agehall
Medlem
Dessvärre kunde jag inte hitta något klart svar på situationen. Flyget är inte inställt enligt den definition som förordningen har om inställda flyg (artikel 2L) och frågan är då om en tidtabellsändring som aviseras långt i förväg kan anses vara en försening i förordningens mening. En försening enligt definitionen i förordningen har sin grund i tidtabellstiden men i sådana här situationer så har ju flygbolaget ändrat tidtabellen långt i förväg. Objektivt sett blir man ju försenad sett till vad man ursprungligen bokat men att EU-förordningen skulle vara tillämplig vid tidtabellsändringar långt i förväg verkar inte vara en löst fråga. Det finns praxis som säger att en försening på mer än tre timmar jämställs med en inställd flygning, men kruxet är ju just om en tidtabellsändring som aviseras långt i förväg i sig är samma sak som en "försening" i förordningens mening (att det är en försening sett till vad man ursprungligen bokat behöver inte i sig innebär att det är en försening i förordningens mening). Jag har inte hittat något rättsfall som prövat just den frågan.
Du komplicerar det. Ditt flyg anses inställt. Det är ingen tvekan om den saken. Sedan är det bara att titta vad du har rätt till med det som förutsättning.