Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Vad flög du för klass? Var det business borde du ju i teorin kunna få ersättning för nedgradering också, eller vad säger expertisen?
Tyvärr Y-only policy så där finns inget att hämta. Hade iofs varit intressant att äta/dricka det jag skulle kunna göra i Swiss ekonomi gratis och skicka in SAS-kostnaden för det... Men antar någon testat det redan och att det inte fungerar.
 
Last edited:

Erth

Medlem
Detta är ett svar från Finnair. Har de rätt?

Vad är en övertidsblockad? Piloten anlände försenad från en annan flygning, det är väl inte en extraordinär omständighet?

Sammanfattning är att AY21 HEL - DEL skulle landat 06.25 men landade 11.26. Dvs mer än 5h försenat.




Enligt EU-förordning 261/2004 betalas ingen ersättning för en inställning/försening som orsakats av extraordinära omständigheter utom Finnairs kontroll om alla rimliga och nödvändiga åtgärder har vidtagits. Sådana omständigheter omfattar väderförhållanden, strejk, lufttrafikrestriktioner och säkerhetsrisker.

Förseningen av ditt flyg AY21 den 27.12.2016 orsakades av sjukdomsfall bland flygpersonalen. Fastän Finnair har stand-by piloter, blev flyget försenat på grund av att Pilotfacket SLL hade utlyst en övertidsblockad. Det fanns ingen pilot tillgänglig till denna flygning på grund av denna blockad. Flyget flögs av en pilot som också är en förman, men han anlände försenad från en tidigare flygning. Jag ber verkligen om ursäkt för det besvär den här inställningen orsakat dig.

Eftersom detta anses vara en extraordinär omständighet betalas ingen ersättning.

I hopp om att i viss mån gottgöra det inträffade, erbjuder vi er en kompensation på 150 euro/person som en överenskommelse över det inträffade och förhoppningsvis i viss mån gottgöra det som hänt.

Som ett alternativ för kontantersättningen erbjuder vi er ett varsitt elektroniskt presentkort på 250 euro, eller ett gemensamt presentkort på 500 euro. Presentkortet kan användas som betalmedel för Finnairs flygbiljetter som bokas via vår telefonkundtjänst då avresan sker från ett icke-Euroland. Ifall resan börjar från ett Euroland, kan biljetterna bokas via vår hemsida Flight bookings | select country and language | Finnair Presentkortet är inte personligt, det kan med andra ord även ges till någon annan eller användas för att betala flera personers flygbiljetter. Presentkortet är giltigt i ett års tid.
 

agehall

Medlem
Bra fråga. Jag skulle nog klassa en övertidsblockad som en form av strejk, men ärligt talat vet jag inte om det är rätt.

Hursomhelst så var ju grundorsaken inte en blockad utan sjukdom, vilket inte alls är extraordinärt. Därmed så tycker jag nog att du har ett case att gå vidare med.
 

Erth

Medlem
Tack för ditt svar @agehall

Nu är jag rookie inom förseningsklagomål. Skall jag i vändande feedbackmail till Finnair förklara detta eller skall jag vända mig till ARN?
 
Övertidsblockad är en form av strejk, så helt rätt där @agehall
En vän till mig hade ett case mot SAS med sjukdom bland personalen. Caset drevs åt honom av någon av juristbolagen specialiserade på EU-förodningen. Jag tror att han inte lyckades få igenom det den gången.
 

Nemo

Medlem
Detta är ett svar från Finnair.
[...]Förseningen av ditt flyg AY21 den 27.12.2016 orsakades av sjukdomsfall bland flygpersonalen. Fastän Finnair har stand-by piloter, blev flyget försenat på grund av att Pilotfacket SLL hade utlyst en övertidsblockad. Det fanns ingen pilot tillgänglig till denna flygning på grund av denna blockad. Flyget flögs av en pilot som också är en förman, men han anlände försenad från en tidigare flygning. Jag ber verkligen om ursäkt för det besvär den här inställningen orsakat dig.
Eftersom detta anses vara en extraordinär omständighet betalas ingen ersättning.[...]
Jag trodde att Finnair hade lärt sig efter att de fick smäll på fingrarna av den finska hovrätten, finska högsta domstolen samt europadomstolen. Men icke.

CURIA - Documents
Mål C‑22/11, Finnair Oyj mot Timy Lassooy.
En kort sammanfattning. Det var strejk på flygplatsen i Barcelona dag 0. Finnairs flygplan kom inte iväg. Dess passagerare bokades då om till ordinarie flygning dag 1 och en extrainsatt avgång på kvällen dag 1. Passageraren Lassooy, som hade en ursprunglig bokning på dag 1, hade infunnit sig till ordinarie avgång dag 1 men tvingades vänta till en extrainsatt avgång kvällen dag 2. Detta då Finnair prioriterade dem som väntat sedan dag 0. Finnair ville ej ge ersättning i enlighet med förordningen, men fick bakläxa av domstolarna.

Punkt 36 i domslutet som jag som icke-jurist tycker är tydlig. Läs dock hela domslutet för komplett faktaunderlag!
36 "I detta avseende kan det konstateras att det i artiklarna 2 j och 4 i förordning nr 261/2004 – i motsats till artikel 5.3 i förordningen – inte föreskrivs att ett lufttrafikföretag befrias från sin skyldighet att kompensera passagerare som nekats ombordstigning mot sin vilja, när det är fråga om ”nekad ombordstigning” på grund av sådana ”extraordinära omständigheter” som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits (se, analogt, domen i det ovannämnda målet IATA och ELFAA, punkt 37). Härav följer att unionslagstiftaren inte har avsett att lufttrafikföretag ska kunna slippa betala kompensation med hänvisning till skäl som avser uppkomsten av ”extraordinära omständigheter”."

Jag menar att Finnair i ditt fall är skyldig att ge ersättning. Att backup-besättningen inte vill jobba utöver det de är anställda till (dvs de vill inte jobba övertid) tyder dessutom mer på driftsskäl och ekonomiska skäl än extraordinära skäl bakom förseningen.

Att flygadvokatbyråer inte vill ta sig an liknande fall har mer med komplexiteten att göra; de plockar endast lågt hängande frukt.

Jag anser att du har ett case. Vänd dig till Finnair och säg att du inte accepterar deras förslag. Vänd dig till ARN (eller den finska motsvarigheten, beroende på din slutdestination) och anmäl fallet. Berätta för Finnair att du avser driva fallet vidare. Jag tror att det kan påverka Finnair om du samtidigt hänvisar till C-22/11 såpass att de ändrar sin inställning tämligen fort.
 
Toppen