Senaste nytt

Doktor avlägsnad från plan med våld pga överbokning.

Rekommenderad läsning! Får en kanske att inse att det oftast finns mer än ett sätt att se på en situation.
Fast det där var ju dock en väldigt ensidig text överkryddad med hyperboler. Bara att läsa runt så förstår man hur ensidig (och felaktig) bild artikeln målar upp. Men sedan kanske man inte ska förvänta sig mer från "the pilot's wife" vars argument går som "this is how it is because 9/11 and stuff you're wrong".

Fast det där var ju dock en väldigt ensidig text överkryddad med hyperboler. Bara att läsa runt så förstår man hur ensidig (och felaktig) bild artikeln målar upp. Men sedan kanske man inte ska förvänta sig mer från "the pilot's wife" vars argument går som "this is how it is because 9/11 and stuff you're wrong".
Det finns alltid två sidor av myntet varav detta är ena sidan. Andra sidan är också rätt ensidig kan jag tycka.
Jag skulle tro att man hade "rätt" att ta av personen från flyget, men sättet det har skett på har väl inte direkt varit ett skolboksexempel.

Det finns alltid två sidor av myntet varav detta är ena sidan. Andra sidan är också rätt ensidig kan jag tycka.
Jag skulle tro att man hade "rätt" att ta av personen från flyget, men sättet det har skett på har väl inte direkt varit ett skolboksexempel.
Jag håller med, det är ensidigt på båda sidor. Vet inte hur mycket "rätt" United har, det får dyra advokater avgöra. Det hindrar inte folk från att vara upprörda att United behandlar människor som skit, inget unikt med denna incident.

Jag håller med, det är ensidigt på båda sidor. Vet inte hur mycket "rätt" United har, det får dyra advokater avgöra. Det hindrar inte folk från att vara upprörda att United behandlar människor som skit, inget unikt med denna incident.
Frågan är när det kommer en sång om det hela. Tänker på United breaks guitars som blev en "hit" efter deras dåliga bagagehantering :)

Precis, det finns väl ingen som ifrågasätter att United har lagen på sin sida och att saker och ting finns skrivet i det finstilta som man aldrig läser, men....

På samma sätt som pilothustrun skriver att det finns en miljon en saker som gör att personalbrist uppkommer (även om vädret verkar vara huvudskälet då hon nämnde det varannan gång), så finns det en mängd olika sätt att lösa den uppkomna situationen på, både personalbristen och, om det är den vägen som väljs, att få passagerare att avstå sin plats. Det är väl trots allt detta som är det väsentliga, tycker jag.

Att till varje pris hävda sin rätt, i det här fallet och passagerare emellan, som diskuterats i en annan tråd, tycker jag är omoget och inte det minsta medmänskligt. Människan är alltid det viktigaste och då anser jag att sunt förnuft är viktigare än svart på vitt lagtext.

När det gäller artikeln som sådan så tycker jag faktiskt inte att den kommer med något nytt, som inte har diskuterats i andra forum. Att hänvisa till säkerheten tycker jag bara är löjligt. Detta var inte på något sätt en säkerhetsfråga.

Att dessutom jämställa detta med att man i en säkerhetskontroll tvingades ta av sitt lilla barns strumpor för att det liknade skor fick mig bara att tycka att det hela kändes som ett sämre aprilskämt.

Det här med att "Kaptenens ord är lag" regleras i Tokyo konventionen från 1963. Denna har uppdaterats i The Montreal Protocol 2014. I höstas (augusti 2016) ratifierades denna uppdatering i 39th ICAO Assembly.
Mer information finns på IATA - Unruly Passengers

Hur man ska tolka det aktuella fallet kommer dyra advokater i USA att gräva sig ned i.
Orkar inte plöja igenom protokollen, men vad jag lärt mig så är det först när dörrarna stängts som flight crew har befälet över kabinen.
Innan dess är det ground crew, så det kan hända att kaptenen inte alls tog besluten.

Toppen