Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Du vill gärna övertolka informationen. Du kan inte dra dessa slutsatser rakt av ifrån dessa siffror. Flygbolagen vet en massa saker som vi inte vet (och aldrig kommer få veta) som påverkar deras vilja att sälja biljetter.

Dessutom visar inte seatmap något om antalet platser som är obokade i den mening att se kommer vara tillgängliga att boka som nya biljetter - den visar vilka säten man kan välja till en bokning. Det är absolut inte samma sak.

Vad menar du? Kan jag inte dra slutsatsen att det inte är överbokat i Plus när SAS fortfarande försöker sälja 15 biljetter?

Och även om vi inte vet med säkerhet exakt hur SAS algoritmer ser ut, så vet vi tillräckligt mycket för att göra hyfsat sofistikerade gissningar där man kan säga "A är nog troligare än B i det här fallet".

Exakt så. Och du kan aldrig heller se om SAS vill sälja 15 biljetter, men jag antar att det bara var ett illustrativt antal.

"Y9 S9" betyder väl att det finns just nu minst 9 biljetter till salu i bokningsklass Y och S respektive? Med andra ord minst 18 Plus-biljetter till salu medan jag skriver detta. Eller har jag fel här?

"Y9 S9" betyder väl att det finns just nu minst 9 biljetter till salu i bokningsklass Y och S respektive? Med andra ord minst 18 Plus-biljetter till salu medan jag skriver detta. Eller har jag fel här?
Ja, och nej.
Y9 S9 betyder att det finns 9 eller fler biljetter till salu i respektive bokningsklass, dessa behöver inte vara unika, dvs om du köper en biljett ur S-högen så minskar troligen Y-högen med en, men det vet man inte i förväg (som utomstående). Det betyder att Y9 S9 kan betyda lite vad som.
Y8 S8 skulle däremot kunna betyda det mesta mellan att det är 8 biljetter och 16 biljetter till salu, återigen svårt att veta utifrån..

Edit: Och som Jakob skrev ovan så är antalet platser till salu inte lika med antalet lediga platser ombord i alla fall.

Korrekt, men att de vill sälja minst 9 biljetter behöver inte betyda att det finns minst 9 lediga platser.

Borde det inte snarare vara hur många biljetter man kan köpa i den bokningsklassen än hur många biljetter de vill sälja? Det skriver också ExpertFlyer i sin dokumentation

"so for example "A3" means that there are at least 3 available A fares".

"the number next to each booking class letter is the minimum number of seats available at this fare price."

Det torde betyda att man faktiskt kan gå in och köpa minst 9 biljetter i bokningsklass S eller Y. Men @ekf har väl en viktig poäng här, nämligen att om du köper från S så kan det också försvinna från Y och tvärt om.

Jag antar att de kan saluföra biljetter på detta viset på grund av att det inte går att köpa S- och Y-biljetter i samma köp?

Jobbade för många år sedan på SAS bokning. Står det Y9S9 kan det många gånger bara vara 3 platser kvar att sälja innan det är överbokat

På en långhaul kan planet vara överbokat, men man säljer ändå C9. Även fast jag jobbat inom branchen har jag väldigt lite koll på algoritmeterna bakom bokningsläget. Det är mycket statistik på no show som styr hur mycket man överbokar varje flight.

Jobbade för många år sedan på SAS bokning. Står det Y9S9 kan det många gånger bara vara 3 platser kvar att sälja innan det är överbokat

På en långhaul kan planet vara överbokat, men man säljer ändå C9. Även fast jag jobbat inom branchen har jag väldigt lite koll på algoritmeterna bakom bokningsläget. Det är mycket statistik på no show som styr hur mycket man överbokar varje flight.

Tack för intressant input! Jag tolkar ditt inlägg som att om det står A5 går det alltid att köpa 5 biljetter i bokningsklass A även om planet redan är fullt.

Som student exjobbade jag lite med optimering tillsammans med Jeppesen för just den typen av algoritmer som styr hur man överbokar flygplan på optimala sätt. Så jag har rätt hyfsad förståelse för att man överbokar flygplan. Men hur man saluför biljetter är en helt annan (och mycket luddigare) vetenskap ;)

A5 betyder bara att de är villiga att sälja dig 5 biljetter i den boknkngsklassen. Huruvida det är överbokat eller inte kan man inte säga. Man kan ju ha mer eller mindre underbyggda gissningar baserat på erfarenhet, statistik osv, men om datapunkten endast är antal i en boknkngsklass så kan man bara med bestämdhet säga att de är beredda att sälja så många i den boknkngsklassen. Som påpekats, du kan inte ens plussa ihop klasser och med bestämdhet säga att de vill sälja totalen. Man kan heller inte med bestämdhet säga om det är överbokat eller inte. Men visst, man kan ju ofta göra hyfsat bra gissningar på bokningsläge om det är massvis med inventory i alla bokningsklasser exempelvis. Men C9Y9 och resten 0 skulle Jag gissa på att risken för överbokning är större.

Nu har du redan fått svar hör, men jag vill återigen understryka att siffrorna visar hur många biljetter i resp bokningsklass ett bolag är villiga att sälja vid en viss tidpunkt. Man kan inte addera siffrorna och de är dynamiska, dvs de kan ändras närsomhelst.

Det finns flera vettiga användningsområden för dessa siffror, men i 99% av fallen där folk efterfrågar siffrorna är det meningslöst för de svarar inte på frågan som man egentligen söker svar på.

Ska man extrapolera slutsatser om hur fullbokat ett plan är, så ska man nog ha bevakat rutten i fråga under lång tid och ha koll på hur dessa siffror brukar förändras över tid. En enda ögonblicksbild ger inte den informationen i de flesta fall.

Toppen