Senaste nytt

Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

Thornado

Medlem
Vi utvecklar och uppgraderar kontinuerligt Fly Premium konceptet och enligt planerad utveckling kommer det att per oktober 2017 vara möjligt att:

boka en retur bonusresa med exempelvis SAS Go vid utresa och SAS Plus vid hemresa

Hur är det? Går detta inte alls att göra nu eller går det att ordna om man ringer SAS?
Har en kollega som vill boka en award där det bara finns Go på utresan, men Plus på hemresan och han undrar nu:
a) går det att få FlyPremium-rabatt?
b) hur ska han gå tillväga? Boka nu online och betala fullpris och sen få tillbaka mellanskillnaden eller göra bokningen via kundtjänst på telefon (med risk att awardplatserna försvinner)?

Har för mig att jag sett att det funkat för någon, men tyvärr lyckas jag inte hitta det i tråden.
 

MrDollar

Medlem
Hur är det? Går detta inte alls att göra nu eller går det att ordna om man ringer SAS?
Har en kollega som vill boka en award där det bara finns Go på utresan, men Plus på hemresan och han undrar nu:
a) går det att få FlyPremium-rabatt?
b) hur ska han gå tillväga? Boka nu online och betala fullpris och sen få tillbaka mellanskillnaden eller göra bokningen via kundtjänst på telefon (med risk att awardplatserna försvinner)?

Har för mig att jag sett att det funkat för någon, men tyvärr lyckas jag inte hitta det i tråden.
Tyvärr har jag ingen mer info om det där mer än det jag hittade på deras hemsida
 

Thornado

Medlem
Hur är det? Går detta inte alls att göra nu eller går det att ordna om man ringer SAS?
Har en kollega som vill boka en award där det bara finns Go på utresan, men Plus på hemresan och han undrar nu:
a) går det att få FlyPremium-rabatt?
b) hur ska han gå tillväga? Boka nu online och betala fullpris och sen få tillbaka mellanskillnaden eller göra bokningen via kundtjänst på telefon (med risk att awardplatserna försvinner)?

Har för mig att jag sett att det funkat för någon, men tyvärr lyckas jag inte hitta det i tråden.

Kan svara på det här själv nu. Han bokade resan igår (ARN-HKG, PEK-CPH-ARN; Go åt ena hållet, Plus åt andra) och betalade 70k poäng. Han ringde nyss SAS för att få tillbaka 10k poäng, och den han pratade med förstod precis problemet, men resultatet var till slut att "nej, erbjudandet gäller bara om man bokar samma klass i båda riktningarna". Detta känns väldigt idiotiskt, framförallt när de har berättat att det ska vara möjligt att boka blandade klasser från och med oktober och på så sätt i stort sett medgett att det bara är en teknisk begränsning som gör att det inte går just nu.
 

MrDollar

Medlem
Kan svara på det här själv nu. Han bokade resan igår (ARN-HKG, PEK-CPH-ARN; Go åt ena hållet, Plus åt andra) och betalade 70k poäng. Han ringde nyss SAS för att få tillbaka 10k poäng, och den han pratade med förstod precis problemet, men resultatet var till slut att "nej, erbjudandet gäller bara om man bokar samma klass i båda riktningarna". Detta känns väldigt idiotiskt, framförallt när de har berättat att det ska vara möjligt att boka blandade klasser från och med oktober och på så sätt i stort sett medgett att det bara är en teknisk begränsning som gör att det inte går just nu.
Lite irriterande ja. Men som det står så kommer man kunna boka så from oktober...
 

Thornado

Medlem
Lite irriterande ja. Men som det står så kommer man kunna boka så from oktober...

Nu tar jag alla datum som utlovas med en nypa salt...
Eftersom det av denna text är så uppenbart att det är meningen att dessa saker ska gå att göra, men inte funkar just nu pga tekniska begränsningar, så tycker jag dock att de borde kunna tillåta att sådana bokningar görs via telefon eller justeras via kundtjänst. Lär inte vara så vansinnigt många bokningar det handlar om, men en hel del goodwill.

När jag läser den texten igen så inser jag att även om det funnits Plus i båda riktningarna så hade det kanske inte funkat för min kollega ändå eftersom han bokade en open jaw och det verkar inte heller funka före oktober.
 

Dr. Miles

Expert
När jag läser den texten igen så inser jag att även om det funnits Plus i båda riktningarna så hade det kanske inte funkat för min kollega ändå eftersom han bokade en open jaw och det verkar inte heller funka före oktober.
Open jaw med Fly Premium förmån fungerar på vissa kombinationer.
Jag kunde få rabatt på open jaw mellan Beijing och Shanghai (ej bokad).
 

mha321

Medlem
Kan svara på det här själv nu. Han bokade resan igår (ARN-HKG, PEK-CPH-ARN; Go åt ena hållet, Plus åt andra) och betalade 70k poäng. Han ringde nyss SAS för att få tillbaka 10k poäng, och den han pratade med förstod precis problemet, men resultatet var till slut att "nej, erbjudandet gäller bara om man bokar samma klass i båda riktningarna". Detta känns väldigt idiotiskt, framförallt när de har berättat att det ska vara möjligt att boka blandade klasser från och med oktober och på så sätt i stort sett medgett att det bara är en teknisk begränsning som gör att det inte går just nu.
Det är väl inte helt säkert att det är bara en teknisk begräsning. Det kan ju också vara något i avtalet mellan SEB/MasterCard och SAS som behöver uppdateras (t.ex. hur det ska debiteras - eller vad som helst annars).
 

Thornado

Medlem
Det är väl inte helt säkert att det är bara en teknisk begräsning. Det kan ju också vara något i avtalet mellan SEB/MasterCard och SAS som behöver uppdateras (t.ex. hur det ska debiteras - eller vad som helst annars).

Det skulle ju kunna vara så, men jag tror mer på förklaringen med tekniska begränsningar. Såvitt jag kan minnas så fanns det inte specifierat att det bara gällde t/r i samma kabinklass när vi ansökte om kortet, utan denna info kom senare. Om det vore avtal som behöver uppdateras och de nu är så överens om hur det ska göras så att de kan vara säkra på att det är klart i oktober så kan jag inte heller se varför det inte skulle gå att uppdatera dessa avtal redan nu.

Men men... Oavsett orsakerna så får vi bara hoppas att det faktiskt börjar funka i oktober.
 

Dr. Miles

Expert
Det skulle ju kunna vara så, men jag tror mer på förklaringen med tekniska begränsningar. Såvitt jag kan minnas så fanns det inte specifierat att det bara gällde t/r i samma kabinklass när vi ansökte om kortet, utan denna info kom senare. Om det vore avtal som behöver uppdateras och de nu är så överens om hur det ska göras så att de kan vara säkra på att det är klart i oktober så kan jag inte heller se varför det inte skulle gå att uppdatera dessa avtal redan nu.

Men men... Oavsett orsakerna så får vi bara hoppas att det faktiskt börjar funka i oktober.
Det fanns liknande problem/begränsning när SAS hade Point bargains endast i övre kabinklass men inte i SAS Go.
När man blandade kabinklasser fick man inte rabatt på ena vägen utan de debiterade normal antal poäng av "(kabinklass X + kabinklass Y) / 2".
 

Homer

Medlem
Det har även kommit in poäng från Preem daterat den 5:
och på nya hemsidan under
"Mina intjänade poäng de senaste 12 månaderna"
har fältet för bränsle uppdateras
men fältet för kreditkort är fortfarande helt blankt
 
Toppen