Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Jag tror inte att diverse avskräckande åtgärder är särskilt effektivt i längden. Visst, många lär sig till slut men det kommer under en lång tid framöver finnas sällan-resenärer som inte fysiskt hindras från att försöka och därmed stoppar upp flödet (dumstrut eller ej).

Ofta på välbelagda flighter är det ju dessutom en bred "kö" som blockerar för de som har rätt till prioboarding men drar sig för att använda armbågarna, även om de faktiskt i viss mån respekterar att de inte får boarda än.

Separata fållor för olika zoner/zongrupper är enda lösningen.
 
Jag tror inte att diverse avskräckande åtgärder är särskilt effektivt i längden. Visst, många lär sig till slut men det kommer under en lång tid framöver finnas sällan-resenärer som inte fysiskt hindras från att försöka och därmed stoppar upp flödet (dumstrut eller ej).

Ofta på välbelagda flighter är det ju dessutom en bred "kö" som blockerar för de som har rätt till prioboarding men drar sig för att använda armbågarna, även om de faktiskt i viss mån respekterar att de inte får boarda än.

Separata fållor för olika zoner/zongrupper är enda lösningen.

NÄ, dumstrut lär inte fungera på sällanresenärerna. Kanske elstötar? :) De flesta sällanresenärer vet nog inte ens vad prioboarding eller Guld/Diamant/Plus är för något. De är oftast lite nervösa inför boarding och går mot gate så snart andra gör det. Sen ser de lite förvånade ut när de får rött kryss :)

Separata fållor känns spontant som bästa lösningen, även om "muren" kan stå framför dessa åxå tyvärr.
 
NÄ, dumstrut lär inte fungera på sällanresenärerna. Kanske elstötar? :) De flesta sällanresenärer vet nog inte ens vad prioboarding eller Guld/Diamant/Plus är för något. De är oftast lite nervösa inför boarding och går mot gate så snart andra gör det. Sen ser de lite förvånade ut när de får rött kryss :)

Separata fållor känns spontant som bästa lösningen, även om "muren" kan stå framför dessa åxå tyvärr.
Haha, elstötar!

Men "muren" slussas ju in i en separat fålla vars spärr inte öppnar förrän personalen trycker på en knapp.
 
NÄ, dumstrut lär inte fungera på sällanresenärerna. Kanske elstötar? :) De flesta sällanresenärer vet nog inte ens vad prioboarding eller Guld/Diamant/Plus är för något. De är oftast lite nervösa inför boarding och går mot gate så snart andra gör det. Sen ser de lite förvånade ut när de får rött kryss :)

Separata fållor känns spontant som bästa lösningen, även om "muren" kan stå framför dessa åxå tyvärr.
Elstötar ftw!
 

TasselT

Medlem
Gate 17 på Landvetter har ju faktiskt olika fållor som är tänkt att användas för att underlätta prioboarding.
Tror ni det funkar ? Nä, läskunnighet verkar inte ingå i kravet på att få flyga med SAS :(

/ TT
 

mha321

Medlem
Gate 17 på Landvetter har ju faktiskt olika fållor som är tänkt att användas för att underlätta prioboarding.
Tror ni det funkar ? Nä, läskunnighet verkar inte ingå i kravet på att få flyga med SAS :(

/ TT
Det funkar ju ett halvt snäpp mindre dåligt där faktiskt.... Men det hjälper inte att de har tre fållor, utan att det framgår om automat gaten är för priority eller inte...

Sedan är det ju ett problem att det inte går att komma fram till fållan för priority boarding, eftersom alla fållorna öppnar mot samma hörn..
 

TasselT

Medlem
Det funkar ju ett halvt snäpp mindre dåligt där faktiskt.... Men det hjälper inte att de har tre fållor, utan att det framgår om automat gaten är för priority eller inte...

Sedan är det ju ett problem att det inte går att komma fram till fållan för priority boarding, eftersom alla fållorna öppnar mot samma hörn..
Dessutom undrar jag om det inte är ägaren till baren bredvid gaten som ritat denna märkliga gate - för sitter du i baren slipper du stå och trängas i första fållan innan den svänger 180 grader och blir 3 fållor... :cool:

/ TT
 

Hachans

Medlem
Det funkar ju ett halvt snäpp mindre dåligt där faktiskt.... Men det hjälper inte att de har tre fållor, utan att det framgår om automat gaten är för priority eller inte...

Sedan är det ju ett problem att det inte går att komma fram till fållan för priority boarding, eftersom alla fållorna öppnar mot samma hörn..

Det kräver även proaktiv personal. Jag tycker gott att gatepersonalen kan gå runt, hälsa välkomna och titta på boardingpasset hos folk som står i kö och se till att alla står i rätt kö. Detta kan sägas ske dels för att folk ska komma på snabbare, det uppfattas som god service och för att premiumpaxen ska känna sig som Premium. Swiss gör detta ibland, även Lufthansa. Det gör det snabbare och lättare för alla. Och så slipper det se så slappt ut med personal som sitter bakom disken och rullar tummarna i väntan på bättre tider.
 

Agö

Medlem
Så här borde det se ut, i vart fall på långlinjer. Star Alliance Gold i den vanliga kön. Klara och tydliga fållor. Skapligt stora skyltar. Sedan hjälper det förstås att arbetskraft är billigt så att de kan ha tio personer i gaten.

SQ PB.JPG
 
Toppen