Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

• Thread starter Thread starter Jakob Österberg
  • Start date Start date
Elberto skrev:Vänligen läs mitt inlägg en gång till.I min resepolicy gäller billigaste biljett tyvärr. Jag pratade om OT vs. Plusgrade och en möjlighet/motivation att uppgradera billiga tjänsteresa biljetter.Klicka för att utvidga...
Option town var onekligen på vissa sträckor orimligt bra. Tyvärr får man nog se det som en justering som definitiv inte kommer tillbaka.

Om det är värt det får man ju räkna på. Beror på hur många sådana uppgraderingar man behöver för att nå nästa nivå i statusen. Känns som att alla andra anledningar (poäng att spendera, mat osv) inte är värt det, men hjälper det en över tröskeln till guld tex så kan man nog räkna hem det.

Elberto skrev:Vänligen läs mitt inlägg en gång till.I min resepolicy gäller billigaste biljett tyvärr. Jag pratade om OT vs. Plusgrade och en möjlighet/motivation att uppgradera billiga tjänsteresa biljetter.Klicka för att utvidga...
Vänligen inse att uppgraderingar aldrig är en rättighet. Det är en trevlig sak när det sker men det är aldrig något du kan räkna med. Gnäll på ditt företags resepolicy, men det är lite svårt att hävda att det är fel på Plusgrade i det här läget.

Elberto skrev:En fundering (som kanske finns på en av de andra 97 sidor):Tycker att konceptet med Plusgrade fungerar inteinrikesför oss som är ute efter poäng och flexibilitet.Eftersom travelpolicy hos oss är lägsta pris så hamnade jag oftas i typ bokingsklass U, K, L etc.Tidigare så uppgrade jag mig själv mellan ARN och GOT om det fanns billiga OT (Optiontown) biljetter.Man fick ju biljett i en dyr SAS Plus klass, typ C, Z. Mycket poäng då och en biljett som kan sen ombokas vid behov.Nu med Plusgrade är det värdelös tycker jag:Lägsta möjliga bud är numera 45 EUR. Och sen blir man bara uppgraderad till klass A vilket ger bara 750 poäng som <EBG.Klicka för att utvidga...
Vi ska komma ihåg att gamla Optiontown var lite för bra för att vara sant i många fall. Att köpa billigaste biljetten och sen lägga några hundra på en uppgraderign via optiontown och helt plötsligt ha en full flex biljett var aldrig tanken men så det fungerade i praktiken.

Finns helt klart för och nackdelar med upplägget på Plusgrade, det gäller att anpassa sig till förändringen och dra nytta av det så mycket osm möjligt istället för att se bakåt i tiden och hur det var då. Alla vill vi väl ha tillbaka gamla US Dividen Miles, köpa poäng och åka på First resor runt jorden och bli debiterade för en resa inom Europa men det tillhör det förflutna.

mha321 skrev:Option town var onekligen på vissa sträckor orimligt bra. Tyvärr får man nog se det som en justering som definitiv inte kommer tillbaka.Om det är värt det får man ju räkna på. Beror på hur många sådana uppgraderingar man behöver för att nå nästa nivå i statusen. Känns som att alla andra anledningar (poäng att spendera, mat osv) inte är värt det, men hjälper det en över tröskeln till guld tex så kan man nog räkna hem det.Klicka för att utvidga...

Man skall vara medveten om att redan på Optiontown tiden så stod det hela tiden på SAS interna sidor att uppgradering till Plus inom Europa skulle bli A-klass.

Vi vet dock att i praktiken blev det Z vilket torde varit en brist/bugg hos dom och något vi ska vara glada för.

Däremot att klaga för att det nu är rätt, nja...

agehall skrev:Vänligen inse att uppgraderingar aldrig är en rättighet. Det är en trevlig sak när det sker men det är aldrig något du kan räkna med. Gnäll på ditt företags resepolicy, men det är lite svårt att hävda att det är fel på Plusgrade i det här läget.Klicka för att utvidga...
Nja... Plusgrade är en tjänst som kostar, givetvis är det fullt normalt att ha synpunkter på det man betalar för. Tro mig, det handlar om att fylla planen och tjäna pengar från SAS sida, det är ingen välgörenhet vi ska vara tacksamma för...

agehall skrev:Vänligen inse att uppgraderingar aldrig är en rättighet. Det är en trevlig sak när det sker men det är aldrig något du kan räkna med. Gnäll på ditt företags resepolicy, men det är lite svårt att hävda att det är fel på Plusgrade i det här läget.Klicka för att utvidga...

Okej. Förklara då vad poängen med Plusgrade är for oss EBD/EBG.

Jag säga fortfarande att den inte fungerar inrikes

Elberto skrev:Okej. Förklara då vad poängen med Plusgrade är for oss EBD/EBG.Jag säga fortfarande att den inte fungerarinrikesKlicka för att utvidga...
Om man behöver några poäng för att återkvalificera, eller vill spara tid genom att äta på planet och sitta långt fram.

Elberto skrev:Okej. Förklara då vad poängen med Plusgrade är for oss EBD/EBG.Jag säga fortfarande att den inte fungerarinrikesKlicka för att utvidga...
Alla produkter/tjänster som säljs har inte EBG/EBD som målgrupp.

För de som inte har någon status så kan plusgrade vara väldigt bra inrikes då det ger fast-track och tillgång till lounge utöver vad som erbjuds ombord.

lars.dec8 skrev:Hur många inrikesflygplatser har fast track och lounge?Klicka för att utvidga...
Göteborg och Stockholm antar jag. Malmö har väl cafe lounge och det har väl öppnat en sådan uppe i norr också?

Reser man inrikes i Sverige med SAS är det ju nästan ett krav på att passera Göteborg eller Stockholm. Perfekt att bara kunna uppgradera åt ena hållet i så fall om man inte tycker det är värt det åt andra hållet pga saknad av fast track och lounge.

Är det alltid så att uppgradering via plusgrade blir plus saver respektive business saver? Jag uppgraderade arn - hkg till plus och hkg - arn till business. Lite besviken när jag senare konstaterade att poängintjäning var för motsvarande saver. I flödet för budläggning har jag inget minne av att saver nämndes. Bara plus och business.

Någon vits att skicka in "feedback"?

STJ skrev:Är det alltid så att uppgradering via plusgrade blir plus saver respektive business saver? Jag uppgraderade arn - hkg till plus och hkg - arn till business. Lite besviken när jag senare konstaterade att poängintjäning var för motsvarande saver. I flödet för budläggning har jag inget minne av att saver nämndes. Bara plus och business.Någon vits att skicka in "feedback"?Klicka för att utvidga...
Ja det blir alltid Saver. Vet inte om det specifikt framgår vid plusgrade, men inget säger att man ska uppgraderas till de högre bokningsklasserna.

johisco skrev:Nja... Plusgrade är en tjänst som kostar, givetvis är det fullt normalt att ha synpunkter på det man betalar för. Tro mig, det handlar om att fylla planen och tjäna pengar från SAS sida, det är ingen välgörenhet vi ska vara tacksamma för...Klicka för att utvidga...
Det är, vad jag vet, en helt frivillig tjänst. Om man väljer att köpa den så utgår jag från att man redan gjort en värdering och kommit fram till att priset är rätt. Om man väljer att köpa en tjänst trots att man inte tycker att det är ett bra erbjudande kan ju inte SAS klandras för...

palmen skrev:Alla produkter/tjänster som säljs har inte EBG/EBD som målgrupp.För de som inte har någon status så kan plusgrade vara väldigt bra inrikes då det ger fast-track och tillgång till lounge utöver vad som erbjuds ombord.Klicka för att utvidga...

Precis det var min poäng.

agehall skrev:Det är, vad jag vet, en helt frivillig tjänst. Om man väljer att köpa den så utgår jag från att man redan gjort en värdering och kommit fram till att priset är rätt. Om man väljer att köpa en tjänst trots att man inte tycker att det är ett bra erbjudande kan ju inte SAS klandras för...Klicka för att utvidga...
Vart vill du komma? Klart det är frivilligt att köpa tjänsten, precis som med de flesta tjänster. Att diskutera dåliga/bra tjänster är en stor del av vad ett forum är till för och det är precis vad vi gör här nu.

Om jag ska förtydliga ytterligare för dig så kan diskussioner som detta leda till att fler, precis som jag, väljer att inte köpa tjänsten. Detta kan, med lite tur, i förlängningen leda till att SAS förbättrar den...

johisco skrev:Vart vill du komma? Klart det är frivilligt att köpa tjänsten, precis som med de flesta tjänster. Att diskutera dåliga/bra tjänster är en stor del av vad ett forum är till för och det är precis vad vi gör här nu.Om jag ska förtydliga ytterligare för dig så kan diskussioner som detta leda till att fler, precis som jag, väljer att inte köpa tjänsten. Detta kan, med lite tur, i förlängningen leda till att SAS förbättrar den...Klicka för att utvidga...

Exakt!! Du förstår hur jag menar!

johisco skrev:Vart vill du komma? Klart det är frivilligt att köpa tjänsten, precis som med de flesta tjänster. Att diskutera dåliga/bra tjänster är en stor del av vad ett forum är till för och det är precis vad vi gör här nu.Om jag ska förtydliga ytterligare för dig så kan diskussioner som detta leda till att fler, precis som jag, väljer att inte köpa tjänsten. Detta kan, med lite tur, i förlängningen leda till att SAS förbättrar den...Klicka för att utvidga...
Det hela började med att @Elberto i inlägg 972 pratade om att Plusgrade inte var något för de som var ute efter poäng och flexibilitet. Det är flera aspekter i resonemanget som inte riktigt håller.

Om man är ute och reser i tjänsten och behöver flexibilitet så är det fullständigt idiotiskt att förlita sig på uppgraderingar för att få till detta. Har man en usel resepolicy som inte tillåter att man bokar flexibla biljetter så blir det istället flera biljetter som brinner inne när planer ändras.

Om man får mer poäng eller inte beror ju lite på vad som var bokat från början, men det stämmer väl att man numera hamnar i de lägre bokningsklasserna om man blir uppgraderad.

Att i det här läget börja klaga över att SAS Plusgrade inte är skräddarsytt för ens egna behov är rätt trångsynt. Jag ser det som att vi ska vara glada att det över huvud taget finns alternativ till att betala mellanskillnaden för en uppgradering. Det är klokt att komma ihåg att uppgraderingar inte är en rättighet.

agehall skrev:Det hela började med att@Elbertoi inlägg 972 pratade om att Plusgrade inte var något för de som var ute efter poäng och flexibilitet. Det är flera aspekter i resonemanget som inte riktigt håller.(...)Att i det här läget börja klaga över att SAS Plusgrade inte är skräddarsytt för ens egna behov är rätt trångsynt. Jag ser det som att vi ska vara glada att det över huvud taget finns alternativ till att betala mellanskillnaden för en uppgradering. Det är klokt att komma ihåg att uppgraderingar inte är en rättighet.Klicka för att utvidga...

Elberto skrev:En fundering (som kanske finns på en av de andra 97 sidor):Tycker att konceptet med Plusgrade fungerar inteinrikesför oss som är ute efter poäng och flexibilitet.(...)Nu med Plusgrade är det värdelös tycker jag:Lägsta möjliga bud är numera 45 EUR. Och sen blir man bara uppgraderad till klass A vilket ger bara 750 poäng som <EBG.Klicka för att utvidga...

Jag är varken trångsynt eller klagar över SAS eller min resepolicy.

Min poäng är, som jag nu nämde typ flera gånger, att konceptet Plusgrade, inrikes för EBG ich EBD är bristfällig.

Aldrig har jag sagt att en uppgradering är en rättighet.

Men jag är också trött att diskutera det här med dig. Du verkar inte vill förstår vad jag skriver. Och jag är trött på din attityd som jag har sett på vissa ställen här på bc.se.

Jag avsluter min disskussion med dig i den här tråden.

Back