Senaste nytt

Utmaning/Lek: Jorden runt med riktiga flyg 3.0.1

Smuffe

Medlem
Jag gillar såna här tidsfördriv så jag startar upp utmaningen på nytt, dock lite modifierad.

Redan i Asien på @ekf utmaning blev det stopp och problem med IATA-koderna samt att max 10 stopp blev lite svårt. Därför kör jag med en modifierad variant så att utmaningen blir lite mindre utmanande men fortsatt klurig.
Jag behåller dock att man vid återvändande till startkontinenten kan man göra 10 stopp till.
Förhoppningsvis kan utmaningen hålla på lite längre än den nyligen avslutade. :)

Regler:
Man ska ta sig jorden runt via samtliga kontinenter, det vill säga Europa, Afrika, Asien, Oceanien, Nord- och Sydamerika.
  • Nästa flygplats ska börja på någon av de tre bokstäverna (IATA förkortning) som flygplatsen innan innehöll (IATA förkortning).
  • Man får inte korsa en väg som redan har flygits. Man kan med andra ord inte flyga STS-SFO-OAK-KOA då sträckan OAK-KOA korsar STS-SFO.
  • Max 20 stopp i varje kontinent
  • Samtliga kontinenter måste passeras innan man kommer tillbaka till startkontinenten
  • Man får inte komma tillbaka till en kontinent som man redan varit i förrän minst 15 stopp har gjorts. Det vill säga, befinner man sig i Asien och har gjort 13 stopp så får man inte byta kontinent. Däremot går det bra att återvända till Asien från Oceanien så länge man har stannat till minst 15 gånger men inte fler än 20.
  • Man får inte använda sig utav samma flygplats mer än en gång, dock är det godkänt att man stannar på en annan flygplats i samma stad med en egen flygplatskod (IATA förkortning). Observera att flygrutten från den andra flygplatsen inte korsar befitlig rutt. Exempel: BKK-HKT-DMK eller LHR-DUS-LGW är ok.
  • Man får bara lägga in en flight åt gången. Innan man får posta igen måste minst 2 andra personer ha postat vidare flighter.
  • Endast sträckor med riktiga reguljära flighter godtas! Flightnummer ska postas tillsammans med den uppdaterade rutten.
  • Man får inte flyga över och passera en kontinent (tex CMB-BSB som kommer att korsa över Afrika från Asien till Sydamerika
  • Målet är att komma tillbaka så nära som möjligt till ursprungsflygplatsen med så många flighter som möjligt på vägen.
Om det är några oklarheter så kollar vi på det. :)
 
  • Gilla
Reactions: ekf

agehall

Medlem
Man får inte komma tillbaka till en kontinent som man redan varit i förrän minst 15 stopp har gjorts. Det vill säga, befinner man sig i Asien och har gjort 13 stopp så får man inte byta kontinent.
Jag har ganska hög feber, men något är fel i den där regeln tror jag.
 

Smuffe

Medlem
Jag har ganska hög feber, men något är fel i den där regeln tror jag.

Aah, jag ser vad du syftar på.
Man får inte komma tillbaka till en kontinent som man redan varit i förrän minst 15 stopp har gjorts på föregående kontinent. Det vill säga, befinner man sig i Asien och har gjort 13 stopp så får man inte byta kontinent. Däremot går det bra att återvända till Asien från exempelvis Oceanien så länge man har stannat till minst 15 gånger men inte fler än 20.

Låter det bättre och är mer begripligt?
 
Toppen