Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Gillar utropen på Frankfurt ( för SAS plan ) där de ropar ut att Businessclass och senator först, det blir lite retrokänsla, när skrotades Businessclass för intra eu?
För ovanlighets skull har jag inte varit där sedan i våras men det gör de väl i Oslo också. Alltså ropar ut om businessclass. Vilket faktiskt blir ännu roligare med tanke på de största bolagen på flygplatsen.

Lyste ilsket rött gång på gång vid boarding denna morgon. Tyvärr hjälper det ju inte en eftersom en rejäl klunga samlats runt speedgates. Det är uppenbarligen svårt att ta in instruktioner.

Lyste ilsket rött gång på gång vid boarding denna morgon. Tyvärr hjälper det ju inte en eftersom en rejäl klunga samlats runt speedgates. Det är uppenbarligen svårt att ta in instruktioner.

Efter att medvetet ha stått och tjuvlyssnat på folk när det annonseras boarding har jag kommit fram till att folk helt enkelt skiter i det, åtminstone när utropen hörs bra.

Efter att medvetet ha stått och tjuvlyssnat på folk när det annonseras boarding har jag kommit fram till att folk helt enkelt skiter i det, åtminstone när utropen hörs bra.
Det är väl iofs ett sundhetstecken. Alternativet hade varit att folk inte förstått den relativt tydliga instruktionen, vilket hade varit lite oroväckande...

Det sagt, hur svårt kan det vara...

Brukar tjuvlyssna ibland också när jag råkat komma tidigt till gaten. Tycker man ofta hör kommentarer i stil med "det där är bara som dom säger, det är ändå ingen som bryr sig så nu går vi på".

Vilket jag tolkar som att det är den vanliga inkonsekvensen som gör att det inte fungerar. Om folk konsekvent avvisades så skulle man inte säga så. Men det tar ju säkert en ganska lång tid av att hantera det rätt innan "massan" ändrar beteende.

Ibland är det klassisk jante också förstås, "varför ska de få gå på före? Kom nu så går vi också på!"
Det är nog svårare att få bort...

Brukar tjuvlyssna ibland också när jag råkat komma tidigt till gaten. Tycker man ofta hör kommentarer i stil med "det där är bara som dom säger, det är ändå ingen som bryr sig så nu går vi på".

Vilket jag tolkar som att det är den vanliga inkonsekvensen som gör att det inte fungerar. Om folk konsekvent avvisades så skulle man inte säga så. Men det tar ju säkert en ganska lång tid av att hantera det rätt innan "massan" ändrar beteende.

Ibland är det klassisk jante också förstås, "varför ska de få gå på före? Kom nu så går vi också på!"
Det är nog svårare att få bort...
Mängden sällanåkare som behöver lära sig är ju ganska stor. Så, precis som kommenterat, kommer det nog ta ganska lång tid för att få rätt på det. Samtidigt tillkommer nya sällanåkare, som gör att det kanske är ett omöjligt uppdrag i janteland?

Det krävs nog en större insats av sas (utöver att förvänta sig att folk följer uppropet) om det skall flyta smidigare med prio boarding. Ett gott exempel är ju lhr...

Mängden sällanåkare som behöver lära sig är ju ganska stor. Så, precis som kommenterat, kommer det nog ta ganska lång tid för att få rätt på det. Samtidigt tillkommer nya sällanåkare, som gör att det kanske är ett omöjligt uppdrag i janteland?

Det krävs nog en större insats av sas (utöver att förvänta sig att folk följer uppropet) om det skall flyta smidigare med prio boarding. Ett gott exempel är ju lhr...

Det handlar nog i första hand om att vara konsekvent. Det fungerar ju mycket bättre för andra bolag på Arlanda, även de som har samma ground handling.

Det signaleras tydligt att ledningen inte anser att det är en viktig funktion. Jämför tex storleken på sas minimala skyltar om prio boarding med hur tex en del bolag har stora rollups. En av många signaler som gör att även personalen inte speciellt bryr sig, och därmed inte heller passagerarna.

På en resa för ett tag sedan med lufthansa stod gate personalen och diskuterade priority boarding när jag dök upp som en av de sista för att gå ombord. De hade just fått börja jobba med lufthansa (det var sgs personal) och hade då fått gå en kort kurs speciellt om priority boarding, hur den skulle hanteras och vilka som får den osv. De förstod inte riktigt varför (jag förklarade förstås lite snabbt :p), men framförallt visar det ju på en mycket tydlig signalering från ledningen om vad som gäller.

Vad gäller de nya sällanresenärerna så är det nog inte de som är problemet, de följer instruktioner för de har inte historiken. Visst ibland gör man misstag, men det är inte misstagen som är problemet. Det är snarare de många som reser då och då, och därför "vet hur det är, och att det där med priority boarding är inget man bryr sig om", som gör att det inte fungerar.

Håller med om att det är SAS inställning som är problemet, som uppenbarligen inte är särskilt intresserade av den här funktionen.
Tex har jag via SAS kundtjänst vid åtminstone ett par tillfällen påpekat den ofta obefintliga prioboardingen i Prag, liksom att prio-check-in inte heller brukar fungera där. Men det har med tiden snarast blivit ännu sämre. När jag någon gång flugit med andra bolag från Prag har personalen varit extremt mån om fungerande prioboarding så det är knappast den tjeckiska markpersonalen det är fel på.

Håller med om att det är SAS inställning som är problemet, som uppenbarligen inte är särskilt intresserade av den här funktionen.
Tex har jag via SAS kundtjänst vid åtminstone ett par tillfällen påpekat den ofta obefintliga prioboardingen i Prag, liksom att prio-check-in inte heller brukar fungera där. Men det har med tiden snarast blivit ännu sämre. När jag någon gång flugit med andra bolag från Prag har personalen varit extremt mån om fungerande prioboarding så det är knappast den tjeckiska markpersonalen det är fel på.

När jag var tvungen att vänstra med Finnair en gång för någon månad sen så hörde jag personalen på Arlanda diskutera huruvida de skulle skita i prioboarding eller ej, men den ena personalen sa att se får så mycket skit av Finnair om de struntar under så de fick göra det ändå.

Man undrar ju lite om detta är något som SAS inte gör med sin personal.

Toppen