Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Jag är varken trångsynt eller klagar över SAS eller min resepolicy.
Min poäng är, som jag nu nämde typ flera gånger, att konceptet Plusgrade, inrikes för EBG ich EBD är bristfällig.
Jag vet inte varför det skulle vara mer bristfälligt för EBG/EBD än för andra. Möjligen för EBD då de redan får gratis dryck ombord, men för EBG kan det helt klart fylla en funktion.

Återigen, det är ju helt upp till dig om du vill köpa denna tjänst eller inte. Dock ger den inte mer flexibilitet, vilket inte heller OptionTown skulle ha gjort enligt reglerna.

Det hela började med att @Elberto i inlägg 972 pratade om att Plusgrade inte var något för de som var ute efter poäng och flexibilitet. Det är flera aspekter i resonemanget som inte riktigt håller.

Om man är ute och reser i tjänsten och behöver flexibilitet så är det fullständigt idiotiskt att förlita sig på uppgraderingar för att få till detta. Har man en usel resepolicy som inte tillåter att man bokar flexibla biljetter så blir det istället flera biljetter som brinner inne när planer ändras.

Om man får mer poäng eller inte beror ju lite på vad som var bokat från början, men det stämmer väl att man numera hamnar i de lägre bokningsklasserna om man blir uppgraderad.

Att i det här läget börja klaga över att SAS Plusgrade inte är skräddarsytt för ens egna behov är rätt trångsynt. Jag ser det som att vi ska vara glada att det över huvud taget finns alternativ till att betala mellanskillnaden för en uppgradering. Det är klokt att komma ihåg att uppgraderingar inte är en rättighet.

Snarare idiotiskt att inte tillåta synpunkter på en tjänst som folk betalar för. Låter som du blandar ihop den här tjänsten/produkten med gratis uppgraderingar.

Snarare idiotiskt att inte tillåta synpunkter på en tjänst som folk betalar för. Låter som du blandar ihop den här tjänsten/produkten med gratis uppgraderingar.
Nej, det gör jag då rakt inte. Men när jag köper en tjänst så ser jag till att jag vet vad det är jag köper. Jag tycker inte heller att PlusGrade intra-EU är en lysande tjänst, men det gör bara att jag avstår den. Det finns uppenbarligen andra som tycker den är bra nog att köpa och då ser jag ingen anledning till att gnälla över den.

Varför kan de inte låta platstillgången styra det helt och hållet?
För att man inte vill sälja ut alla platser i premiumkabiner billigt. Det skulle urvattna produkten och göra att fler skulle köpa billiga biljetter och chansa på att kunna köpa en billig uppgradering.

Nej, det gör jag då rakt inte. Men när jag köper en tjänst så ser jag till att jag vet vad det är jag köper. Jag tycker inte heller att PlusGrade intra-EU är en lysande tjänst, men det gör bara att jag avstår den. Det finns uppenbarligen andra som tycker den är bra nog att köpa och då ser jag ingen anledning till att gnälla över den.

För att man inte vill sälja ut alla platser i premiumkabiner billigt. Det skulle urvattna produkten och göra att fler skulle köpa billiga biljetter och chansa på att kunna köpa en billig uppgradering.

Men nu diskuterade vi ju inrikesresor. Det finns ingen premiumkabin och flexibiliteten försvinner ju också om man ändå uppgraderar några timmar innan avresa.

Började nästan fundera på om du driver med mig nu...

Men ok, är det inte bättre att låta de som tycker tjänsten är bra försvara den istället? Då slipper du som, precis som @Elberto och jag, ändå inte gillar den göra det?

Och/eller så kanske vi som vill diskutera tjänsten kan få göra det utan att du kommenterar vad vi får tycka till om?

Men nu diskuterade vi ju inrikesresor. Det finns ingen premiumkabin och flexibiliteten försvinner ju också om man ändå uppgraderar några timmar innan avresa.
Plusgrade måste du lägga minst 48h innan avresa så det går inte att göra några timmar innan avresa.
Det finns lika lite premiumkabin inrikes som inom hela Europa med SAS, men det finns ändå de som utnyttjar plusgrade både inrikes och inom Europa för att de tycker att tjänsten är vettig och ger något mervärde de är beredda att betala för.

Inget flygbolag vill avslöja hur många personer de vill/behöver uppgradera. Om man vet att det "alltid" är 20 personer som uppgraderas på någon linje är det ju bara att köpa billigaste möjliga biljett och sedan uppgradera med cash/poäng om det är ett bättre alternativ än att köpa aktuell kabinklass från första början.

Toppen