Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Varför kan de inte låta platstillgången styra det helt och hållet?
För att man inte vill sälja ut alla platser i premiumkabiner billigt. Det skulle urvattna produkten och göra att fler skulle köpa billiga biljetter och chansa på att kunna köpa en billig uppgradering.

Jag kollade lite snabbt och vad jag kan se så kostar en Plus saver ofta cirka 200-300 kr mer än en GO biljett på en inrikes resa. Då tycker i alla fall jag att det är konstigt att lägsta bud på en uppgradering är 450 kr.

Jag kollade lite snabbt och vad jag kan se så kostar en Plus saver ofta cirka 200-300 kr mer än en GO biljett på en inrikes resa. Då tycker i alla fall jag att det är konstigt att lägsta bud på en uppgradering är 450 kr.
Det är väl ett bra sätt att tjäna pengar på de som har en respolicy som säger att se måste åka go oberoende av pris.

De som inte har det, tex reser privat, köper naturligtvis plus direkt från början i det läget, om man tycker det är värt priset. Men att i det läget köpa go och uppgradera är onekligen bara dumt. Men det gör inte sas prissättning dum.

Varför är det konstigt?
Jag köper oftast mina resor inom Europa för 3-500 kronor enkel väg på kampanjer. Bara för att det vid aktuell tidpunkt bara skiljer 2-300 kronor betyder det ju inte att det är skillnaden på de som köpt vid olika tidpunkter. Om det nu bara är så lite som skiljer, varför inte boka det från första början? Om resepolicyn sätter stopp får man ju gå på den istället.

Exempel:
Jag köper enkel till London för 299 kronor i GO på kampanj
Person 2 köper enkel till London 1 vecka i förväg i GO för 1899 kronor.
Vi får båda möjlighet att via plusgrade köpa uppgradering för 450 kronor även fast det en vecka innan bara kostade 2099 att köpa Plus istället för GO.
Bara för att det skiljer 200 kronor till plus för någon annan ska jag då som betalat 299 kunna få en plusbiljett för 499 till London?

Plusgrade måste du lägga minst 48h innan avresa så det går inte att göra några timmar innan avresa.
Det finns lika lite premiumkabin inrikes som inom hela Europa med SAS, men det finns ändå de som utnyttjar plusgrade både inrikes och inom Europa för att de tycker att tjänsten är vettig och ger något mervärde de är beredda att betala för.

Inget flygbolag vill avslöja hur många personer de vill/behöver uppgradera. Om man vet att det "alltid" är 20 personer som uppgraderas på någon linje är det ju bara att köpa billigaste möjliga biljett och sedan uppgradera med cash/poäng om det är ett bättre alternativ än att köpa aktuell kabinklass från första början.

Det var just de 48h jag utmanade med "riktig budgivning".
Intressant vore att få lite fakta kring hur många som väljer att uppgradera inrikes. Finns det någon i det här forumet som tycker det är värt det?

Jag tycker inte resonemanget kring att man alltid skulle köpa billigast möjliga biljett och sedan chansa håller. Man kan aldrig veta hur många platser som finns.

Det var just de 48h jag utmanade med "riktig budgivning".
Intressant vore att få lite fakta kring hur många som väljer att uppgradera inrikes. Finns det någon i det här forumet som tycker det är värt det?

Jag tycker inte resonemanget kring att man alltid skulle köpa billigast möjliga biljett och sedan chansa håller. Man kan aldrig veta hur många platser som finns.
Nej man kan inte veta hur många platser som finns, men om SAS gör det transparent så man ser detta via öppen budgivning så tar det inte lång tid för oss att räkna ut det. Tycker forumet har rätt bra koll på ungefär vad som brukar behövas för att uppgradera med plusgrade rent generellt efter allt som folk rapporterat in och de sammanställningar som gjorts.

Vad vi på forumet tycker är ofta inte talande för vad SAS kundbas tycker, det är vi som drar saker till det extrema medan många andra inte lägger vikt vid samma sak. BC är väl ungefär så långt ifrån en "normalresenär" man kan komma och det är nog väldigt få på forumet som tycker att uppgraderingar inrikes är en bra deal även om det finns undantag för de som saknar status hos sas mm.

Varför är det konstigt?
Jag köper oftast mina resor inom Europa för 3-500 kronor enkel väg på kampanjer. Bara för att det vid aktuell tidpunkt bara skiljer 2-300 kronor betyder det ju inte att det är skillnaden på de som köpt vid olika tidpunkter. Om det nu bara är så lite som skiljer, varför inte boka det från första början? Om resepolicyn sätter stopp får man ju gå på den istället.

Exempel:
Jag köper enkel till London för 299 kronor i GO på kampanj
Person 2 köper enkel till London 1 vecka i förväg i GO för 1899 kronor.
Vi får båda möjlighet att via plusgrade köpa uppgradering för 450 kronor även fast det en vecka innan bara kostade 2099 att köpa Plus istället för GO.
Bara för att det skiljer 200 kronor till plus för någon annan ska jag då som betalat 299 kunna få en plusbiljett för 499 till London?

Jag diskuterar inrikesresor. Men eftersom du tar upp det så kan jag tycka att en uppgradering tiil London borde vara dyrare än till Sundsvall om man åker från Arlanda.

Jag diskuterar inrikesresor. Men eftersom du tar upp det så kan jag tycka att en uppgradering tiil London borde vara dyrare än till Sundsvall om man åker från Arlanda.
Byt ut London i mitt exempel till Sundsvall så har du samma logik fast på en inrikesresa.
Varför ska det vara dyrare att uppgradera till London än till Sundsvall? Det är utbud/efterfrågan som styr flygpriserna mer än hur lång sträckan är som man flyger.

Varför ska det vara dyrare att uppgradera till London än till Sundsvall? Det är utbud/efterfrågan som styr flygpriserna mer än hur lång sträckan är som man flyger.
Plus inom Europa innehåller en hel del mer mjuka värden. Obegränsad dryck, även sprit, matlåda, fasttrack och lounge (oftast) även på hemresan från t ex London. Inom Sverige är det lite skralare.

Byt ut London i mitt exempel till Sundsvall så har du samma logik fast på en inrikesresa.

För att du får minst dubbla poäng genom at resa i Plus utrikes Europa? ;)

Toppen