Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Vänligen läs mitt inlägg en gång till.
I min resepolicy gäller billigaste biljett tyvärr. Jag pratade om OT vs. Plusgrade och en möjlighet/motivation att uppgradera billiga tjänsteresa biljetter.
Option town var onekligen på vissa sträckor orimligt bra. Tyvärr får man nog se det som en justering som definitiv inte kommer tillbaka.

Om det är värt det får man ju räkna på. Beror på hur många sådana uppgraderingar man behöver för att nå nästa nivå i statusen. Känns som att alla andra anledningar (poäng att spendera, mat osv) inte är värt det, men hjälper det en över tröskeln till guld tex så kan man nog räkna hem det.

I min resepolicy gäller billigaste biljett tyvärr. Jag pratade om OT vs. Plusgrade och en möjlighet/motivation att uppgradera billiga tjänsteresa biljetter.
Vänligen inse att uppgraderingar aldrig är en rättighet. Det är en trevlig sak när det sker men det är aldrig något du kan räkna med. Gnäll på ditt företags resepolicy, men det är lite svårt att hävda att det är fel på Plusgrade i det här läget.

En fundering (som kanske finns på en av de andra 97 sidor):

Tycker att konceptet med Plusgrade fungerar inte inrikes för oss som är ute efter poäng och flexibilitet.
Eftersom travelpolicy hos oss är lägsta pris så hamnade jag oftas i typ bokingsklass U, K, L etc.
Tidigare så uppgrade jag mig själv mellan ARN och GOT om det fanns billiga OT (Optiontown) biljetter.
Man fick ju biljett i en dyr SAS Plus klass, typ C, Z. Mycket poäng då och en biljett som kan sen ombokas vid behov.

Nu med Plusgrade är det värdelös tycker jag:
Lägsta möjliga bud är numera 45 EUR. Och sen blir man bara uppgraderad till klass A vilket ger bara 750 poäng som <EBG.
Vi ska komma ihåg att gamla Optiontown var lite för bra för att vara sant i många fall. Att köpa billigaste biljetten och sen lägga några hundra på en uppgraderign via optiontown och helt plötsligt ha en full flex biljett var aldrig tanken men så det fungerade i praktiken.

Finns helt klart för och nackdelar med upplägget på Plusgrade, det gäller att anpassa sig till förändringen och dra nytta av det så mycket osm möjligt istället för att se bakåt i tiden och hur det var då. Alla vill vi väl ha tillbaka gamla US Dividen Miles, köpa poäng och åka på First resor runt jorden och bli debiterade för en resa inom Europa men det tillhör det förflutna.

Option town var onekligen på vissa sträckor orimligt bra. Tyvärr får man nog se det som en justering som definitiv inte kommer tillbaka.

Om det är värt det får man ju räkna på. Beror på hur många sådana uppgraderingar man behöver för att nå nästa nivå i statusen. Känns som att alla andra anledningar (poäng att spendera, mat osv) inte är värt det, men hjälper det en över tröskeln till guld tex så kan man nog räkna hem det.

Man skall vara medveten om att redan på Optiontown tiden så stod det hela tiden på SAS interna sidor att uppgradering till Plus inom Europa skulle bli A-klass.

Vi vet dock att i praktiken blev det Z vilket torde varit en brist/bugg hos dom och något vi ska vara glada för.

Däremot att klaga för att det nu är rätt, nja...

Vänligen inse att uppgraderingar aldrig är en rättighet. Det är en trevlig sak när det sker men det är aldrig något du kan räkna med. Gnäll på ditt företags resepolicy, men det är lite svårt att hävda att det är fel på Plusgrade i det här läget.
Nja... Plusgrade är en tjänst som kostar, givetvis är det fullt normalt att ha synpunkter på det man betalar för. Tro mig, det handlar om att fylla planen och tjäna pengar från SAS sida, det är ingen välgörenhet vi ska vara tacksamma för...

Okej. Förklara då vad poängen med Plusgrade är for oss EBD/EBG.
Jag säga fortfarande att den inte fungerar inrikes

Okej. Förklara då vad poängen med Plusgrade är for oss EBD/EBG.
Jag säga fortfarande att den inte fungerar inrikes
Alla produkter/tjänster som säljs har inte EBG/EBD som målgrupp.
För de som inte har någon status så kan plusgrade vara väldigt bra inrikes då det ger fast-track och tillgång till lounge utöver vad som erbjuds ombord.

Toppen