Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Jag tänkte lite mer avancerat, t ex hur ovan antaganden skulle förändras om man skar bort kreditkort, höjde gränserna osv. De siffror du nämner är ju ett skapligt tecken på inflation.
Ja, fast SAS vill väl ha inflation i princip fram till den gräns där de högfrekventa lämnar SAS. D v s fyll loungerna så mycket det går utan att för många tröttnar och byter till British. Man har säkert gjort undersökningar där de kan gissa sig till vilken nivå man ska lägga sig på för att kunna locka t ex de som flyger 15 ggr per år att istället flyga 20ggr per år. Det är ju det segmentet SAS vill värna.

Ja, fast SAS vill väl ha inflation i princip fram till den gräns där de högfrekventa lämnar SAS. D v s fyll loungerna så mycket det går utan att för många tröttnar och byter till British. Man har säkert gjort undersökningar där de kan gissa sig till vilken nivå man ska lägga sig på för att kunna locka t ex de som flyger 15 ggr per år att istället flyga 20ggr per år. Det är ju det segmentet SAS vill värna.
Absolut! Och det är ju den viktiga distinktionen: vad som är bra för flygbolaget/bonusprogrammet är inte nödvändigtvis bra för resenären. Det är därför det vore önskvärt med en ordentlig läcka!

Så är det säkert och en enkel ekvation säger att det är bättre att fånga de 20st personer som flyger 15-20 gånger och göra de lojala än en person som flyger 150 gånger... Tyvärr för mig kanske som bara har 200 sas flygningar per året. Har slutat att använda både arn t4 helt och cph guld loungen i rusningstid. Det måste ha blivit en stor förändring sista tiden, speciellt under de två senaste år har det blivit bra mycket sämre.

Det bästa för sas hade nog varit att inför en dia/pan lounge och också inför a och b på prio boarding. Det är inte ok med kö för prio på 50-60 personer där alla faktiskt har det. Speciellt inte på en 737 mellan got o arn.

Hade man velat från sas sida tror jag att man hade kunnat attrahera båda grupperna om man agerar lite smart.

Har slutat att använda både arn t4 helt och cph guld loungen i rusningstid. Det måste ha blivit en stor förändring sista tiden, speciellt under de två senaste år har det blivit bra mycket sämre.
Helt enig. Lägg därtill guldloungen på Arlanda Terminal 5. Med den gamla loungen var det ofta fullt i rusning. Idag, trots att den är bra mycket större, är det ibland svårt att hitta en sittplats i värsta rusning, jag har flera gånger under det senaste året vänt i dörren för att jag upplever det för stökigt. Det är tydligt att det är fler folk i loungerna och det beror nog knappast på att folk flyger mer.

Jag trodde att SAS skulle dra in fria drinkarna till EBD eller strama upp reglerna...ni som kan reglerna förstår skillnaden:)

upload_2017-12-3_22-19-18.png

Vad skulle ni tycka om en ny lounge på Arlanda som enbart är för Diamond och Pandion.
Pandion kan gästa enligt dagens regler men Diamond har inte gästningsmöjligheter. Om diamond ska kunna gästa får de gå till guldloungen istället.

Konceptet på loungen tänker jag mig något i stil med Galleries First fast i mindre skala. Alltid "ok" mat och flera olika val, på dryckessidan lite högre kvalité än dagens utbud även om man inte behöver gå lika långt som i Galleries First.

Loungen skulle då mer utformas med platser för 1-2 personer istället för massa soffgrupper och liknande.

Toppen