även med att dom kunde dra poäng enligt den dyrare zonen med det gick inte heller.

Ja, men det borde nog inte ha gått, men ibland har man tur.
Det har dock rapporterats tidigare att man kan åka till Indien zonen via Singapore, var bara några veckor sedan någon postade om att de lyckats boka det. Det kan ju dock vara så att det är felaktigt men att man hade tur och fick igenom det, det följer ju inte most reasonable routing i hänseendet att man ska åka rakaste vägen.

Hej hej,

Första post på BC! Tack alla som är med och är så otroligt hjälpsamma.

Jag lyckades boka en ToR resa till Maldiverna i First(!) med SAS Eurobonus och AmEx 2-4-1: ARN-CPH-SIN-MLE för 80k poäng per person vilket blir zon Indien. Vilken lycka! :)

Nu är det olyckliga att vi landar en dag för sent; vi skulle vilja åka och dyka med liveaboard och alla båtar avgår lördag eller söndag morgon och vi anländer söndag kväll. Vilken olycka! :(

Så idag ringde jag Tallinn för att flytta lite på datumen, antingen genom ombokning eller avbokning+nybokning men jag fick ett tvärnej. De säger att den rutten inte går att boka nu pga "not reasonable route" och att man inte får gå via dyrare zon till billigare. Jag frågade om jag kunde tidigarelägga/omboka ditresan iallafall (kanske testa turen med att boka Lufthansa First via Indien på ditresan) och behålla MLE-SIN-CPH-ARN men det gick inte det heller.
  • Jag får behålla bokningen som den är eller
  • Om jag vill ändra på resan, avboka om boka på nytt och måste då följa "reasonable route"
Med andra ord tog bort hela möjligheten till ombokning. :(

Har jag några rättigheter? Tänker alla som gick wild and crazy när de tillät RTW förra året och tillät ombokningar även efter att de gick tillbaka till "reasonable route". Tänkte om jag kunde kräva dem på inspelningen (för de spelar väl in samtalen?) där de säger att alla ändringar är tillåtna förutom namnbyte.

Tack igen för allt!

Vincent

PS. Om någon har dykt liveaboard (i Maldiverna), har ni lyckats joina dagen efter? Alla tips välkomnas. DS.
 

palmen

Moderator
Hej hej,

Första post på BC! Tack alla som är med och är så otroligt hjälpsamma.

Jag lyckades boka en ToR resa till Maldiverna i First(!) med SAS Eurobonus och AmEx 2-4-1: ARN-CPH-SIN-MLE för 80k poäng per person vilket blir zon Indien. Vilken lycka! :)

Nu är det olyckliga att vi landar en dag för sent; vi skulle vilja åka och dyka med liveaboard och alla båtar avgår lördag eller söndag morgon och vi anländer söndag kväll. Vilken olycka! :(

Så idag ringde jag Tallinn för att flytta lite på datumen, antingen genom ombokning eller avbokning+nybokning men jag fick ett tvärnej. De säger att den rutten inte går att boka nu pga "not reasonable route" och att man inte får gå via dyrare zon till billigare. Jag frågade om jag kunde tidigarelägga/omboka ditresan iallafall (kanske testa turen med att boka Lufthansa First via Indien på ditresan) och behålla MLE-SIN-CPH-ARN men det gick inte det heller.
  • Jag får behålla bokningen som den är eller
  • Om jag vill ändra på resan, avboka om boka på nytt och måste då följa "reasonable route"
Med andra ord tog bort hela möjligheten till ombokning. :(

Har jag några rättigheter? Tänker alla som gick wild and crazy när de tillät RTW förra året och tillät ombokningar även efter att de gick tillbaka till "reasonable route". Tänkte om jag kunde kräva dem på inspelningen (för de spelar väl in samtalen?) där de säger att alla ändringar är tillåtna förutom namnbyte.

Tack igen för allt!

Vincent

PS. Om någon har dykt liveaboard (i Maldiverna), har ni lyckats joina dagen efter? Alla tips välkomnas. DS.
Dina rättigheter är att resa det du bokat, eller betala nya priset som de vill ha för din routing. Lär i så fall prissättas som 2 tur och retur. Priser i poäng kan ändras när som helst samt regler för hur man får boka. Gör man ändringar så är det efter det som gäller när ändringen görs.

Mycket möjligt att de strypt möjligheterna att åka via dyrare zon och stramat åt hur mycket omväg man får åka.
 
Nix. Du får snällt följa reglerna som gäller vilket är most reasonable routing just nu.

Dina rättigheter är att resa det du bokat, eller betala nya priset som de vill ha för din routing. Lär i så fall prissättas som 2 tur och retur. Priser i poäng kan ändras när som helst samt regler för hur man får boka. Gör man ändringar så är det efter det som gäller när ändringen görs.

Mycket möjligt att de strypt möjligheterna att åka via dyrare zon och stramat åt hur mycket omväg man får åka.

Tackar så vänligt för den snabba responsen. Får kanske ta mackan och dyka från land. :D
 

Capa

Medlem
Ja, men det borde nog inte ha gått, men ibland har man tur.
Det har dock rapporterats tidigare att man kan åka till Indien zonen via Singapore, var bara några veckor sedan någon postade om att de lyckats boka det. Det kan ju dock vara så att det är felaktigt men att man hade tur och fick igenom det, det följer ju inte most reasonable routing i hänseendet att man ska åka rakaste vägen.
Jag frågade Kristina så sent som i fredags om det gick att flyga till Maldiverna via SIN, men det går inte längre enligt henne. De har tydligen fått riktlinjer som säger att detta inte är ok längre. Det går heller inte att betala för den dyrare zonen, det är helt enkelt inte godkänd routing längre. Tänkte kan bara bra för info.
 

Dr. Miles

Expert
Most reasonable routing står inte beskriver där, bara om byten i tredje zon.
Det står ju.
SAS skrev:
Both outbound and homebound journeys need to follow “the most reasonable routing between the origin and destination” logic. SAS reserves the right to determine whether the routing matches this criteria based on common practice.

SAS points charts - SAS

Ej heller undantagen som de verkar göra och tillåta ett extra ben om man ansluter från t ex Kalmar.
Det är kanske lika bra att det inte står detta.
Ibland får man det man vill, ibland inte.
 
Toppen