Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Roberth91

Ny medlem
Antar dock att de inte ville till Gatwick. Kan man då byta detta till att åka in till London?
Stämmer bra det, vi hade en weekend i London. Så att åka först till Gatwick med Transfern som gick för att sen ta sig en till London var inget alternativ då vi redan i det läget i princip förlorat en dag i London. Men till saken hör att vi hade oavsett inte hade hunnit med transfern då vi stog en bra stund och väntade på info om var vi kunde hitta vårat bagage. Det kom aldrig upp på den officiella tavlan vilket band våra väskor hamnat på!!
 

HCas

Medlem
Nu verkar du inte särskilt sugen eller road av att dra i det här själv?!

Nej, det stämmer att jag inte är särskilt sugen på att sköta en långdragen process. Men just därför skulle jag gärna vilja höra andras erfarenheter av Norwegian - reglerar de sånt här relativt smidigt eller är det som krama blod ur en sten?

Tack för tipset om Airhelp hursomhelst, ska överväga saken.[/user]
 

palmen

Moderator
Stämmer bra det, vi hade en weekend i London. Så att åka först till Gatwick med Transfern som gick för att sen ta sig en till London var inget alternativ då vi redan i det läget i princip förlorat en dag i London. Men till saken hör att vi hade oavsett inte hade hunnit med transfern då vi stog en bra stund och väntade på info om var vi kunde hitta vårat bagage. Det kom aldrig upp på den officiella tavlan vilket band våra väskor hamnat på!!
Svårt att hävda något med bagagebandet antar jag, men som andra påtalat så har du nog möjlighet att få tillbaka pengar för utlägg på transport och mat/dryck som du gjort. Jag skulle dock gissa på att Norwegian kommer att vara lite bråkiga om detta.
 

Roberth91

Ny medlem
Svårt att hävda något med bagagebandet antar jag, men som andra påtalat så har du nog möjlighet att få tillbaka pengar för utlägg på transport och mat/dryck som du gjort. Jag skulle dock gissa på att Norwegian kommer att vara lite bråkiga om detta.

Antagligen är det som du säger svårt att hävda något om bagaget, men försöka går ju! Nu ska jag bara samla mod och sammanställa utgifterna, är det något särskilt man bör tänka på typ hänvisa till 261/2004? Sen får vi hoppas på det bästa och att flyget på fredag faktiskt går till Gatwick då vi ska spendera helgen i Southampton! Tack för tipsen än så länge iaf!

/Roberth
 

Smuffe

Medlem
Antagligen är det som du säger svårt att hävda något om bagaget, men försöka går ju! Nu ska jag bara samla mod och sammanställa utgifterna, är det något särskilt man bör tänka på typ hänvisa till 261/2004? Sen får vi hoppas på det bästa och att flyget på fredag faktiskt går till Gatwick då vi ska spendera helgen i Southampton! Tack för tipsen än så länge iaf!

/Roberth
Jag startade denna tråden förra året.

Regelverket (EG) 261/2004 - Mallar för brev samt svar från flygbolagen | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Går att korta ner och förenkla men där har du en början. :)
Lycka till!
 

HenrikAI

Medlem
NVR342 (Novair) från Karpathos till Arlanda, skulle landat 1530 men landade 1935. Fick besked om förseningen ett halvt dygn i förväg. Förseningen berodde enligt piloten på att planet fått göra en extra flygning (ersatt ett annat plan) för två dygn sedan, och att vårt plan därför har varit försenat på samtliga flighter sedan dess. Har vi rätt till ersättning (€400 per person)? (Dvs: kan en eventuellt extraordinär händelse för ett annat plan för två dygn sedan göra att vi inte har rätt till ersättning?)
 

fcx

Medlem
NVR342 (Novair) från Karpathos till Arlanda, skulle landat 1530 men landade 1935. Fick besked om förseningen ett halvt dygn i förväg. Förseningen berodde enligt piloten på att planet fått göra en extra flygning (ersatt ett annat plan) för två dygn sedan, och att vårt plan därför har varit försenat på samtliga flighter sedan dess. Har vi rätt till ersättning (€400 per person)? (Dvs: kan en eventuellt extraordinär händelse för ett annat plan för två dygn sedan göra att vi inte har rätt till ersättning?)

En extraordinär händelse kan bara drabba den flight som råkar ut för den. Det går inte att hävda försening pga tidigare extraordinär händelse på en tidigare flight. Har det dessutom varit för två dagar sedan så är det inget snack om saken.
 

gjohansson

Medlem
NVR342 (Novair) från Karpathos till Arlanda, skulle landat 1530 men landade 1935. Fick besked om förseningen ett halvt dygn i förväg. Förseningen berodde enligt piloten på att planet fått göra en extra flygning (ersatt ett annat plan) för två dygn sedan, och att vårt plan därför har varit försenat på samtliga flighter sedan dess. Har vi rätt till ersättning (€400 per person)? (Dvs: kan en eventuellt extraordinär händelse för ett annat plan för två dygn sedan göra att vi inte har rätt till ersättning?)
Den är ju ganska solklar att du har ett case
 

MartinH

Medlem
Hej, fick ett svar från SAS som förvånade mig.
Flög SAS Cagliari-Göteborg, CAG-ARN-CPH-GOT. ARN-CPH blev försenat så jag missade CPH-GOT, blev ombokad och landade på GOT 5,35 tim sen.
Jag trodde det här var en "type 2 flight", CAG-GOT är mer än 1500 km. Men SAS säger att då förseningen orsakades på ARN så räknas det som en "type 1 flight", ARN-GOT är mindre än 1500 km. De vill ersätta med 250€, men jag vill tro att det skall vara 400€.
Är det nån som med säkerhet vet vad som gäller? Tack!
 
Toppen