Senaste nytt

Doktor avlägsnad från plan med våld pga överbokning.

1de6874f2dee22a2f29c70e9608f7394.jpg

Från vår granne i Norr.

Jag håller med, det är ensidigt på båda sidor. Vet inte hur mycket "rätt" United har, det får dyra advokater avgöra. Det hindrar inte folk från att vara upprörda att United behandlar människor som skit, inget unikt med denna incident.
Gissar att de ansåg sig nödgade att upprätthålla respekt för sina principer. Men där har de sannolikt bundit ris åt egen rygg alldeles oavsett moral o juridik,
Kommande gånger när de anser sig tvingade att bumpa någon riskerar de ju att bara få hånskratt om de hänvisar till tvång.
"Alla medpassagerare, upp med era mobilkameror, det här ska jag se till att United får betala dyrt för om de verkligen vågar skämma ut sig en gång till!"
Sen kan man nog lugnt sitta kvar...

Gissar att de ansåg sig nödgade att upprätthålla respekt för sina principer. Men där har de sannolikt bundit ris åt egen rygg alldeles oavsett moral o juridik,
Kommande gånger när de anser sig tvingade att bumpa någon riskerar de ju att bara få hånskratt om de hänvisar till tvång.
"Alla medpassagerare, upp med era mobilkameror, det här ska jag se till att United får betala dyrt för om de verkligen vågar skämma ut sig en gång till!"
Sen kan man nog lugnt sitta kvar...
Det blir kanske att planet blir stående på marken tills personen känner sig manad att lämna planet.
Sedan blir förseningskostnaderna kopplat till personen som inte gick av...dvs stämningar från både flygbolag och av medpassagerare.

Det blir kanske att planet blir stående på marken tills personen känner sig manad att lämna planet.
Sedan blir förseningskostnaderna kopplat till personen som inte gick av...dvs stämningar från både flygbolag och av medpassagerare.

Du menar att de medvetet skulle skapa ytterligare ett PR-haveri? Det har jag svårt att tänka mig.

Som många redan sagt så har ju nästan alla bolag villkor som möjliggör "bumpning" av passagerare. Men för att göra det så krävs det ju att bolaget uppfyller vissa villkor, t ex erbjuda kompensation och att skriftligt meddela varje passagerare om sina rättigheter. Så bolaget har ju inte bara rättigheter utan även skyldigheter.

Det förekommer olika uppgifter om ersättningen som utlovats, men har man t ex skriftligt informerat passageraren om sina rättigheter? Om bolaget hävdar sina rättigheter så krävs det att de följer uppsatta regler, missar de någonstans och använder våld för att få av en passagerare så ligger de nog riktigt illa till i en rättegång, i synnerhet i USA.

Och att som vissa gör relaterar till säkerhetsaspekter är ju helt ovidkommande, ingen hävdar ju att passagerarna blev bumpade av säkerhetsskäl utan för att fyra anställda skulle med ombord.

Men Uniteds VD har ju gjort rejäl avbön och framför ursäkter till såväl "doktorn" som övriga passagerare samt utlovat ersättning till samtliga. Så när VD anser att de agerat fel pga bristande riktlinjer och procedurer så får man hoppas att de förbättras och att liknande situationer som denna sköts smidigare framöver.

Efter vad som har hänt skulle jag inte se det som ett PR-haveri.
När personer tar lagen i egna händer så är det normalt att det får en konsekvens.

Folk i allmänhet verkar inte hålla med dig.
Sen tycker jag man får anstränga sig väldigt hårt för att lyckas beskriva det som hänt som att passagerarna i fråga tagit "lagen i egna händer". Det vore på gränsen till en lögn faktiskt.

Folk i allmänhet verkar inte hålla med dig.
Sen tycker jag man får anstränga sig väldigt hårt för att lyckas beskriva det som hänt som att passagerarna i fråga tagit "lagen i egna händer". Det vore på gränsen till en lögn faktiskt.
Om du blir beordrad av kapten att gå av och du inte gör det har redan där faller man in i under unruly pax (som länkats tidigare) dvs tagit lagen i egna händer.
Sedan får vi se om United vågar stämma honom..:)

Om du blir beordrad av kapten att gå av och du inte gör det har redan där faller man in i under unruly pax (som länkats tidigare) dvs tagit lagen i egna händer.
Sedan får vi se om United vågar stämma honom..:)
Detta har redan diskuterats i denna tråd och det verkar inte givet att du du säger stämmer.

Toppen