Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Det kräver även proaktiv personal. Jag tycker gott att gatepersonalen kan gå runt, hälsa välkomna och titta på boardingpasset hos folk som står i kö och se till att alla står i rätt kö. Detta kan sägas ske dels för att folk ska komma på snabbare, det uppfattas som god service och för att premiumpaxen ska känna sig som Premium. Swiss gör detta ibland, även Lufthansa. Det gör det snabbare och lättare för alla. Och så slipper det se så slappt ut med personal som sitter bakom disken och rullar tummarna i väntan på bättre tider.

Jag håller med. Enbart fållor löser inte problemet om folk ändå ställer sig i fel kö. Men med aktiv gatepersonal som kollar boardingpass (och pass då detta ska kollas) så säkerställer man att folk står rätt, men också att boarding går snabbare.
 
Så här borde det se ut, i vart fall på långlinjer. Star Alliance Gold i den vanliga kön. Klara och tydliga fållor. Skapligt stora skyltar. Sedan hjälper det förstås att arbetskraft är billigt så att de kan ha tio personer i gaten.

Visa bifogad bild 70589

Jag tror inte att det behövs 10 personer för att klara detta. Det räcker med de 3-4 personer som brukar vara i gaterna på longhaul idag, om man verkligen vill.
 
I Sverige (i alla fall för SAS avgång på Arlanda) är det ofta en person som tar hand om boardingen så det säger sig själv.

När jag har flugit både till Hongkong och New York från Arlanda så har det alltid stått två stycken vid entrén till gateområdet och scannat boarding pass samtidigt som det också står ytterligare en person och tittar över axeln på dem. När man väl kommer in i väntområdet vid gaten så står det ytterligare en person där bakom disken. Totalt fyra personer. Lite bättre planering och utnyttjande av dessa resurser så tror jag visst att man kan klara av att strukturera upp detta.

Om man trots allt inte kan omfördela resurserna på ett vettigt vis så kanske man kan göra som Thai gjorde senast jag reste med dem från Köpenhamn. Det är visserligen nästan ett år sedan men då avgick man från en liknande gate där boardingpassen scannades innan man skickades in i "väntrummet". Men man hade då delat av rummet med ett band och skickade in priopassagerarna på ena sidan, närmast dörren för boarding, och övriga i den andra halvan. Det fungerade faktiskt också ganska bra.
 

Dr. Miles

Expert
Om man trots allt inte kan omfördela resurserna på ett vettigt vis så kanske man kan göra som Thai gjorde senast jag reste med dem från Köpenhamn. Det är visserligen nästan ett år sedan men då avgick man från en liknande gate där boardingpassen scannades innan man skickades in i "väntrummet". Men man hade då delat av rummet med ett band och skickade in priopassagerarna på ena sidan, närmast dörren för boarding, och övriga i den andra halvan. Det fungerade faktiskt också ganska bra.
Cathay Pacific från Bangkok Suvarnabhumi förser med ett separat vänteområde för handikapp, Business/First class passagerare, statusmedlemmar och där finns det en person som kontrollerar boardingkortet.
 
Det kräver även proaktiv personal. Jag tycker gott att gatepersonalen kan gå runt, hälsa välkomna och titta på boardingpasset hos folk som står i kö och se till att alla står i rätt kö. Detta kan sägas ske dels för att folk ska komma på snabbare, det uppfattas som god service och för att premiumpaxen ska känna sig som Premium. Swiss gör detta ibland, även Lufthansa. Det gör det snabbare och lättare för alla. Och så slipper det se så slappt ut med personal som sitter bakom disken och rullar tummarna i väntan på bättre tider.

Håller med om att proaktiv personal nog är svaret på problemet. Att ställa upp en skylt på disken inför boarding samt läsa upp boardingmeddelandet räcker ju uppenbarligen inte alls. Det är ganska sällan fler än en person i gaten, så det krävs ju att fler finns tillgängliga vilket naturligtvis ökar kostnaden och därför inte blir av.
 

mha321

Medlem
Ytterligare ett steg framåt i C37 på CPH idag. Tydliga utrop, tydliga avvisanden, och gott om plats för folk att faktiskt gå åt sidan och släppa fram. Och tydliga skyltar på skärmarna dom förklarade! Grön färg indikerar de som boardar, gult är nästa zon, rött får vänta.
407291eb13d8628b6876eaae3c3a4fff.jpg
 

mha321

Medlem
Klara och tydliga besked när det slog över till alla passagerare. Och de väntade också - de släppte inte på G förrän kön från F var tom osv.

Riktigt bra. Får hoppas det är något som ska testas och sedan införas överallt under 2018. Jag tror inte riktigt på det men man får väl hoppas!
9f79dd714953b4fa2a71e30fbe0cf767.jpg


Edit: det kanske är något nytt för att det är sas Ireland som flyger den? :)

Edit 2: hot damn vad är det som händer! Kabinpersonalen tog hand om jackan vid boarding. På sas. I plus. Inom Europa.

Edit 3: och där kom diamond recognition i plus från purser, med välkomnande, handslag och allt.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Klara och tydliga besked när det slog över till alla passagerare. Och de väntade också - de släppte inte på G förrän kön från F var tom osv.

Riktigt bra. Får hoppas det är något som ska testas och sedan införas överallt under 2018. Jag tror inte riktigt på det men man får väl hoppas!
9f79dd714953b4fa2a71e30fbe0cf767.jpg


Edit: det kanske är något nytt för att det är sas Ireland som flyger den? :)

Edit 2: hot damn vad är det som händer! Kabinpersonalen tog hand om jackan vid boarding. På sas. I plus. Inom Europa.

Edit 3: och där kom diamond recognition i plus från purser, med välkomnande, handslag och allt.
Välkomna SAS Ireland! Dags för ordning och reda och service.
 

Canadien

Medlem
Edit: det kanske är något nytt för att det är sas Ireland som flyger den? :)

Edit 2: hot damn vad är det som händer! Kabinpersonalen tog hand om jackan vid boarding. På sas. I plus. Inom Europa.

Edit 3: och där kom diamond recognition i plus från purser, med välkomnande, handslag och allt.

Var det Brittisk/Irsk crew?
 
Toppen