Senaste nytt

Utmaning/Lek: Jorden runt med riktiga flyg 3.0.1

@ekf har du en väg viadre från din australiensiska destination?
Har själv hittat en väg till Darwin men ingen väg vidare sen. Också hittat en väg till Port Moresby och ett alt. två stopp efter det men sen är man fast på en söderhavsö...
Finns säkert andra sätt in i oceanien men att klara 15 stopp känns som en omöjlighet :(

Jag håller också på att kolla upp vägen ner, östkusten måste vi ta oss till för att fortsätta till Sydamerika eftersom vi behöver ta västkusten upp och tillbaka till Asien.

@FLarsson Jag tittade bara fram till Darwin, men det ser ju onekligen lite mörkare ut efter det... :( Men inte behöver vi väl 15 stopp i Oceanien innan sydamerika? Det är väl 15 stopp i Sydamerika som är kravet innan vi hoppar tillbaka till Oceanien och sedan totalt 15 stopp i Oceanien innan tillbaka i Asien?

Jag tänkte att det krävs 15 stopp på en kontinent för att få återväda till den kontinenten vid ett senare tillfälle...
Finns det någon regel som anger minst antal stopp på en kontinent innan man får åka vidare till nästa? Jag tycker inte jag hittar någon sådan regel nu när jag kollat efter.

Tror inte det finns någon regel för minst antal stop (förutsatt att vi inte vill komma tillbaka) så vi kan vända direkt när vi kommer till sydamerika. Problemet är väll att det knapt finns några flyg mellan Australien och Sydamerika.

Tror inte det finns någon regel för minst antal stop (förutsatt att vi inte vill komma tillbaka) så vi kan vända direkt när vi kommer till sydamerika. Problemet är väll att det knapt finns några flyg mellan Australien och Sydamerika.

Den regeln med minst 10st stopp hat råkat försvinna ser jag. :)
Så med andra ord existerar den inte så här långt in i utmaningen.

Men det finns väl en regel som säger att det krävs 15 stop på andra kontinenter innan man får återvända till en redan besökt kontinent!? D.v.s. oceanien - 15 stopp - oceanien.

Sydney (SYD) - Santiago de Chile (SCL) bör fungera om linjen inte korsar befintliga sträckor.
I min planering har jag lagt den flighten i motsatt riktning (SCL-SYD). Tar vi den till sydamerika målar vi in oss i ett hörn och vi kommer då behöva korsa vår egen resväg senare. Problemet är bara att ta sig till sydamerika på andra flighter.
För att lyckas kommer det nog kräva ett regelbrott, att vi korsar våg egna resväg. Alternativt kan vi kanske tillåta att vi åker samma resväg på båda hållen (SYD-SCL och SCL-SYD).
Ett annat alternativ (mitt favorit alternativ) är att vi för tillfälligt ändrar "nästa stopp ska börja på..." till att nästa stopp ska ha en bokstav gemensamt med föregående stopp med start när vi ska lämna oceanien och några stopp framåt (t.ex. har nan-hnl bokstaven N gemensamt hint hint ;) ;) (har en fungerande rutt med nuvarande regler till nan))

Den regeln med minst 10st stopp hat råkat försvinna ser jag. :)
Så med andra ord existerar den inte så här långt in i utmaningen.
Och vi kan väl skippa den för resten av utmaningen också!?

Och vi kan väl skippa den för resten av utmaningen också!?

Vete tusan... Den ökar ju spänningen en aning. :D

Jag kan ha missminnt mig men det kan finnas en retur från Sydamerika via en eller ett par öar till Auckland, via XXX till Melbourne.
Därifrån kan vi ta oss till Adelaide, Dubai och så vidare.
Jag har inte hittat rutten än, måste ställa upp alternativen från Asien och söderut och vidare till Sydamerika. En dryg uppgift med alla alternativ. Får nog bli på måndag. :)

Synd att USA kapades på hälften redan på en gång så att vi inte kunde ta oss söderut till Sydamerika därifrån.

Känns som vi är rätt fast, tror tyvärr inte vi kommer lyckas flyga fram och tillbaka från Oceanien till Sydamerika:(:(

Jag gick bak och kollade mer i Nordamerika och hittade ett alternativ som skulle göra att vi klarar av att ta oss ner till Sydamerika från San Diego (SAN, som var sista stoppet i Nordamerika).
Dvs vi hoppar tillbaka till SAN, och sedan flyger SAT-TLC-CUN-CZM-MIA.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Från Miami (MIA) finns det flera alternativ ner till Sydamerika som är okej! :)

Flighten SAT-TLC trafikeras iofs inte längre men har varit en reguljär linje som Interjet trafikerade 3ggr i veckan (finns med i Openflights och hittade en källa på att flighten har trafikerats).
Lite fult kanske... men det står inget i reglerna att reguljärflyget fortfarande måste trafikeras ;):rolleyes:
Interjet, #2 in Mexican domestic market, now expanding international network to US (New York and California) | anna.aero

Övriga flighter trafikeras regelbundet och är ej svårt att hitta flightnr (jag har dubbelkollat)

Däremot så har vi gjort 19 stop i Nordamerika (om jag har räknat rätt) och därav har vi bara 1 stopp kvar för hemvägen (dvs från Asien-Nordamerika-Europa). Men tror det borde gå med ett stop (tex ORD som vi precis klarar av utan att korsa tidigare flighter).
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Vad säger ni, skall vi hoppa tillbaka till SAN och göra ett nytt försök att lyckas besöka alla världsdelar (Även om vi har lagt en hel del energi och tid på att undersöka alternativ i Asien så kanske det kan komma till användning igen)?

Toppen