Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

ski

Medlem
Jag har kryssat två gånger med RCCL. En gång i Europa med frugan på Vision of the Seas, och en gång med fru och ett barn på Oasis of the Seas från Miami (FL) östra turen i karibien.

Nu i går bokade jag Celebrity Eclipse 14 dagar i Karibien (östra rutten med ABC-öarna med).

Har tidigare varit på Aruba. Även åkt "liten" segelbåt på endast 60 fot i karibien.

Kryssningar är för mig super. En tusenlapp per dag så ingår allt. Om vi jämför med lyxresan till Grekland i en vecka i sommar för mig, fru och två barn så är det lika dyrt att kryssa, självklart är det olika priser på kryssningar och hotell, men för att jämföra.

Vision är ett "litet" fartyg, inte så mycket att göra, speciellt för yngre barn. Oasis har "allt", för barn är det som en stor lekplats! Generellt skulle jag säga att ju yngre publik desto större fartyg vill man hamna på. När man kommer med Oasis så är alla andra fartyg helt plötsligt små i jämförelse. Det är en brutalt stor pjäs, vilket gör att det inte finns så många hamnar (och rutter) att åka på. Stora nackdelen för famlijer som vill se nya ställen efter att ha åkt en gång. Moindre fartyg kommer till betydligt fler ställen, ju mindre fartyg desto trevligare destinationer, generellt.

Jag kan rekommendera kryssningar generellt för de flesta, men man skall tänka en del på olika fartygsklasser och generellt gäller som på många andra ställen: Du får vad du betalar för!
Celebrity Eclipse och just den rutten åkte vi 2013. Ett superbra val. Många fina öar och fint fartyg.
 

Lokföraren

Medlem
Celebrity Eclipse och just den rutten åkte vi 2013. Ett superbra val. Många fina öar och fint fartyg.
Roligt att höra. Vi har varit på flera västindiska öar innan. Och även Aruba (bröllop), med vanlig charter.

Har aldrig testar Celebrity, så det blir en erfarenhet rikare.
 

Michaels

Medlem
Åkte med Norwegian Epic för ett par år sedan i junior suit, det var mycket trevligt, spädde på lite
Barcelona IMG_0083.JPG
Barcelona IMG_0083.JPG
Barcelona IMG_0093.JPG
Barcelona IMG_0083.JPG
Barcelona IMG_0093.JPG
Barcelona IMG_0094.JPG
Barcelona IMG_0095.JPG
Barcelona IMG_0096.JPG
Barcelona IMG_0097.JPG
Barcelona IMG_0083.JPG
Barcelona IMG_0093.JPG
Barcelona IMG_0094.JPG
Barcelona IMG_0095.JPG
Barcelona IMG_0096.JPG
Barcelona IMG_0097.JPG
Barcelona IMG_0098.JPG
Barcelona IMG_0098.JPG
med restaurangpaketet och drinkpaketet.
 

Kimmen00

Medlem
Kryssat säkert minst 12-15 gånger med RCCL. Mest Karibien (nästan alla rutter RCCL kör) men även i Europa.
Med de flesta voyager-klass, alla freedom, alla Oasis samt Anthem.
Även kryssat med NCL Getaway till Bermuda.
Perfekt för ungarna och alltid bra kombination när man ändå är över i USA på semester.
 

JensE

Medlem
Blir en premiärtur för mig i April med Norwegian Escape till Karibien.
Bokade en midskepps balkonghytt.
Får se om det är något för mig eller inte.. :)
 

nissefalk

Medlem
Hade missat denna tråden, har kryssat 2 gånger tidigare, Carnival från Miami 5 dagar med stop i Key West, Grand Cayman och Cozumel, hade trevligt ombord och 5 dagar kändes lagom

Gjorde förra året en kryssning till men denna gången från Seattle upp i Alaska det var en bra kryssning i det att man fick se ganska mycket orörd vildmark, låt vara på håll dock, den största delen av kryssningen så hade man land på båda sidor om skeppet vilket var trevligt. Vädret inte det bästa så det blev inte mycket av att sitta på balkongen. Denna gången åkte vi med Celebrity Solstice

Nu i Oktober skall vi ta en 14 dagars över atlanten med Norwegian Getaway från Köpenhamn till Miami skall bli spännande att se hur det går, ser att en del andra i tråden korsat atlanten tidigare. Som nämnts så är ju dessa kryssningar relativt billiga jämfört med motsvarande 14 dagars kryssningar i Karibien, bokat en mini suite och lagt en plus grade bud för uppgradering till The Haven 1 bedroom suite
Stop blir det på Azorerna , St Marteen, St Johns så det blir många dagar till havs.

Någon som har koll på om det brukar gunga ordentligt på en sådan tur.....
 
Toppen