Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Hur många inrikesflygplatser har fast track och lounge?
Göteborg och Stockholm antar jag. Malmö har väl cafe lounge och det har väl öppnat en sådan uppe i norr också?
Reser man inrikes i Sverige med SAS är det ju nästan ett krav på att passera Göteborg eller Stockholm. Perfekt att bara kunna uppgradera åt ena hållet i så fall om man inte tycker det är värt det åt andra hållet pga saknad av fast track och lounge.

Är det alltid så att uppgradering via plusgrade blir plus saver respektive business saver? Jag uppgraderade arn - hkg till plus och hkg - arn till business. Lite besviken när jag senare konstaterade att poängintjäning var för motsvarande saver. I flödet för budläggning har jag inget minne av att saver nämndes. Bara plus och business.

Någon vits att skicka in "feedback"?

Är det alltid så att uppgradering via plusgrade blir plus saver respektive business saver? Jag uppgraderade arn - hkg till plus och hkg - arn till business. Lite besviken när jag senare konstaterade att poängintjäning var för motsvarande saver. I flödet för budläggning har jag inget minne av att saver nämndes. Bara plus och business.

Någon vits att skicka in "feedback"?
Ja det blir alltid Saver. Vet inte om det specifikt framgår vid plusgrade, men inget säger att man ska uppgraderas till de högre bokningsklasserna.

• Gilla
Reactions: STJ
Nja... Plusgrade är en tjänst som kostar, givetvis är det fullt normalt att ha synpunkter på det man betalar för. Tro mig, det handlar om att fylla planen och tjäna pengar från SAS sida, det är ingen välgörenhet vi ska vara tacksamma för...
Det är, vad jag vet, en helt frivillig tjänst. Om man väljer att köpa den så utgår jag från att man redan gjort en värdering och kommit fram till att priset är rätt. Om man väljer att köpa en tjänst trots att man inte tycker att det är ett bra erbjudande kan ju inte SAS klandras för...

Det är, vad jag vet, en helt frivillig tjänst. Om man väljer att köpa den så utgår jag från att man redan gjort en värdering och kommit fram till att priset är rätt. Om man väljer att köpa en tjänst trots att man inte tycker att det är ett bra erbjudande kan ju inte SAS klandras för...
Vart vill du komma? Klart det är frivilligt att köpa tjänsten, precis som med de flesta tjänster. Att diskutera dåliga/bra tjänster är en stor del av vad ett forum är till för och det är precis vad vi gör här nu.

Om jag ska förtydliga ytterligare för dig så kan diskussioner som detta leda till att fler, precis som jag, väljer att inte köpa tjänsten. Detta kan, med lite tur, i förlängningen leda till att SAS förbättrar den...

Vart vill du komma? Klart det är frivilligt att köpa tjänsten, precis som med de flesta tjänster. Att diskutera dåliga/bra tjänster är en stor del av vad ett forum är till för och det är precis vad vi gör här nu.

Om jag ska förtydliga ytterligare för dig så kan diskussioner som detta leda till att fler, precis som jag, väljer att inte köpa tjänsten. Detta kan, med lite tur, i förlängningen leda till att SAS förbättrar den...

Exakt!! Du förstår hur jag menar!

Det hela började med att @Elberto i inlägg 972 pratade om att Plusgrade inte var något för de som var ute efter poäng och flexibilitet. Det är flera aspekter i resonemanget som inte riktigt håller.

Om man är ute och reser i tjänsten och behöver flexibilitet så är det fullständigt idiotiskt att förlita sig på uppgraderingar för att få till detta. Har man en usel resepolicy som inte tillåter att man bokar flexibla biljetter så blir det istället flera biljetter som brinner inne när planer ändras.

Om man får mer poäng eller inte beror ju lite på vad som var bokat från början, men det stämmer väl att man numera hamnar i de lägre bokningsklasserna om man blir uppgraderad.

Att i det här läget börja klaga över att SAS Plusgrade inte är skräddarsytt för ens egna behov är rätt trångsynt. Jag ser det som att vi ska vara glada att det över huvud taget finns alternativ till att betala mellanskillnaden för en uppgradering. Det är klokt att komma ihåg att uppgraderingar inte är en rättighet.

Det hela började med att @Elberto i inlägg 972 pratade om att Plusgrade inte var något för de som var ute efter poäng och flexibilitet. Det är flera aspekter i resonemanget som inte riktigt håller.
(...)
Att i det här läget börja klaga över att SAS Plusgrade inte är skräddarsytt för ens egna behov är rätt trångsynt. Jag ser det som att vi ska vara glada att det över huvud taget finns alternativ till att betala mellanskillnaden för en uppgradering. Det är klokt att komma ihåg att uppgraderingar inte är en rättighet.

En fundering (som kanske finns på en av de andra 97 sidor):

Tycker att konceptet med Plusgrade fungerar inte inrikes för oss som är ute efter poäng och flexibilitet.
(...)
Nu med Plusgrade är det värdelös tycker jag:
Lägsta möjliga bud är numera 45 EUR. Och sen blir man bara uppgraderad till klass A vilket ger bara 750 poäng som <EBG.

Jag är varken trångsynt eller klagar över SAS eller min resepolicy.
Min poäng är, som jag nu nämde typ flera gånger, att konceptet Plusgrade, inrikes för EBG ich EBD är bristfällig.
Aldrig har jag sagt att en uppgradering är en rättighet.

Men jag är också trött att diskutera det här med dig. Du verkar inte vill förstår vad jag skriver. Och jag är trött på din attityd som jag har sett på vissa ställen här på bc.se.
Jag avsluter min disskussion med dig i den här tråden.

Toppen