Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

Mina föräldrar satte mitt andranamn först för det låter bättre. Använder det aldrig och har aldrig haft några problem med bokningar. Namnbyte är överdrivet. Men jag tror du kan få problem med ditt namnval på biljetten.
Nej, det är inte överdrivet. Det ör bara du som reser för lite för att stöta på problemen. Visst, det är långt ifrån alltid man får problem, men ibland kan det bli tvärstopp i tex USA när man har ”fel” namn på boarding kortet.

Nej, det är inte överdrivet. Det ör bara du som reser för lite för att stöta på problemen. Visst, det är långt ifrån alltid man får problem, men ibland kan det bli tvärstopp i tex USA när man har ”fel” namn på boarding kortet.
Är det vissa länder som är krångligare än andra? USA har jag aldrig haft problem med. Men jag har bara varit där 25-30gånger.

Mitt tilltalsnamn står som andranamn i passet. Mina biljetter bokas numera alltid exakt så som det står i passet. Men så har det inte alltid varit. När jag förr bokade på enbart tilltalsnamnet fick jag ofta problem i USA. Problemen dök dock upp på lite olika ställen, ibland i check in, ibland i security och ibland t o m vid gaten. Jag bestämde mig då för börja boka på hela namnet. Sedan dess har jag inte haft några problem.

Edit: Glömde säga att under första USA resan efter detta beslut så fick jag dock problem att komma in i Uniteds lounger eftersom namnet på mitt Eurobonus kort och boardingkort inte stämde överens. Jag hade ju inte ändrat namnet hos Eurobonus. Efter denna resa ändrade jag dock även där och sedan dess har allt flutit på bra.

Last edited:
Är det vissa länder som är krångligare än andra? USA har jag aldrig haft problem med. Men jag har bara varit där 25-30gånger.
USA är det land där jag haft mest problem innan jag bytte namn men det kan uppstå problem nästan varsomhelst.

Med tanke på hur enkelt ett sådant här namnbyte är, så finns det ingen större anledning att inte genomföra det. Synka bara med nästa passbyte och gör det online.

Benämningen 'Tilltalsnamn' är ett Svenskt påfund och finns öht inte utomlands, inte ens i Danmark. Man heter alltid det 'första' förnamnet utomlands. Allt annat är just 'mellannamn'.

Jag bytte ordningen på mina förnamn för lite över ett år sedan pga massa problem. Tilläggas kan att jag har tre (!) förnamn där mitt tilltalsnamn kom sist. Jag kunde aldrig få plats med alla som 'förnamn'.

Bytet av ordningen på dina förnamn kan du göra på en blankett och kostar inget. Tar bara ca en vecka då ingen utredning krävs.

Har gjort mitt resande oändligt mycket enklare...

• Gilla
Reactions: Gus
Benämningen 'Tilltalsnamn' är ett Svenskt påfund och finns öht inte utomlands, inte ens i Danmark. Man heter alltid det 'första' förnamnet utomlands. Allt annat är just 'mellannamn'.
Nej, det är "middle name" eller förnamn (om vi pratar svenska). Mellannamn är ett andra efternamn i Sverige och inget annat - vi ska inte blanda ihop dessa begrepp.

Det här med namnbyte är ju helt klart något att jag kommer att göra framöver. Men i den situationen jag är i nu med en resa redan bokad med mitt första namn (enligt passet) Lars, och en bokning som skall göras så fort detta är utrett till USA.

Så bästa vore väl att boka även USA resan som Lars, och sedan kontakta SAS och be dem ändra mitt Eurobonus från Patrik till Lars?

USA är det land där jag haft mest problem innan jag bytte namn men det kan uppstå problem nästan varsomhelst.

Med tanke på hur enkelt ett sådant här namnbyte är, så finns det ingen större anledning att inte genomföra det. Synka bara med nästa passbyte och gör det online.
Är passen giltiga även efter namnbyte eller måste man skaffa nya pass samtidigt?

Toppen